Näst intill omöjligt att inte lägga sig i den här diskussionen, som ni kanske förstår.
Jag är mycket fotointresserad och tycker, efter att ha haft foto som både hobby och yrke i 35 år, att fotografi och bilder är något av det härligaste som finns. Därav min närvaro på Fotosidan.
Men, jag är också driftsansvarig hos en av landets yrkesfotobutiker, och det vållar ibland konflikter. Det är en hederssak att t.ex. inte marknadsföra sin egen butik i inläggen på forumen. Jag försker dra gränsen vid att svara på direkta frågor om produkter om de inte fått svar av någon annan, och jag brukar gå i svaromål i vissa frågor som har med kritik av företaget att göra.
Några fall har uppkomit ur rena missförstånd, några påståenden har varit osanna och i några andra fall har kunder faktiskt blivit felaktigt bemötta eller fått dåliga råd.
Jag gillar idén och tycker att den skall genomföras, inte minst för att den kanske lyfter upp frågor som fått väldigt liten plats tidigare, t.ex. kunskap, närhet, lagersituation o.s.v.
Men vad gör man med företag som får kritik och negativa recensioner när de sedan bättrar sig?
Varför skall företag som hängs ut på en så viktig sida som Fotosidan inte få bemöta, berätta om att de löst problemet eller att de vidtagit åtgärder för att rätta till problemet?
Jag samtycker till att pajkastning på sidan skall undvikas och att det inte bör få bli en dialog om enstaka fall. Men jag anser nog att vi behöver bereda även företagen en chans så att det blir intressant att rätta till det hela, och bättra på sitt betyg.
Mitt förslag är att man i så fall får göra det i mail till redaktionen, som sedan lägger ut svaret/kommentaren på sidan.
Fotografin vinner mycket på att alla inblandade sköter sig, ger god service och upprätthåller kunskapsnivån och goda relationer.
Men den förlorar på att den enda effekten av att någon missköter sig eller att missförstånd uppstår är att drevet går och möjligheterna på marknaden förstörs.
Kritik och inte minst konkurrens behövs, men gör liten nytta om den inte leder till förbättringar av olika slag.
Det finns dessutom en aspekt som man kanske ogärna talar om i leverantörsledet, men som påverkar denna diskussion vare sig vi vill det eller inte: Det finns också dåliga kunder, och då menar jag absolut inte bara i bemärkelsen dåliga betalare.