Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budget som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto_Fox

Medlem
Jag hade tänkt att börja arbeta som fotograf och har kommit fram med ett antal kostnader för det men vet inte om det är för mycket.

Jag tänkte börja som naturfotograf så något kanske kan hjälpa till lite med de kostader jag har här, de flesta kanske är för stora.

Fasta kostader per månad:
Hyra: 6000 kr
Telefon:600 kr
Bileasing:3000 kr
Bokföring:1300 kr
Diverse:2000 kr

Kamerautrustning:
Kamerahus: 35 000 kr
Objektiv: 35.000 kr
Stativ: 2500
Minneskort ( 2-4 gb ) 3000 kr
programvaror: 24.000 kr ( photoshop m.m )

Skulle vara tacksam om jag kunde få bättre kostader och om det är något jag glömt i min budget.

// Max
 
jag kan ju på en gång nämna att fasta kostnader är döden för ett nystartat företag om man inte har garanterade inkomster vilket du troligtvis inte har...

6 000 i hyra tycker jag låter som en kostnad du skulle kunna få ner till 0 om du satt hemma i början. Du kan då också göra avdrag i deklarationen.

Om du inte har en bil så tycker ajg att du köper en bil istället.. köp en 240 från -84 som du kan skrulta omkring i i början... Försök o göra utgifterna till det absoluta minimala i början innan du ser hur det går...

Samma med utrustningen, om du har system saker som funkar så kör med det till att börja med... funkar det bra och går runt så köp nytt senare. Vissa saker komemr man inte ifrån som tex ett fett tele om du ska fotta djur.
 
med den budgeten du satt upp så ska du dra in minst 30k varje månad! bara för att täcka fasta utgifter +lön

sedan skall du ha amortering på din utrustning också antar jag... för du lägger väl inte upp 70-80k direkt på bordet?

Jag tror inte heller någon bankman godkänner lån med tanke på din ålder och budget kontra ev inkomster, såvida du inte har en riktigt rik borgen.


Har du tagit många bilder som du sålt? Du ska veta att från första månaden så har du krav på alla kostnader. så du ska helst ha pysslat med fotografering ett tag och sålt en del bilder så att du vet att du har potentiella kunder och att dina bilder hålelr sådan klass att du kan konkurera och vinna över dom... finns många duktiga fotografer...

Jag säger inte att du inte komemr lyckas, men du måste ta det försiktigt o inte börja köpa bilar och flädiga kontor det första du gör
 
Det låter som du har en fast idé om vad du vill syssla med proffisionellt - det är kanonbra.

Men jag är verkligenbenägen att hålla med Kalle - kostnaderna för nystart är på tok för höga. Det är ganska mycket bilder och uppdrag du ska sälja in för att få snurr på verksamheten. Men det kanske är så att du har en del uppdrag som ligger i pipeline och du vet säkert att det kommer trilla in nya grejer hela tiden.

Billeasing för tre lax i månaden är kanske lite väl flashigt för nystart - köp en beggad kärra för 5-8000 kr istället. Du får inte fler fotojobb för du har en snygg bil - det lovar jag. Hyran på 6000:- känns lite oförsvarbar om det inte är en studio för porträtt, reklam, mode och produktfoto. Men då tillkommer 35-40.000 för studioutrustning. Skippa lokalen helt tills du har intäkter som försvarar den utgiften. Om man nu behöver en lokal. Beror ju lite på vilken typ av foto man ska syssla med. Är man ute på uppdrag och inte har behov av studio räcker ju en större skrivbordsvariant för datorn etc. Kanske får plats hemma??

Det finns säkert tusentals goda råd och tips - men mitt tips är "Skynda långsamt" Var aktiv, fota mycket, håll dig framme, leverera bra bilder, var inte för billig och tro på dig själv. Helst ska ju också andra tro på dig och uppskatta ditt arbetet, men det är ju upp till dig att bevisa för ex. kunder.
 
Det låter som du har en fast idé om vad du vill syssla med proffisionellt - det är kanonbra.

Men jag är verkligenbenägen att hålla med Kalle - kostnaderna för nystart är på tok för höga. Det är ganska mycket bilder och uppdrag du ska sälja in för att få snurr på verksamheten. Men det kanske är så att du har en del uppdrag som ligger i pipeline och du vet säkert att det kommer trilla in nya grejer hela tiden.

Billeasing för tre lax i månaden är kanske lite väl flashigt för nystart - köp en beggad kärra för 5-8000 kr istället. Du får inte fler fotojobb för du har en snygg bil - det lovar jag. Hyran på 6000:- känns lite oförsvarbar om det inte är en studio för porträtt, reklam, mode och produktfoto. Men då tillkommer 35-40.000 för studioutrustning. Skippa lokalen helt tills du har intäkter som försvarar den utgiften. Om man nu behöver en lokal. Beror ju lite på vilken typ av foto man ska syssla med. Är man ute på uppdrag och inte har behov av studio räcker ju en större skrivbordsvariant för datorn etc. Kanske får plats hemma??

Det finns säkert tusentals goda råd och tips - men mitt tips är "Skynda långsamt" Var aktiv, fota mycket, håll dig framme, leverera bra bilder, var inte för billig och tro på dig själv. Helst ska ju också andra tro på dig och uppskatta ditt arbetet, men det är ju upp till dig att bevisa för ex. kunder.
 
Kan inget annat än hålla med ovanstående. Vill dock lägga till en sak. Såvida du inte har en bunte kunder i bakfickan bör du nog budgetera för en del marknadsföring. Om ingen vet vem du är och vad du gör - och att du gör det bra(!) - har du ingen anledning att göra de andra investeringarna.
 
Jag har tyvärr sett många trasiga exempel på ambisiösa fotografer som allt för snabbt slitit ut sig, speciellt när de försökt leva på sittt uttryck.




Mina tips.

-Som sagt tidigare. Tajta ned (spec de fasta) kostnaderna max till det du kan leva med..

-Känn dig för långsamt hur det lutar och vilken insats du måste ge (tid&energi) innan du lutar dig helt och hållet mot fotot.. Kanske ett deltidsjobb samtidigt under uppstartsfasen?

-Mitt allra bästa tips är att du först sparar upp till ett rejält startkapital.
Det låter hur tråkigt som helst men är hur viktigt som helst.
Låt oss säga att du vill leva helt på fotot och känner dig "gaaanska" säker på inkomst redan i uppstart.
Då skulle jag först spara ihop till alla kronor som täcker all nödvändig utr,stn. Låt oss säga att du behöver prylar + dator som totalt kostar 100 000. Då hade mitt givna mål varit att spara ihop till 150 000.
Då har du när du ger dig in i gamet 50 000 + att röra dig lite med. Men i tillägg till detta så hade jag ställt in mig på att jobba lite extra vid sidan av fotografiet. Som ger en extern inkomst som tryggar dig att kanske behålla både ditt uttryck och din glöd för fotot..


Detta är nog bra att kirra innan det drar igång...
-Fixa också ev egna kontrakt anpassade för din förväntade föräljning..
-Hemsidan är väl viktig för de flesta..
-Designa visitkort..
-Cover till dvd,skivor eller annat som kan räknas till presentationsmaterial..
-Stämpel som används till kontrakt och kuvär +
-




Jag säger inte att du inte kan klara det, har inget belägg för att tycka ngt som helst i den saken.

Lycka till!


Mvh Niclas,

Ps, Jag lever inte på fotot själv så kanske du inte skall lyssna på mig alls:)?!?
 
Hej!

När jag startade mitt företag så handlade allt om att få ner kostnaderna.
Det enda jag hade var ett lån på 70000:- (1400/mån)
+ dator 800/mån.
Jobba gör jag hemma i min etta, fungerar ypperligt.
Att ligga på 30000 - 40000:- i månaden är inte riktigt lätt, vet i och för sig inte hur naturfoto marknaden ser ut, men kan tänka mig att den är lika tuff som alla andra.

MVH

/Peter
 
Syns man inte så finns man inte och det måste ju i synnerhet gälla för en fotograf. Jag tror att du aktivt måste marknadsföra dig och bli ett namn innan du drar igång ett projekt med dyra investeringar som följd. Lycka till..!
 
Skulle tippa på att de flesta naturfotografer startar med foto som hobby/bisysla. De har ett ordinarie jobb so de försörjer sig på. När de märker att de kan sälja tillräckligt för att bara leva av foto går vissa över på heltid, andra fortsätter med andra jobb på sidan om.

Kolla www.starta-eget.se (speciellt länksidan)
och http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/289
samt prata med din arbetsförmedling. De har en del bra resurser. Bl a finns möjlighet att få hjälp med att få sin affärsplan granskad av en företagskonsult (där ingår även budgetar och kalkyler). Detta är mycket värdefullt. Var noga med att följa tipsen och verkligen skriva affärsplan och alla budgetar och kalkyler. Det är hur viktigt som helst. Du kan också få gå en kurs gratis i bokföring och administration. Det är jätteviktigt att man kan det själv och det är lätt att lära sig grunderna. Då behöver man bara ta hjälp av en redovisningsfirma vid bokslut eller när man har speciella frågor. D v s kanske ca 2000kr per år för administration.

Jag håller med om att du inte bör skaffa några löpande fasta kostnader. Hyra är totalt 100% onödigt. 3000kr för bil !?!?!? Och hur som helst inte leasing. Det är det dyraste alternativet. Egenföretagare som lyckas är nästan alltid extremt sparsamma, och kungar på att pruta. För att lyckas måste man dra in pengar från alla håll. Att vara en jävel på att pruta och skaffa gratis saker/tjänster har lika hög status bland företagare som att sälja för stora summor. Affärsmänn skryter med hur "snåla" de är!!
Jag hade köpt en bränslesnål kombi för ca 30.000kr. Den lastar bra, fotogrejor, tält, proviant mm för långa turer och går bra att sova i om det är dåligt väder, t ex opel vectra kombi 97 1,6 ek 1,8 eller ford escort kombi 1,6 el 1,8 97a eller peugeot 406 kombi 1,8 97a. En gammal volvo drar för mycket soppa på långturer. Att äga en av de jag föreslagit kostar i snitt ca 7000-10000kr per år i fasta kostnader (besiktning reparationer underhåll skatt och försäkring) sedan tillkommer en milkostnad på ca 15kr/mil i soppa, däck mm.

Edit: Just det glömde värdeminskning på ca 4000kr per år för en sådan bil. Den måste man ju räkna med eftersom det är pengar som man inte får ut igen när man säljer för att byta upp sig.
 
Senast ändrad:
Om jag var dig så skulle jag ta ett eller några år som assistent, så du får se och lära dig alla sidor av yrket innan du slänger dig in i något du inte vet så mycket om. Ska du börja själv så ska du helst he 0:- i kostnader första året, behöver du köpa något så gör det när du har pengarna, kan tom vara värt att hyra vissa grejer tills du har råd att köpa det själv.
 
Dessa svar var väldigt lärorika att få läsa och undrar omd et kommer fler tips?

Vad gäller själva utgifterna på allt så är det bara exempel än så länge.
Fast jag måste nog hålla med om att jag kan dra ner hyrans kostad till 0 kr och arbeta i min lägenhet tills vidare.
Och vad gäller bilens hyra så verkar det bättre att köpa en istället för att hyra.

Jättebra med alla denna hjälp...

sen skulle man passa på att fråga om dessa s.k "sociala avgifter" som går på 33 %. Sociala avgifter är väl något som försäkringar?
Vilka försäkringar behövs?

Som ni flesta sa så är det ju bra att ha ett litet kontaktnät och ett antal bilder att kunna visa upp.

Det sägs att alla fotografer har en egen portfolio som de har alla bilderna i, men denna skulle kosta runt 20.000, är detta ens värt att köpa innan man kommit igång?
 
Foto_Fox skrev:
Det sägs att alla fotografer har en egen portfolio som de har alla bilderna i, men denna skulle kosta runt 20.000, är detta ens värt att köpa innan man kommit igång?

Registrera dig som GULD-medlem här på Fotosidan så får du ju en Portfolio, det lär ju duga bra till att börja med.
 
Foto_Fox skrev:
Det sägs att alla fotografer har en egen portfolio som de har alla bilderna i, men denna skulle kosta runt 20.000, är detta ens värt att köpa innan man kommit igång?

Att presentera exempel på sina arbeten på en websida fungerar bra. T.ex FS portfolio

Naturligvis är en portfolio IRL oxå bra. det ger ett fint och seriöst intryck, men den behöver inte innehålla allt du gjort, det är orimligt. Låt den bara innehålla representativa exempel.
 
Hej Max,
jag har sett många exempel på nystartade företag under de år jag arbetat i finansbranschen och jag tror inte att fotografi skiljer sig så mycket från andra typer av företag. Det gäller först och främst att få intäkterna att täcka kostnaderna. Några tips;

1. Funder vilken företagsform du skall använda. Om du har få investeringsbehov och låga fasta kostnader skulle jag rekommendera att du startar som enskild firma och först när du tjänar stora pengar ;-) ombildar till AB. Det är väsentligt billigare och dessutom blir momshantering och deklarationer enklare med enskild firma.

2. Du bör inte bara göra en kostandsbudget utan också en intäktsbudget. Det är meningslöst att ha en kostnadsbudget om du inte vet hur du skall täcka kostanderna.

3. Gör en likviditetsbudget. Det är inte så komplicerat. Börja med ditt startkapital och gör sedan en månadsvis uppställning vad som kommer in och vad som går ut. De flesta företag som går under gör det pga av likviditetsbrist (pengarna tar slut). Följ sedan också upp att det går som du planerat. Excel är ett fantastiskt verktyg för detta.

4. Fundera på att leasa utrustningen om du inte redan äger den. Det kostar förvisso lite mer men du lägger ut kostnaden under en längre tid och du har kvar en del pengar som kan vara vilktiga för att få igång verksamheten. I övrigt tycker jag dock att du skall vara väldigt försiktig med att låna pengar.

5. Jag håller med om att marknadsföringen är väldigt viktig. Om du inte har några kunder så kan du inte försörja dig. Du bör alltså i början lägga så mycket tid som möjligt på att försöka skapa kontakter och knyta upp potentiella kunder. Jag vet inte om du kommer att arbeta på uppdrag eller sälja bilder från en bifintlig portfölj men du måste hur som helst ha köpare och du måste ha något de vill köpa.

Till sist, det tar alltid längre tid att komma igång än vad man räknar med. Ge inte upp i första taget men vänta inte heller för länge om det inte alls går bra och skuldsätt dig framför allt inte för att klara försörjningen.

Lycka till!

//Patrik
 
Sedan ska du nog tänka på att det finns inte många naturfotografer som lever på det, den enda jag känner till i Sverige är Mattias Klum. Tror tyvärr inte att det finns så mycket pengar att hämta i den branschen.. Så du gör nog gott i att försöka ha 0:- i kostnader, tills du har kommit igång och har pengar på banken. Behöver du en bil så hyr den dagen, köp det du behöver mest typ kameran. Kanske borde du plåta på och vänta med att ha egen firma, du kan faktiskt både frilansa och sälja dina bilder utan att ha F-skatt sedel. Så det bästa är kanske att jobba ihop en portfolio innan du gör något annat, när du har gjort det kan du springa runt och visa den för ev kunder du skulle vilja jobba med, du kan även kolla med bildbyråer om dom är intresserade av dina bilder så får du genast ett stort nätverk av kunder.

Mitt tips är att skynda långsamt!
 
Senast ändrad:
Kanske FS Picturo kan vara en bildbyrå att börja med, men räkna inte med att sälja dig rik ;) Sök dit.

Bildbyråer ger inte mycket pengar, men det ger en möjlighet att visa upp bilder. Bästa jobben skapas via personliga kontakter och uppdrag.
 
Det finns mycket klokt sagt, och särskilt det Patrik Olsson skriver.

Det är bra att du tror på dig själv som fotograf, men hur ser din affärsidé ut?

- Vilken typ av fotografi ska du sälja?
- Hur ska du sälja?
- Har du redan erfarenhet av detta?

Räkna med att utgifterna kommer regelbundet men inte inkomsterna. Det är inte lätt att få ett jämt flöde av pengar. Du måste alltså ha en likviditetsbudget som talar om när du får pengar och när du ska betala så att du ser att du alltid har pengar.

Som sagt är det farligt att dra på sig fasta kostnader eller låna pengar.

Många fotografer börjar med att ha ett jobb vid sidan av. Lever man snålt kan man betala hyra och mat på en halvtidslön. Det är skönt att veta att man inte behöver ta ut lön.

Ska du leva på din fotografi bör du dra in minst 30 000 och helst 50 000 per månad för att kunna betala soc avgifter och skatt. Har du höga utgifter måste du dra in ännu mer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar