Annons

Budget som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tuff Branch!!

Mitt råd;

Se till att skaffa inkomster först och sedan därefter utgifter. Att leva av naturfotografering kräver ett arkiv med bilder från flera års fotografering.
Det finns några få naturfotografer som klarar sig själva. De flesta har inte tid att både sälja bilder och fotografera nya bilder, därför är de med i någon bildbyrå som säljer bilderna åt dem.

Hur mycket bilder säljer du i dagsläget varje vecka?

Hur många nya säljbara bilder gör du varje vecka?

www.fjh.se

mvh.

/Janne

Du får mycket hyrbil i stället för att köpa..
Beror ju på hur mycket du behöver den såklart..

För egen del så är det kollektivt + hyrbil som gäller. Men visst känner jag behov för egen bil och lever på fotot gör jag inte heller..

Det ligger också en liten poäng i att inte slita på egen bil, poängen är ju ofta man skall leva som man lär. Naturfotografen som är lite av en idealist/puritist ser nog min poäng här även om jag tror att de flesta struntar i den.

Fler tips till dig Max.

-skriv ned din vision och affärsidé för din verksamhet.

(fiktiva exempel..)

Tex " Min affärside är att via dörr till dörr-knackning som jag tydligen är så bra på sälja mina bilder, samt till tex tandläkarkontor, spaanläggninarna + +"

Tex " Min vision Är att Förmedla Högkvalitativa bilder För Gemeneman, via dörr till dörr försäljning "...

Visionen och affärsidén preciserar vad du gör och hur du gör det samt lite av vad du vill vad gäller "kundtillfredsställningen"..

Visionen är också ngt som med fördel kan finnas med i underrubrik på kontrakt och tex visitkort!

Allt som du producerar i ditt företag bör behålla den viktiga "röda tråden". Det är med den röda tråden som du senare blir igenkänd och ditt "synonym".

Själv så har jag en fotorelaterad affärsidé som jag planerar att plantera ute i verkligheten runt våren -08, (om inte allt går som planlagt med div så blir det våren -09)..
Även efter uppstart så kommer jag att luta mog emot en viss sidoinkomst.

Jag har redan nu fixat (exempel) kontrakt, visitkort, hemsida, div presentationsmaterial (som spec brevpapper, dvd fodraldesign + +) skall se ut..
Under tiden nu så sparar jag upp till kapitalet, läser på om att starta eget,, katalogiserar potentiella kunder,, etc etc.

Sakta men säkert så tar det form och min intention med uppstarten är att resan till att jag en dag lutar mig på det företaget skall vara bekväm, lustfylld och allt annat än framstressad.

Sedan när jag tar klivet ut så är det hårt jobb där som gäller, knappast en dans på rosor varje dag..:)

MVH Niclas,

Ps, bara så att ingen tror ngt så skall jag inte kommersialisera "mitt uttryck i naturfotot". Den skapandelusten skulle jag aldrig riskera i den värld vi lever i. Bara så att jag sagt det.

En annan aspekt är ju också, Hur bra bilder tar du egentligen?

Du ska veta att för att kunna slå dig in i branchen så ska du ligga på topp och ha gjort dig ett namn.

Viss, du kan säkert samla upp lite småsmulor, alla kan ju inte anlita bigname fotografer, men för att knyta storkunder så bör du nog kunna bevisa lite...

Att börja med att köpa saker, starta firma och sedan "lära sig fotografera" i takt med att du ska leva på det då tror jag att det går åt helvete rent ut sagt.. :(

Fundera också på bolgasform... AB, HB, KB, EF?
Väljer du inte AB så är du juridiskperson och företagets ekonomi är din privatekonomi!
Går företaget dåligt så går din ekonomi dåligt. Går du i konkurs och företaget har massa skulder så är det efter konkursen du som har alla skulderna i privatekonomin!

Mycket att fundera på och det är inte lätt alltid.. hade det varit lätt och garanterat givit dig rikedommar hade fler varit yrkesfotografer...Men man ska satsa på sin dröm så lycka till, men var försiktig som faaaan.. annars komemr du få en smocka så du ser mer än dollar tecken fara runt skallen

Det är inte lätt att leva på det....

jag tänkte ocså att starta eget & det enda vad jag kan rekomedera är:

Vara Unik , hitta din nishe & tänk international
Jag resa jorden rund för att skafa ett bra bildarkiv...

Sen tänk att ta ocså andra uptrag som kanske har ingeting att gjöra med Natur etc men dem kan hjälpa din Ekonomy.

Lambis

Alla dessa goda råd från er alla har verkligen fått mig att fixa till min budget.
Men som alla verkar säga så är det nog bäst för mig att skaffa en aning flera bilder. Har nu runt 50-60 st som är bra men jag ska nog samla ihop till en 300-500 bilder innan jag börjar med något.

Man tackar ödmjukast för all hjälp man fått =)
Detta kan bli bra att komma ihåg i framtiden

Foto_Fox skrev:
Alla dessa goda råd från er alla har verkligen fått mig att fixa till min budget.
Men som alla verkar säga så är det nog bäst för mig att skaffa en aning flera bilder. Har nu runt 50-60 st som är bra men jag ska nog samla ihop till en 300-500 bilder innan jag börjar med något.

Man tackar ödmjukast för all hjälp man fått =)
Detta kan bli bra att komma ihåg i framtiden

Yes!
Det måste ju börjas en gång och ngn stans!
Fundera också på hur ditt fotografiska uttryck är och ser ut i jämröelse med andras.
Långt ifrån alla har "ett eget uttryck" och inget säger heller att det är avgörande att man/du har det, men jag tror att det är en fördel att man hittar sin vinkel på saker och ting.
Känner du inte att du är trygg i din "stil" så rekommenderar jag att du skall fota de motiv du gillar allra bäst om och om igen,, då tenderar stilen att springa fram. Svårt att ge råd om sånt som detta;)

Att kommersialisera sitt personliga ("konstnärliga") uttryck är en aspekt som jag kämpat med en längre tid.
Jag har nu en läångre period varit fast besluten om att det aldrig kommer att ske i syftet att tjäna pengar/leva påd det.
Pengarna upplever jag är fällan för mitt personliga skapande. Betraktar vi andra skapande individer runt om oss så tenderar också pengaberoendet att bromsa den potentiella utvecklingen som många besitter..
Därför så måste det (iaf för min del!) eventuella fotojobbet ha en helt annan karaktär eller att jag rent av har ett job som inte har med visuell kommunikation att göra.

Jag uppmuntrar dig till att fundera ordentligt runt detta med att kommersialisera skapandet. Jag har som sagt tidigare i tråden sett många som förlorat både intresset för skapande och en god portion självförtroende på kuppen om pengarna..

MVH Niclas,

De flesta naturfotografer tjänar även pengar på föredrag, kurser och böcker. Böckerna ger iofs inga vinster, men genererar föredrag.

Som naturfotograf har du all möjlighet att säkert smyga igång din karriär. Det viktiga är att du är ute mycket och tar många bilder så att du får ihop bilder och utvecklas.

Ingen av de etablerade fotografer jag träffat (och det är rätt många) tjänar några större summor på arkivfoto numer. Det är uppdrag och föredrag som ger pengar.

Som naturfotograf är det bra att jobba i projekt och i samarbete med företag och organisationer. Det innebär ett mer koncentrerat och målinriktat arbete som dessutom genererar upppmärksamhet.

Jag kan inte mycket om naturfotografi men min spontana åsikt är att du börjar i fel ände. lixom "Jag ska jobba som fotograf". Bättre att börja lite smått och se hur det går...

mvh Viktor

Skynda långsamt.

froderberg skrev:

Som naturfotograf har du all möjlighet att säkert smyga igång din karriär. Det viktiga är att du är ute mycket och tar många bilder så att du får ihop bilder och utvecklas.

Det tar tid och åter tid att etablera sig som naturfotograf. Det finns inte många ¨etablerade¨ som är under 30-35 år.

/Janne

Sedan så är det ju så att det finns många fotografer som är etablerade men som ändå inte lever på sitt fotograferande...

Jag menar att det är ytterst klokt att inte kommersialisera sin brinnande lust att skapa. Det hämmar så lätt utvecklingen.
Pratar om egen erfarenhet.

Men visst kan man prata om olika grader av kommersialisering.. också om att olika val passar oss olika bra.

MVH Niclas,

Visma SPCS Affärsplan kan fås gratis

Du kan ladda ner SPCS Affärsplan gratis från:
Visma/SPCS

Kan var ett bra verktyg för att testa sin idé kanske...

För att citera dom:
I samarbete med Jobs and Society och Nyföretagar-Centrum har Visma Spcs tagit fram en cd-skiva med allt som behövs för att göra en affärsplan för ett nytt företag.

/Håkan

Re: Visma SPCS Affärsplan kan fås gratis

hakanv skrev:
Du kan ladda ner SPCS Affärsplan gratis från:
Visma/SPCS

Kan var ett bra verktyg för att testa sin idé kanske...

För att citera dom:

/Håkan

Kanske är deras affärsidé med den cd,n mer effektiv än cd,ns innehåll i verkligheten:)?!!

Skall kolla in den hur som helst.
MVH Niclas,

Oj. Jag tror du fick lite att tänka på när du skrev inlägget...

Om ingen sagt det tidigare så vill jag säga att
var riktigt försiktig med vad du drar av för kostnader i Firman.
Skattemyndigheten kommer garanterat betrakta dig som en hobbyfotograf i början, speciellt om du inte har nån lokal o fasta inkomster från fotandet.

Det innebär att du får bara göra avdrag för kostnader mot det du har tjänat på att sälja bilder.

Ingen moms får du dra heller.

Moment 22 är ordet. men men...

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar