Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Butiks kritiks forum?

Produkter
(logga in för att koppla)

pzackes

Aktiv medlem
Efter att ha haft lite (hmmm) otur med med ett kamera köp. Så föreslår jag att det skapas ett forum här på fotosidan med recentioner på olika handlare. Det bör vara allt från beröm till dom som anstränger sig det där lilla extra för att göra kunden nöjd, till kritik mot dom som struntar i om kunden är nöjd.

Det skulle vara bra att ha ett sånt här forum så vi kan sätta dåliga handlare mot väggen och möjligtvis få dom att bättra sig. Det är också bra för att varna andra här om oseriösa handlare så att andra inte råkar ut för samma sak.

Upplägget med att ha en tråd per handlare vore väl bäst.

Hoppas på bifall...
 
Betygskriterier

Mitt förslag, som så klart bara är ett förslag.

1. Lagerhållning. Har handlaren mycket prylar hemma eller måste man ofta vänta extra på leverans.

2. Kunskap. Har handlaren koll på läget och kan ge relevanta, adekvata råd vid köp.

3. Servicenivå/Tillgänglighet. Hur mycket är handlaren beredd att anstränga sig för ett lyckat inköp. Hur lätt är det att kommunicera med handlaren.

4. Konsumentköplagen. Hur hanterar handlaren problem och felaktigheter som uppstått.

5. Allmänt omdöme/ "Det lilla extra". Vilket intryck ger handlaren i största allmänhet och har denne gjort något utöver vad man kan förvänta sig.
 
Vi fixar till detta. Håll ögonen öppna, och jag plankar Olas förslag rätt av eftersom det var mkt genomtänkt.
 
Jag satt och funderade länge på betygskriterier men jag fick inte ihop det lika bra som Ola! Ska man även ha att handlarna kan få bemöta berömm/kritik på nåt sätt?
 
Hallå alla fotohandlare!

Om ni ger mig 20% rabatt på hela sortimentet så lovar jag att ösa beröm över er i recensionsbanken!

;-)
 
Jag fortsätter...

Beträffande huruvida handlaren skall få möjlighet att bemöta kritiken eller inte:

Jag anser inte att handlaren skall ha möjlighet att bemöta kritiken. Detta för att omdömmet inte skall ges möjlighet att bli kritik i ordets värsta betydelse utan just en recension av handlaren på ett konstruktivt sätt.

Om *en* kund är missnöjd efter sitt inköp och vill kritisera, och handlaren därefter ges möjlighet att bemöta så blir följden troligen en pajkastninga av sällan skådat slag och det är då bättre att dessa löser just *sin* tvist privat. I recensionen kan kunden ge ömdömet att handlarn inte reckomenderas utifrån ett mer generellt erfarenhetsperspektiv men i övrigt får de lösa sin tvist genom gängse kanaler.
 
Näst intill omöjligt att inte lägga sig i den här diskussionen, som ni kanske förstår.

Jag är mycket fotointresserad och tycker, efter att ha haft foto som både hobby och yrke i 35 år, att fotografi och bilder är något av det härligaste som finns. Därav min närvaro på Fotosidan.

Men, jag är också driftsansvarig hos en av landets yrkesfotobutiker, och det vållar ibland konflikter. Det är en hederssak att t.ex. inte marknadsföra sin egen butik i inläggen på forumen. Jag försker dra gränsen vid att svara på direkta frågor om produkter om de inte fått svar av någon annan, och jag brukar gå i svaromål i vissa frågor som har med kritik av företaget att göra.

Några fall har uppkomit ur rena missförstånd, några påståenden har varit osanna och i några andra fall har kunder faktiskt blivit felaktigt bemötta eller fått dåliga råd.

Jag gillar idén och tycker att den skall genomföras, inte minst för att den kanske lyfter upp frågor som fått väldigt liten plats tidigare, t.ex. kunskap, närhet, lagersituation o.s.v.

Men vad gör man med företag som får kritik och negativa recensioner när de sedan bättrar sig?

Varför skall företag som hängs ut på en så viktig sida som Fotosidan inte få bemöta, berätta om att de löst problemet eller att de vidtagit åtgärder för att rätta till problemet?

Jag samtycker till att pajkastning på sidan skall undvikas och att det inte bör få bli en dialog om enstaka fall. Men jag anser nog att vi behöver bereda även företagen en chans så att det blir intressant att rätta till det hela, och bättra på sitt betyg.

Mitt förslag är att man i så fall får göra det i mail till redaktionen, som sedan lägger ut svaret/kommentaren på sidan.

Fotografin vinner mycket på att alla inblandade sköter sig, ger god service och upprätthåller kunskapsnivån och goda relationer.

Men den förlorar på att den enda effekten av att någon missköter sig eller att missförstånd uppstår är att drevet går och möjligheterna på marknaden förstörs.

Kritik och inte minst konkurrens behövs, men gör liten nytta om den inte leder till förbättringar av olika slag.

Det finns dessutom en aspekt som man kanske ogärna talar om i leverantörsledet, men som påverkar denna diskussion vare sig vi vill det eller inte: Det finns också dåliga kunder, och då menar jag absolut inte bara i bemärkelsen dåliga betalare.
 
Väldigt bra synpunkter Håkan. Min farhåga är att medlemmar kan skriva onyanserade recensioner som inte är relevanta och som kan skada. Hård, rättvis, välformulerad och välgrundad kritik som svider är dock inget problem.

Jag håller helt med om att det finns en stor poäng i att en butik skall kunna ge respons på en recension. Men samtidigt så är recensionsbanken inte gjord för att skriva kommentarer om kommentarer.

Dock är det väldigt bra kundservice att en butik är villig att publikt kunna ge sin syn på saken. Dock är detta en riktigt knivsegg att balansera på. Men att ett svar i stil med "hmm. det där är inte bra. Kom förbi butiken så reder vi ut det där!" är nog alltid rätt.

Men frågan är hur vi tekniskt skall kunna implementera detta. Vi får fundera lite mer.
 
Hej

Låter mycket bra med ett Butik Kritik Forum. Jag har stor erfarenhet av att handla från olika fotobutiker i Sverige, Europa, USA och de flesta butiker är väldigt bra och de skall man prisa och en del (få) butiker har man haft problem med. Vissa av mina "butiks" problem vill jag inte att någon annan fotograf skall drabbas av så om jag får en möjlighet att informera om detta via ett forum så kommer det gagna andra fotografer.

Känner att jag skulle behöva skriva av mig till ett sådant forum. Först till kvarn skulle bli Fotoelektronik som jag har ett och annat att skriva om.

Vänliga Hälsningar

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.