Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bulb och K10D: konstiga tider.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
Om jag fotograferar i bulb-läge och RAW-format i säg 4 sekunder och sedan konverterar bilden i kameran till jpeg så påstår kameran att jag haft slutaren öppen i 42949 sekunder, alltså ungefär 12 timmar!! Det blir alltid samma 42949 sekunder. Det här är kanske ett pseudoproblem men sitter någon inne med en förklaring? Fungerar alla K10D likadant?

Mysko! Kan du testa olika lång BULB och se om det finns något mönster?

Först tänkte jag att det var i enheten millisekunder men det stämmer ju inte heller.

Kolla om man alltid måste dela värdet med 10000 för att få rätt :)

Blir första siffran alltid rätt? Nu blev det ju en 4:a t ex. De andra sifforna kanske är decimaler som hänger med men skiljs inte ut i presentationen av värdet.

Ett annat alternativ är att det är en större bugg någonstans och att en variabel får "overflow" eller dylikt.

Brukar det ens finnas någon klocka som håller redan på hur länge slutaren är öppen i bulb-läget?

Ja det finns, har tagit bilder i bulbläge och sedan sett 91 sekunder odylikt i exif, vilket har stämt bra med vad jag siktat på.

Joel Höglund skrev:
Mysko! Kan du testa olika lång BULB och se om det finns något mönster?

Först tänkte jag att det var i enheten millisekunder men det stämmer ju inte heller.

Kolla om man alltid måste dela värdet med 10000 för att få rätt :)

Blir första siffran alltid rätt? Nu blev det ju en 4:a t ex. De andra sifforna kanske är decimaler som hänger med men skiljs inte ut i presentationen av värdet.

Ett annat alternativ är att det är en större bugg någonstans och att en variabel får "overflow" eller dylikt.

Jag har testat olika tider på bulb, det slutar alltid med 42949 sekunder. Men är det ingen annan som kan testa och se om samma sak händer med deras? Är det bara min kamera som är galen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar