Du får mycket hyrbil i stället för att köpa..
Beror ju på hur mycket du behöver den såklart..
För egen del så är det kollektivt + hyrbil som gäller. Men visst känner jag behov för egen bil och lever på fotot gör jag inte heller..
Det ligger också en liten poäng i att inte slita på egen bil, poängen är ju ofta man skall leva som man lär. Naturfotografen som är lite av en idealist/puritist ser nog min poäng här även om jag tror att de flesta struntar i den.
Fler tips till dig Max.
-skriv ned din vision och affärsidé för din verksamhet.
(fiktiva exempel..)
Tex " Min affärside är att via dörr till dörr-knackning som jag tydligen är så bra på sälja mina bilder, samt till tex tandläkarkontor, spaanläggninarna + +"
Tex " Min vision Är att Förmedla Högkvalitativa bilder För Gemeneman, via dörr till dörr försäljning "...
Visionen och affärsidén preciserar vad du gör och hur du gör det samt lite av vad du vill vad gäller "kundtillfredsställningen"..
Visionen är också ngt som med fördel kan finnas med i underrubrik på kontrakt och tex visitkort!
Allt som du producerar i ditt företag bör behålla den viktiga "röda tråden". Det är med den röda tråden som du senare blir igenkänd och ditt "synonym".
Själv så har jag en fotorelaterad affärsidé som jag planerar att plantera ute i verkligheten runt våren -08, (om inte allt går som planlagt med div så blir det våren -09)..
Även efter uppstart så kommer jag att luta mog emot en viss sidoinkomst.
Jag har redan nu fixat (exempel) kontrakt, visitkort, hemsida, div presentationsmaterial (som spec brevpapper, dvd fodraldesign + +) skall se ut..
Under tiden nu så sparar jag upp till kapitalet, läser på om att starta eget,, katalogiserar potentiella kunder,, etc etc.
Sakta men säkert så tar det form och min intention med uppstarten är att resan till att jag en dag lutar mig på det företaget skall vara bekväm, lustfylld och allt annat än framstressad.
Sedan när jag tar klivet ut så är det hårt jobb där som gäller, knappast en dans på rosor varje dag..
MVH Niclas,
Ps, bara så att ingen tror ngt så skall jag inte kommersialisera "mitt uttryck i naturfotot". Den skapandelusten skulle jag aldrig riskera i den värld vi lever i. Bara så att jag sagt det.