Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bunden hund - Hur fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag tänkte bege mig ut på fotosafari och har redan i förväg bestämt mig för att avbilda en hund bunden till en stolpe vid en mataffär eller liknande. Det viktiga är att hunden ska ha en sorgsen/längtande look.

Min undran ligger mest i vilka vinklar detta gör sig bäst i, ska jag använda ett kort tele eller vidvinkel? Letar efter inspirerande bilder som kan hjälpa mig att få fram känslan jag vill ha men det funkar inte riktigt att googla på "bunden hund" va.. :)

Google gav mig detta exempel, men jag vill ha fler alternativ och vinklar: http://www.downtownpet.com/blog/uploaded_images/dog-tied-outside-store-762614.jpg
 
Ge den inte mat på 2 dygn och lägg en stek utom räckhåll. När den slitit sig trött kommer den se sorgsen ut. ;)
 
Mmm, bra.. men det där med att inte mata någon annans hund är ju en aning knepigt om man säger så. Tanken är ju att jag ska hitta en bra stolpe vid en affär eller dylikt och "lurpassa".

Nån egen hund har jag inte.. :p
 
Normalt funtade hundägare lämnar inte sina hundar utanför en affär.
Mindre normalt funtade gör det och är oberäkneliga i sitt handlande (fniss) när dom ser dig fota hunden.

Jag skulle föreslâ att du pratar med hundägare som har lämpliga raser, en del av molosstyp t ex ser ju alltid lite bedrövade ut, och arrangerar bilden.
 
Gunnar D skrev:
Normalt funtade hundägare lämnar inte sina hundar utanför en affär.

Med tanke på hur ofta sådant inträffar är det underförstått att du anser hundägare som korkade överlag? :p

Jag har dessvärre inte särskilt många hundägare i min bekantskapskrets, de hundar som finns att tillgå ser alltför glada ut.

Jaja, det återstår att se hur det blir med saken.. :)
 
Börja att speja efter hundägare med sina kopplade hundar...personer som ser samarbetsvilliga ut.
Fråga rakt av: Får jag fota din hund bunden framför en affär? Finns tiden och lusten hos hundägaren? Vad gillar din hund mest i matväg? Att du som fotograf är jätteintresserad av just deras hund...det smäller högt. Du har sett ut en bra affär med bra stolpe... charkbutik, hundshop... Hundägaren sätter fast hunden...och får dessutom en hundgodsak i handen. Hundens ställningar och längtande blick borde gå att få fram...du fotar. Lovar hundägaren alla bra bilder du fått fram...och kollar om dessa får visas ute såhär på www.
Ja, det är tid, lust och samarbete en stund som behövs. Mina tips! Lycka till! /Ulla fd hundägare
 
Flaggskepp skrev:
Med tanke på hur ofta sådant inträffar är det underförstått att du anser hundägare som korkade överlag? :p

Nej, inte överlag, bara de som lämnar hunden sâ.
Korkad är dessutom ett svagt ord i sammanhanget.

Ullas förslag är bra.
 
Gunnar D skrev:
Nej, inte överlag, bara de som lämnar hunden sâ.
Det beror på. Min hund vågar jag inte lämna bunden utanför en affär. Det vore elakt mot alla som ska besöka affären. Se min profilbild. Hunden ser väl gullig ut? Det är den inte. Inte mot dig.
 
Gunnar D skrev:
Nej, inte överlag, bara de som lämnar hunden sâ.
Korkad är dessutom ett svagt ord i sammanhanget.

Ullas förslag är bra.

Jaha, då var man stämplad som korkad. Får jag fråga på vilka grunder man är stämplad som korkad? Jag tar ofta med min hund på en promenad till affären när jag ska handla lite bröd och mjölk tex. Då finns inte så många alternativ till att ha hunden utanför affären. Men för all del, jag behöver inte koppla henne. Men för allmänhetens känslas skull gör jag det vanligtvis.
 
Gunnar D skrev:
Normalt funtade hundägare lämnar inte sina hundar utanför en affär.
Mindre normalt funtade gör det och är oberäkneliga i sitt handlande (fniss) när dom ser dig fota hunden.
Då är världen full av mindre normalt funtade hundägare. Det är klart, har man en psykotisk jycke, som vissa tydligen har här, så lämnar man hunden hemma.

Men normalt funtade hundar har inga problem med att vänta på normalt funtade ägare utanför affären.
 
Problemet är inte hunden (oftast) utan det hunden utsätts för utanför butiken.
Allt frân stöld till pinnar i ögonen frân ungar och angrepp frân förbipasserande hundar med korkade ägare.

Sâ, ja, jag tycke man gör fel när man lämnar sin hund utan tillsyn pâ allmän plats.
 
Jag ahr inte dom erfarenheterna. Visst händer det säkert, men det är knappast särskilt vanligt. Har du verkligen sett det där med egna ögon eller är du färgad av media?
 
Dessutom är det du säger litegrann som att säga att tjejer som klär sig lätt och blir våldtagna får skylla sig själva...
För du ger ju inga exempel på vad som skulle vara hemskt med själva handlingen. Att det finns idioter som beter sig illa är ju inte direkt något nytt i vårt samhälle.

Tycker du att folk som får sina barn antastade ska skylla sig själv som lämnar sina barn på allmän plats utan tillsyn också? (Nu menar jag barn som är något äldre)
 
Svar pâ första frâgan, ja, jag har sett det.

Svar pâ ditt andra inlägg:
Jag fattar inte vad du svamlar om?
Jag talar om att hundar som lämnas utan uppsikt riskerar att utsättas för diverse otrevligheter.
Beträffande tjejer och ungar fâr du klara dig själv.
 
Det är möjligt att det är ett problem där du bor, men med tanke på mängden lämnade hundar i Sverige och det relativt lilla antalet problem torde det vara ganska litet.
Kan fortfarande inte förstå hur du kan kalla hundägarna för korkade. Eller det var ju tom ett för svagt ord...

Vad jag ville exemplifiera var att du lastar hundägarna för ett helt annat problem som då verkar finnas där du bor. Man kasnke tex ska ta och syna föräldraruppfiostran hos dom som petar med pinnar?
Hade det varit så att hundarna led fysiskt för dom stod i solen och kved skulle jag ha accepterat ditt angrepp.
 
Gunnar D skrev:
Svar pâ första frâgan, ja, jag har sett det.

Jag talar om att hundar som lämnas utan uppsikt riskerar att utsättas för diverse otrevligheter.

Jag kan inbilla mig att det är lite avhängigt var i landet man lämnar Fido utanför butiken om dumma saker ska ske eller ej...

Risken att något ska ske torde vara större i en större stad än vid lilla landsortsbutiken.

Personligen parkerar jag min lösa hund utan problem utanför butiken. Han får självklart ligga ifred.

Hade däremot inte vågat göra samma sak i stockholm eller dess förorter. Har sett alldeles för mycket skit i dom regionerna för att våga göra det.
 
Photosession skrev:
Jag kan inbilla mig att det är lite avhängigt var i landet man lämnar Fido utanför butiken om dumma saker ska ske eller ej...

Risken att något ska ske torde vara större i en större stad än vid lilla landsortsbutiken.

Personligen parkerar jag min lösa hund utan problem utanför butiken. Han får självklart ligga ifred.

Hade däremot inte vågat göra samma sak i stockholm eller dess förorter. Har sett alldeles för mycket skit i dom regionerna för att våga göra det.

Visst spelar det roll var man bor. Men jag tycker inte att man kan lasta hundägare någonstans. Lite naivt kanske på vissa platser, men fortfarande är det ju inte DOM som gör fel.

(Sen beror det antagligen på vilken ras/ålder det är etc...)
 
casting skrev:
Visst spelar det roll var man bor. Men jag tycker inte att man kan lasta hundägare någonstans. Lite naivt kanske på vissa platser, men fortfarande är det ju inte DOM som gör fel.

(Sen beror det antagligen på vilken ras/ålder det är etc...)
Enig med dig om att man inte ska behöva höra att man är korkad för att man binder sin hund utanför butiken, oavsett var i landet man gör det. Det är ju så att det står var och en fritt att göra det, naivt, dumdristigt eller ej...

Om bara föräldrar kunde lära sina barn att det aldrig är ok att gå fram till en hund, oavsett om den är bunden eller ej. Och kunde dessa föräldrar samtidigt lära sina barn att man aldrig slår ett djur, aldrig kastar saker på ett djur så skulle problemen bli klart mindre.

Sen har vi ju självfallet vuxna som bara kastar sig runt halsen på hundar vare sig ägaren finns där eller ej och gärna med barnen i släptåg. Detta ger ju signaler till barnen att det är ok att göra detsamma.

casting skrev:
Problemet är inte hunden (oftast) utan det hunden utsätts för utanför butiken.
Allt frân stöld till pinnar i ögonen frân ungar och angrepp frân förbipasserande hundar med korkade ägare.

Sâ, ja, jag tycke man gör fel när man lämnar sin hund utan tillsyn pâ allmän plats.
Så sant som du skriver att problemet inte är hunden utan alla människor som helt enkelt inte kan låta bli att röra ett uppbundet djur. Om alla bara kunde respektera att någon bundit upp sin hund på en plats och låta den vara ifred så hade det aldrig varit ett problem.

Fortsatt så är det ju hundägaren som avgör huruvida det är fel eller ej att binda upp Fido utanför butiken utan att bli kallad korkad av dig. Vilket tydligen inte var ett tillräckligt stark ord enligt dig själv...

Personligen kan jag tycka att det är korkat att kalla andra korkade... But that's just me...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.