Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga budgetstudio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har fixat en lokal som är ca 3,80mx3 meter (ungefärliga mått, inte mätt på riktigt) som jag kan utnyttja gratis "tillsvidare" där jag tänkte sätta upp en tillfällig fotostudio.
(Se "ritning" nedanför)
Tänkte försöka lära mig lite om Porträtt & Blixtfotografering

Men tänkte ha en budget på max ca 3000 kr, då jag siktat in mig på Kaffebrus billigaste paket:
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...=2+blixtar,+2+paraplyn,+2+stativ&media=Studio

Förutom den så behöver jag en Synkuttagsadapter (300D:n har inget):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6951

Hur pass långt klarar jag mig med detta i början? Behöver jag fler/längre kablar? Eller nått annat?

Ang. bakgrund, så vet jag inte, räcker det med ett vanligt tyg på nån ställning som man själv snickrar ihop eller finns det nån billig ställning man kan använda?

Behöver kunna motera ner/upp grejerna relativt lätt också, och det funkar bra med blixtpaketet vad jag förstått?

Behöver lite hjälp med placering av bakgrund, blixtar osv också.

Rummet ser ut ungefär såhär:

----|Fönster|----|Fönster|---
|............................|
|<- ca 3 meter ->..........|
|........./\.................|
|.........|..................|
|......ca 3,8 m..............|
|.........\/.................|
-------------|Dörr|-----------

(Formatteringen blev konstig, men ni förstår säkert)

Eventuellt kan det vara en dörr på högra eller vänstra väggen också, dock ingen dörr som behöver användas (alternativt man behöver bara använda en av dem)

Jag kan troligen välja mellan Söder eller Norrläge på fönstren, vilket är att föredra?
(Om man kan använda det naturliga ljuset på nått sätt, eller är det bättre att mörklägga 100%?)

Så, hjälp mig med lite info, tips och idéer här nu!

/Jocce

Kan ju iaf berätta att kaffebrus har exakt samma synkuttagsadapter som den du länkar till. Onödigt att beställa från två olika ställe då jag antar att Scandinavianphoto har fraktavgift också.

(Gå in på "fullständig katalog --> B --> "Blixtadapter Om du ej har synkuttag" ... kostar 89kr där)

För ett såpass litet utrymme lär blixtarna räcka till mer än väl.

Tyg är svårt att hänga upp så det inte blir skrynkligt, å andra sidan muslintyger tex vill man ju ha skrynkliga ( naturligt fall ).

Pappersbakgrunder kostar ca 600 kr. De är 2.70 breda och elva meter långa ( på rulle ).En ställning till den är att föredra men kanske finns något i studion att hänga ( lägga ) den på.
Finns i hur många färger som helst. Själv kör jag med blå bakgrund som med lite pill går att ta bort sen i datorn och kan ersättas med vad som helst ( tex bilder på andra bakgrunder, tyger, lokaler mm ).Sparar en del utgifter men tar längre tid förståss.

För att börja testa behöver du intre mer än så. Kanske ett bikakefilter ( för ett mer riktat ljus ) för att lysa upp hår bakifrån, men man kan oxå tillverka en strut av papp eller staniol för att hindra spridningen av ljuset från blixten, alternativt stänga paraplyet lite.

pellepiano skrev:
För ett såpass litet utrymme lär blixtarna räcka till mer än väl.

Tyg är svårt att hänga upp så det inte blir skrynkligt, å andra sidan muslintyger tex vill man ju ha skrynkliga ( naturligt fall ).

Pappersbakgrunder kostar ca 600 kr. De är 2.70 breda och elva meter långa ( på rulle ).En ställning till den är att föredra men kanske finns något i studion att hänga ( lägga ) den på.
Finns i hur många färger som helst. Själv kör jag med blå bakgrund som med lite pill går att ta bort sen i datorn och kan ersättas med vad som helst ( tex bilder på andra bakgrunder, tyger, lokaler mm ).Sparar en del utgifter men tar längre tid förståss.

För att börja testa behöver du intre mer än så. Kanske ett bikakefilter ( för ett mer riktat ljus ) för att lysa upp hår bakifrån, men man kan oxå tillverka en strut av papp eller staniol för att hindra spridningen av ljuset från blixten, alternativt stänga paraplyet lite.

Hm, vart hittar jag dessa bakgrunder?
Kan man kanske köpa begagnat?

Om man köper en neutral färg så är kanske friläggning etc lättare?

/Jocce

YFO, Scandinavian Photo m fl säljer bakgrunder.
Man bör i så fall använda en färg som inte ingår i det man fotar, om man ska frilägga. Därför använder många blå eller gröna bakgrunder. En del använder oxå grått då spillet på objekt/modell gör mindre skada.

Det kan dock vara väldigt tidsödande att frilägga.

Jocce skrev:
Jag kan troligen välja mellan Söder eller Norrläge på fönstren, vilket är att föredra?
(Om man kan använda det naturliga ljuset på nått sätt, eller är det bättre att mörklägga 100%?)
Själv skulle jag ha valt norrläge, är fönstren ok så är norrljus mjukt och fint. Inget fel på direkt solljus men jag föredrar (för fotoändamål) det mjukare. Det är inte fel att kunna mörklägga, arbetar du med ljussättning är det positivt att bara kunna ha ljuskällor du har full kontroll över.

Sen kanske jag är kräsen men 3,8 meter är inte jättestort för studio, speciellt inte om du vill ta helkroppsporträtt. Modellen ska gärna kunna stå en bra bit från bakgrunden för att undvika störande skuggor. Jag snabbplåtade lite saker till ett häfte uppe på kontoret häromdagen, i vårt stora konferensrum. Där hade jag minst 5-6 meter i längdled och det var för lite egentligen. Ofta fick modellen backa väldigt nära bakgrunden. Jag stod upptryckt mot ena väggen.

Men självklart är en liten studio bättre än ingen, man får helt enkelt arbeta utifrån de förutsättningar man ges.

Tack för era svar.

Skrev lite dumt där, kommer alltså inte i första hand syssla med friläggning, utan snarare prova mig fram till lite porträttfotografering.

Max: Ang. storleken på rummet är jag alltså inte säker på hur stort det egentligen är, men kommer alltså kunna ha denna lokal gratis, vilket som sagt är bättre än inget alls, så får försöka anpassa mig till detta.

/Jocce

Kommer troligen bli en helvit bakgrund (då jag förstått att med hjälp av olika ljussättningar kan man juh få den allt mellan helt vit och helt svart beroende på ljussättning.

Men vill gärna ha med åsikter om mina "planer" på denna budgetstudio, är det nått att lägga dessa pengar på, eller är det helt bortkastat?

/Jocce

Om du ska få till en jämn belysning på bakgrunden (för att färga den ) behöver du nog fler blixtar ( lampor ).

Att få en vit bakrund helt svart kan oxå bli knepigt, då är det nog bättre att fota väggen istället om den är mörkare ( med liten bländare och och blixtarna enbart på modellen ).Borde vara enklare att använda en medelgrå för att kunna fejka ljusa och mörka bakgrunder.

Då du inte nämnt nåt om kamera eller objektiv är det svårt att säga om lokalen räcker för tex helkroppsbilder.Du måste nog använd minst ett 35 mm för helkopp.

Min "studio" hemma är ungefär så stor som din lokal och det fungerar alldeles utmärkt.Men jag får stå ute i hallen för helkroppsbilder med mitt 50 mmm objektiv.

pellepiano skrev:
Om du ska få till en jämn belysning på bakgrunden (för att färga den ) behöver du nog fler blixtar ( lampor ).

Att få en vit bakrund helt svart kan oxå bli knepigt, då är det nog bättre att fota väggen istället om den är mörkare ( med liten bländare och och blixtarna enbart på modellen ).Borde vara enklare att använda en medelgrå för att kunna fejka ljusa och mörka bakgrunder.

Då du inte nämnt nåt om kamera eller objektiv är det svårt att säga om lokalen räcker för tex helkroppsbilder.Du måste nog använd minst ett 35 mm för helkopp.

Min "studio" hemma är ungefär så stor som din lokal och det fungerar alldeles utmärkt.Men jag får stå ute i hallen för helkroppsbilder med mitt 50 mmm objektiv.

Hm, ok, jo funderade på det där med ljussättning på bakgrunden också, men borde funka till att börja med att inte ha nån ljussättning eller?

Jo, jag har en 300D där jag har 18-55mm, 35-70mm och ett 50mm (har även ett 70-200mm men det räknar jag inte direkt med att använda) så 35-70mm bör jag kunna använda för helkropps, och 50mm för ansikts/halvkroppsbilder eller?

Räcker blixtarna till för att ljussätta helkropps om man bara kör med paraplyerna?

/Jocce

pellepiano skrev:
Visst bör gör dom göra det.Alla mina bilder på tex http://www.modelmayhem.com/pics.php?id=92920 är tagna med kinesiska 100 w/s blixtar i paraplyer. Ibland bara med den ena för skuggigare bilder.

Ang om 35 mm räcker, det är väl bara att testa hemma hur mycket du får med på ett visst avstånd.

Tolkar det efter att ha kikat på de där bilderna att det räcker gott och väl med dessa blixtar?
(Om du endast använt 2 st 100e/s blixtar)

Vad har du kört med för kamera & objektiv?

Har du några bilder "behind the scenes"?

/Jocce

Jag har en 350d och har kört hela tiden med kit-linsen ( 18-55 ) men har skaffat mig den billiga 50mm 1.8 nu.

Har kört länge med två slavblixtar från kina men de är lite oexakta i ljusstyrkan så jag har nu skaffat en lite rejälare blixt.

pellepiano skrev:
Jag har en 350d och har kört hela tiden med kit-linsen ( 18-55 ) men har skaffat mig den billiga 50mm 1.8 nu.

Har kört länge med två slavblixtar från kina men de är lite oexakta i ljusstyrkan så jag har nu skaffat en lite rejälare blixt.

Okej, på vilka av bilderna har du endast använt de 2 slavblixtarna?
(Eller är det alltså 3 st blixtar, dvs 1 på kameran + slavarna?)

Hur har du gjort för att ljussätta bakgrunden?

/Jocce

Bara 2 blixtar, styrda ( triggade ) från en IR sändare på kameran ( inga sladdar )

Alla bilderna på länken jag postade är med de 2 kinesiska blixtarna, förutom den med tavelramen som är min nya blixt genom en ljusvägg.

Alla bilder är fotade mot en bluescreen som bara får det spill-ljus blixtarna ger ( ingen separat belysning på bakgrund ).Sen har jag gjort nya bakgrunder i Photoshop.

Har inga behind-the-scenes foton tyvärr. Det är inte mycket att se å andra sidan, 2 paraplyer och en bakgrund.

pellepiano skrev:
Bara 2 blixtar, styrda ( triggade ) från en IR sändare på kameran ( inga sladdar )

Alla bilderna på länken jag postade är med de 2 kinesiska blixtarna, förutom den med tavelramen som är min nya blixt genom en ljusvägg.

Alla bilder är fotade mot en bluescreen som bara får det spill-ljus blixtarna ger ( ingen separat belysning på bakgrund ).Sen har jag gjort nya bakgrunder i Photoshop.

Har inga behind-the-scenes foton tyvärr. Det är inte mycket att se å andra sidan, 2 paraplyer och en bakgrund.

Tack för svaret!

Är även de med "riktiga" bakgrunder (Jeanette in bed, Sara for a underwear shoot, Dominique in a shirt, Malin in a blue room etc fotade mot en bluescreen?

Egenmålad bluescreen, eller färdig duk?
Hur har du frilagt?

Hm, kanske inte så mycket att se, men för mig som aldrig vart i en fotostudio så är det klart intressant att se lite hur det ser ut iallafall!

/Jocce

Sådär, har vart uppe och mätt lite, och fick fram att det är ca 4,5 x 4,3 meter långt, dvs aningen större än jag trodde, vilket är bra!

Så har gjort 2 st ritningsalternativ med hur man skall ställa grejerna...vilket tycker ni är bäst? (Nej, har aldrig vart bra på att göra grafik!!)
(Eller har ni andra alternativ)

Alternativ 1: Fördelen här är att om man vill så kan man faktigst använda naturligt ljus om man skulle vilja prova med det.
http://www.jsh.se/temp/studio-set01.gif

Alternativ 2: Här får man täcka för fönstrerna antar jag, för att inte få skumma motljuseffekter bakom.
http://www.jsh.se/temp/studio-set02.gif

Sen får man väl variera vinklar/placering av blixtar lite för att få ljuset som man vill.

Såg också att väggarna är målade ljust gula, hur pass mycket kommer det påverka bilderna?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar