Annons

Bygga dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Garanti lämnar ju en tillverkare på en produkt men här har du satt samman ett antal produkter och moderkortstillverkaren känner väl inget ansvar att ditt grafikkort funkar. Det är svårt att lämna in sitt hembygge till leverantören.

Nej självklart kan du inte lämna in ditt felande grafikkort för garanti hos din moderkortstillverkare..
Du tar det ju dessutom garantiärenden med affären du köpt delarna på, så du behöver inte ha kontakt med olika tillverkare.
Men du vet att du också kan köpa ett färdigbyggt datorpaket i en affär, då kan du lämna in hela din dator.

Personligen tycker jag dock att det är mer bekvämt att bara behöva skicka iväg/ta med den felande länken till affären och inte hela den tunga datorn.


Hur beter sig programvaran vid större uppdateringar från Apple? Kör du med någon dongle som simulerar Apples EFI eller är det systemet helt knäckt nuförtiden?

Vi har uppdaterat från 10.6 till 10.6.7 eller .8, minns inte exakt. Det gick helt smärtfritt. Även ett test med uppgradering till Lion har gått bra.

Iboot använde vi för att boota med först. Men sedan finns det olika varianter att lägga in för att slippa det. En googlesökning på hackintosh ger bra svar på allt du behöver veta.
Men kort och gott installerar du ett litet program.
 
Senast ändrad:
Garanti lämnar ju en tillverkare på en produkt men här har du satt samman ett antal produkter och moderkortstillverkaren känner väl inget ansvar att ditt grafikkort funkar. Det är svårt att lämna in sitt hembygge till leverantören.

Det är inga problem, bara snacka om den skadade delen till respektive tillverkare eller återförsäljare och sedan få den utbytt. Knappast svårare än apple som säger att du har använt den fel eller på fel plats vid fel tidpunkt och sedan nekar garantin.
 
köp en Imac 21" och smäll i 8 GB ram. kostar en tusing extra.
Snygg, tyst, funkar utan mankemang, inga konflikter mellan drivrutiner för grafikkort och fläkt till moderkort osv. OsX (även det utan mankemang).

känner ärligt talat inte någon som lyckats "bygga" en PC och få den att funka över tid. Det brukar sluta med en massa ominstallationer, byte av komponenter osv. Klassiker är att de ALLTID kör utan delar av chassit då de hela tiden måste fippla med något.

/martin

Apple har alltid haft fantasipriser och har det fortfarande, jag är inget fan av deras produkter varken mobiltelefon eller mp3spelare och allra helst deras datorer. Tyvärr är inte en äcklig iMac någon alternativ för mig. Förresten kostar minnet 1800:- extra för 8gb vilket är helt sinnessjukt.

Halva tjusningen är ju att bygga nått eget och plocka i precis de delar man vill och skräddarsy efter sina behov och framtidsplaner, det är svårt med en mac tex.
 
Jag har precis köpt ett nytt datorpaket:

1020105 Samsung SH-222AB - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA
31555 Fractal Design Core 3000 miditower black no PSU
805416 Scythe KATANA 3 SCKTN-3000I - processorkylare
985452 Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
960971 Asus P8P67-M B3
986325 Fractal Design Integra, 500W
955423 Intel® Core i7 2600, 3.4GHz, 8MB
947746 Seagate Barracuda Green ST2000DL003 - hårddisk - 2 TB - SATA-600
1000578 Microsoft Windows 7 Home Premium SP1, 64-bit Swe OEM Win
869706 OCZ Vertex 2 Series halvledarenhet - 120 GB - SATA-300
TJ-1041 Montering av dator + installation av operativsystem
XX894740 XFX Radeon HD 5670 - grafikadapter - Radeon HD 5670 - 1 GB

Priset för detta landade på 8333 ex moms.

Jag tycker absolut att du ska välja 16GB minne. Jag hade 8GB innan och märker stor skillnad.
Jag jobbar med stora filer och många program samtidigt och är otroligt nöjd med min dator. Den är verkligen supersnabb!!

Lycka till!
Bee

Ser ut som ett stabilt system, typ samma som mig fast med core i7 och P67 chipset. :) ang minne så har kommer jag kunna bygga ut till 16gb med min konfiguration då jag kommer att ha 2 platser kvar på mammabrädan. Tack för tipset!
 
Angående hårddiskar skulle jag nog tipsa om en lagringsdisk också istället för en stor SSD.
SSD'n gör väl mest nytta för operativsystemet samt program. Att lagra sina bilder, filmer, musik etcetera på den är totalt onödigt.
Så kör på en lagom stor SSD för att få plats med operativsystem och dina program på med marginal, sedan slår du till på en 2TB "vanlig" hårddisk för 6-700 kr att ha dina bilder och allt annat på. Då de är så billiga så kan det även vara en god idé att köpa två, då har du din backup ordnad.

Det var precis min tanke! SSDn är bara tänkt till OS, program och de bilder jag jobbar med för att få upp hastigheten, sedan som lagring hade jag tänkt att spegla 2st 2TB diskar motsv där jag lagar mina bilder osv.

De komponenter jag ha lagt ihop är en "grund" tex saknas den, dvd/br läsare, minneskortsläsare osv men det är sånt som får komma till senare.
 
Nu sätter jag punkt för allt snack om mac, apple osv i min tråd där jag vill ha tips för att bygga en PC för bildredigering och inget annat.
 
Nu sätter jag punkt för allt snack om mac, apple osv i min tråd där jag vill ha tips för att bygga en PC för bildredigering och inget annat.

Ledsen om det spårade ur lite.
Men jag blir lite rädd när någon ger mac som tips och höjer dem till skyarna att någon ska gå på det utan att egentligen veta all fakta.
Mac är bra, pga av OS-X, samt designen för vissa. Men så huskeligt överprisade. Hackintosh är enligt mig optimalt om man kan komma över moralbiten.

Hur som låter det som en bra idé att bygga en PC. Om du får för dig att lägga in OS-X på den så kan det också gå, det kommer hela tiden ut nya kexts(drivrutiner) för mer hårdvara som hemmasnickrare har gjort.

DVD-brännare och kortläsare är ju dock väldigt billiga idag, så det är väl nästan lika bra att slå till på dem på en gång också, annars kostar ju nästan en extra frakt vid ett senare köp lika mycket som en av produkterna.
 
Jo sant men det är mer prylar också, hade tänkt att forska lite i vad som är bra och inte där också innan inköp, jag har inte bråttom så jag vill ha gedigna prylar. ska tydligen till USA en månad med jobbet också så om det är billigare med några komponenter där kanske jag handlar processor, moderkort osv där :)
 
Jo sant men det är mer prylar också, hade tänkt att forska lite i vad som är bra och inte där också innan inköp, jag har inte bråttom så jag vill ha gedigna prylar. ska tydligen till USA en månad med jobbet också så om det är billigare med några komponenter där kanske jag handlar processor, moderkort osv där :)

mitt kvasiprofessionella råd.. kaka med usb3 och sata600, propp i7 (kring 2k) och 16gb ram tot. sen en 120gb ssd 600 för os och scratch.plus så klart en billig 2tb sata2. och så ett vgakort som klarar den upplösning du vill ha på två skärmar. voila. då har du en som klarar det mesta du kan tänkas vilja syssla med.Säkert över budget, men jag skulle sparat. Matcha minneshastigheten mot bussen också. 16gb för 48bitars skärpestackning. Eller vad det blir.

foton på en led-tft, och resten på en vanlig tft.

skärmar är en helt annan fråga. det är jag säker på att andra här kan ge bättre råd om. undvik tn bara.
 
Senast ändrad:
Tänk på att ifall minnena är höga (har kylflänsar) så är finns risken att dom tar i CPU-kylaren, lite beroende på socklarnas placering och kylarens utformning förstås.
 
mitt kvasiprofessionella råd.. kaka med usb3 och sata600, propp i7 (kring 2k) och 16gb ram tot. sen en 120gb ssd 600 för os och scratch.plus så klart en billig 2tb sata2. och så ett vgakort som klarar den upplösning du vill ha på två skärmar. voila. då har du en som klarar det mesta du kan tänkas vilja syssla med.Säkert över budget, men jag skulle sparat. Matcha minneshastigheten mot bussen också. 16gb för 48bitars skärpestackning. Eller vad det blir.

foton på en led-tft, och resten på en vanlig tft.

skärmar är en helt annan fråga. det är jag säker på att andra här kan ge bättre råd om. undvik tn bara.

Jag är helt med på dit tänkt, vet dock inte om min ekonomi håller för en i7 och 16 gb dock är tanken men jag börja med 2x4gb, har 4 platser på moderkortet och det kostar inte så mycket att uppgradera till 16gb i efterhand. däremot är jag inte intresserad av något grafikkort utan kommer att gå på den inbyggda grafiken i processorn vilket har stöd för dubbla skärmar.
 
Jag kom att tänka på en annan sak:

Den kylare du har valt, Scythe:n, har ju fördelen att den blåser även på flänsen som kyler transistorerna för strömförsörjningen av CPUn - alternativt minnena beroende på hur man vänder den. Det senare alternativet ska nog inte behövas såvida man inte pysslar med överklockning och sålänge man har dräglig temperatur i chassiet.

Jag har ett likadant chassie som huserar min labb-server men där valde jag istället Noctua NH-U12P SE2. Tyvärr är den ganska dyr men har fördelen att skicka varmluften rakt upp och ut ur chassiet genom hålen i "taket". Funkar mycket bra och är i princip ljudlös (jag kör med endast en fläkt som sitter undertill på flänsen och blåser rakt uppåt genom densamma). Jag kör också med integrerad grafik.

Denna kylare ska även vara kompatibel med moderkortet i fråga enligt tillverkaren. Se tillverkarens kompatibilitetslista. Dock måste man som sagt tänka på höjden på minnena.

De två medföljande chassiefläktarna har jag flyttat till fronten för att kyla 4 hårddiskar och skapa ett övertryck i chassiet.

Jag tror säkert att Scythen är bra, men jag skickar hellre värmen direkt ut - eller näst intill iaf.

Lycka till!
 
Jag kom att tänka på en annan sak:

Den kylare du har valt, Scythe:n, har ju fördelen att den blåser även på flänsen som kyler transistorerna för strömförsörjningen av CPUn - alternativt minnena beroende på hur man vänder den. Det senare alternativet ska nog inte behövas såvida man inte pysslar med överklockning och sålänge man har dräglig temperatur i chassiet.

Jag har ett likadant chassie som huserar min labb-server men där valde jag istället Noctua NH-U12P SE2. Tyvärr är den ganska dyr men har fördelen att skicka varmluften rakt upp och ut ur chassiet genom hålen i "taket". Funkar mycket bra och är i princip ljudlös (jag kör med endast en fläkt som sitter undertill på flänsen och blåser rakt uppåt genom densamma). Jag kör också med integrerad grafik.

Denna kylare ska även vara kompatibel med moderkortet i fråga enligt tillverkaren. Se tillverkarens kompatibilitetslista. Dock måste man som sagt tänka på höjden på minnena.

De två medföljande chassiefläktarna har jag flyttat till fronten för att kyla 4 hårddiskar och skapa ett övertryck i chassiet.

Jag tror säkert att Scythen är bra, men jag skickar hellre värmen direkt ut - eller näst intill iaf.

Lycka till!

Tack för det tipset, ska ha det i åtanke!
 
Då kan jag rekomendera dessa minnen, de finns även på inet.

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP.
Low-profile heat spreaders

Vengeance Low Profile heat spreaders have a reduced height of 1.03" (26.25mm). They're designed for high-performance systems with extra-large CPU coolers, small form factor system builds, or any other space-constrained application where standard Vengeance memory might not fit.
 
Precis dessa minnen jag ville ha men visste inte att det fanns i LP utförande förens nu. Tack för tipset! uppskattas!
 
Precis dessa minnen jag ville ha men visste inte att det fanns i LP utförande förens nu. Tack för tipset! uppskattas!

Just dessa har jag ett paket på ingående av, dock 16gb. Verkar som riktigt prisvärda minnen och när en LP-variant kom så var det ingen tvekan. Lite besvärligt med höga kylflänsar ifall du kommer ha en lite större kylare i datorn.
 
Vill du ha en tyst låda kan jag rekomendera NZXT H2 som både finns i svart och vit.
Har den till min spelmaskin och det är knäpptyst även när dom 3 120mm fläktarna går på fullt varvtal.
Sen har du en enkel dockningsstation i toppen på lådan för en hårddisk så det är lätt att ta backup. Hela disken försvinner ner i lådan och inte som vissa där den sticker upp som ett torn.
Bra låda att bygga i och bra med plats för diskar.

Fractal Design Newton R2 650W räcker långt vad gäller kraft, har inte haft problem med min.

Vad gäller SSD kan du även titta på A-data 120 gig (tror serien heter 510 rllrt 511 eller nått, iaf den snabba) som tydligen har varit en stabil SSD. Intel har ju haft 8MB buggen och en del andra tillverkare lite stabilitetsproblem tydligen med bla firmware.

För cpu kylning räcker Cooler Master Hyper 212 långt och kostar inte mycket.
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-plus
 
Såvida du inte tänker överklocka så är väl 1600MHz -minnen overkill.

Jag köpte såna här på webhallen (lite billigare):

Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB

Kan vara bra att kolla så att dom finns i QVL-en (Qualified Vendor List) för moderkortet också. Det brukar inte vara några problem iofs. QVL:en hittas här. Notera att ibland anger modellbeteckningarna minnena styckvis eller som levereras i kit, då kan man nog dra slutsatsen att funkar det ena så funkar det andra.
 
Ett bra val av komponenter i stora drag, byggde själv om mitt system med en Z68 bräda nyligen och det går undan.

Några kommentarer...

Processor: Välj en i7 2600K i stället om budgeten medger, skillnaden är hypertreading som faktiskt gör viss nytta i Photoshop.

Minne: Jag valde Corsair Vengeance low profile 16 GB (4X4), funkar bra med alla kylare, man kan ställa minneshasigheten i BIOS på Z68 så det är enkelt att få dom att gå i 1600 MHz, mycket trafik mellan processor och minne när PS filtren jobbar så snabbt minne gör nytta.

SSD: En 60 GB SSD är för liten om du vill dra verklig nytta av den för bildredigering, du vill ha system, program, scratchdisk och ev LR databas på den om det ska göra riktig nytta. Med Z68 har du dock möjlighet att utnyttja RST (Rapid Storage Technology) och använda din SSD som en jättecache till en mekanisk disk.

Kylare: Samurai ZZ är en liten kylare avsedd för kompakta system och fin där, rekommenderar dock en större kylare till ditt system då det finns gott om plats för den.

Moderkort: Välj den modellen som heter "pro" efter (Asus P8Z68-V pro), den har ytterligare två SATA 6 GB/S portar med Intels controller i stället för Marvel, dom är snabbare och hanterar en snabb SSD bättre.

PSU: Gå upp till 600W klassen om du räknar med att bygga ut systemet med grafikkort framöver.

Chassi: Bra låda men köp till ett par extra fläktar, en i toppen utgående och en i fronten eller botten inblås. Lådan ventilerar inte så jättebra som den kommer.


Själv kör jag...
i/7 2600K klockad till 4500 MHz (använder offset klockning så den bara går snabbt när det behövs)
Asus P8Z68-V pro
Noctua NH-D14 processorkylare
16 GB Vengeance LP (8 räcker egentligen men minne är billigt nu)
160 GB SSD som systemdisk
60 GB SSD som cache till arbetsdisk
1.5 TB snabb 7200 spinnare som arbetsdisk bakom cache
2 X 2TB WD Caviar Green diskar som bildarkiv för avskutade projekt.
Ett billigt grafikkort, ATI Radeon 5750 1 GB, ska prova den inbyggda grafiken i stället

Det har givit mig en riktigt bra redigeringsdator där jag slipper en massa väntetid på filtren.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.