Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

budget-telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag är en nybliven pentaxägare och hoppas få lite hjälp i budget telezoom djunglen. Jag är på jakt efter en telezoom så går upp till 200 mm som inte kostar för mycket. Det finns ju ett rikt utbud av telezoomar upp till 200/210 mm med bländare 4-5.6 och undrar därför om det finns någon som är prisvärd och skarp. Alternativen är pentax/samsungs budgetvariant, tamron(är inte helt säker på att denna finns till pentax),Sigma 55-200/4-5,6 DC och Tokina AF 70-210/4-5,6 SD. Tacksam för tips och åsikter.

Jag rekommenderar Samsung 50-200.Kostar tydligen runt 2500:- nu för tiden (jag köpte den ny för 1150:- 2007). objektivet fick bemärkelsen "prísvärd" i tidningen Foto. Den var enligt dem också skarpare - och billigare - än Pentax motsvarighet.

Är själv nöjd ägare till Samsungs 50-200. Fick den också till det billigare priset :)

Pentax egen 55-300mm har fått rätt bra kritik annars. Tycker 200 är lite kort men det är ju en smaksak...

Om du har tålamod att vänta så kommer Pentax 50-200 i en vädertätad variant någon gång under sommaren.Man kan ju hoppas att den även är förbättrad optiskt,tror att den hammnar på ca 2500kr
/Sverker

tycker den vanlige kiten 50-200 är helt ok. Tror den finns för drygt 1000 kr ny.
Jag råkade dränka min och köpte en ny för jag uppfattade den som tillräcklig.

lm

Pentax/Samsung (det är precis samma objektiv) 50-200 fungerar bra. Vill man ha bättre optiskt får man stiga upp till Pentax 55-300 objektiv. Pentax-varianten ligger på omkring 2 200 kr och Samsung varianten på nästan 2 700 kr. Den vädertätade varianten 50-200 WR från Pentax kommer att ligga på runt 2 800 kr.

Sigma 55-200 för knappt 1 600 kr är ett rent budgetalternativ. Fungerar ok optiskt, men byggkvaliteten är väldigt plastigt.

Tamrons variant finns inte till Pentax, däremot har Tamron en 70-300 för knappt 1 700 kr vilket får anses prisvärt.

Priserna har höjts på flera objektiv på grund av den svaga kronkursen, det har påverkat Pentax/Samsung mer då de har små lager i Europa. Varken Sigma eller Tamron säljer särskilt många objektiv till Pentax, vilket gör att deras lager räcker längre och därför har några av deras objektiv gamla priser, alltså finns fortfarande objektiv kvar i lagret som köptes in när kronan var starkare.

Det stämmer priset har gått upp från 109 till 129 Euro i Tyskland senaste tiden,
Beklagar att jag lämnade fel uppgift.
lm

Tack för era synpunkter. Jag är intresserad av 50-200 främst för den smidiga storleken. Kanske är det så att pentax 55-300 är ett bättre alternativ men då blir det ju också mer att släppa på? Om man ska släppa på stora objektiv är skanske sigmas 50-150 ett bättre alternativ,eller vad tror ni?

Sigmas 50-150 är rejält mycket större och dyrare, främst för att det är ett objektiv med största bländaren f/2,8 - och stora bländare kostar och kräver stora linser. Det har en filterdiameter på 67 mm. Objektivet ligger på strax över 7 000 kr.

Pentax 55-300 är något större än 50-200:an men inte så mycket större, det är ovanligt kompakt och lätt för att räcka upp mot 300 och klart mindre än Sigmas 50-150. Pentax 55-300 har en filterdiameter på 58 mm. Priset ligger på kring 3 800 kr, alltså en tusenlapp och ett par hundra mer än 50-200 varianten.

Min först tanke var att jag skulle satsa på en billig lätt telezoom och istället satsa på lite vassare fast optik (pentax har ju gott om sådana). Därav min förfrågan om budgetzoomar. Men det kanske är bättre att satsa på en ljusstark telezoom redan från början och då ligger sigmat nära till hands.

Har fått veta att jag har fått jobb i höst och det kanske kan vara värt att fira med en dyr telezoom(jag hittar alltid anledningar att köpa ny fotogrejer=). Tack för era synpunkter och input.

Ok, men vilket Pentax-hus har du? Sigmat är inte vädertätat, vilket Pentax DA Star 50-135 f/2.8 är så Pentax har ju alternativ där med - å andra sidan är ju Pentax då något dyrare.

Det blev pentax 50-200 4-5.6. De ljusstarka telezoomarna(70-200 2.8 och 50-150 2.8) är alldeles för stora och ganska dyra. En ljussvag som man har med sig måste ju vara bättre än en ljusstark som är kvar hemma. Passade även på att inhandla en 50 1.4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar