Annons

bryter efter 4gb

Produkter
(logga in för att koppla)

J.kreku

Medlem
Hej.
Jag har aldrig filmat mer än 5-6 minuter, men nästa vecka ska jag filma 45 minuter. Berättade det åt en kompis som själv filmar mycket med sin 5D mkII och han påstår det tåls att tänka på att kameran kommer bryta din filmning efter varje 4gb.
Är det någon som lyckats stänga av denna (för visso) irriterande funktion?

Mvh
Johan

Det har med tullregler att göra. Om kameran inte skulle göra så skulle den räknas som videokamera. Google kan berätta mer ;)

4gb-gränsen har med fat32 att göra, inte tullregler. Tullreglerna säger upp till 30 minuter, men inte ett dyft om filstorlekar. Är osäker på just mark2:an, men många kameror klarar att växla sömlöst till nästa 4gb-fil när det behövs, vilket kan inträffa långt före 30-minutersgränsen.

Självklart, men jag misstänker att om kameran skall kunna hantera kortet så måste det vara FAT32 på det.

Korrekt. Kameran har bara stöd för FAT32 vilket innebär max 4GB per fil. Nu pratar jag om 5DmkII Det kommer ju nyare kameror hela tiden och det är möjligt att dessa kommer stödja exFAT som i princip är efterföljaren till FAT32. Det vore iaf logiskt att det blev så... i RAW-filens dagar.

Utöver det så kan inte en vanlig DSLR spela in internt längre än 29:59min då den annars tvingas klassas som en videokamera = dyrare kostnad på kameran generellt. Det går ev. att hacka kameran och komma runt det, men det kräver då manuellt ingrepp från användaren mot kamerans firmware motsv.

En väg runt det är att spela in externt via HDMI-utgången. Men det kräver då en apparat som kan spela in via HDMI. En dator med HDMI-port innebär inte automatiskt att den kan spela in via HDMI, vilket är ett vanligt missförstånd. Det måste uttryckligen stå att det är "HDMI in" I regel handlar det om en liten låda som sen har USB3 eller Thunderbolt ut som man kan koppla in i datorn.

Personligen skulle jag aldrig välja en DSLR till att spela in något längre än kanske 15min. Det är bara för mycket saker som kan hända som riskerar att bryta inspelningen.

4gb-gränsen har med fat32 att göra, inte tullregler. Tullreglerna säger upp till 30 minuter, men inte ett dyft om filstorlekar. Är osäker på just mark2:an, men många kameror klarar att växla sömlöst till nästa 4gb-fil när det behövs, vilket kan inträffa långt före 30-minutersgränsen.

Drabbades av hjärnsläpp. Självklart har 4GB med filsystemet att göra.

Jag råkade ut för brytning efter ca 5-6 minuter (Canon MKIII). Jag har min inställd på låg komprimering. Hur gör ni för att filma 15 minuter i ett svep? Ställer på hög komprimering? Blir det stor skillnad i kvalitet?

Har en Canon 7D och har samma problem, dvs jag vill kunna stänga av och på videoinspelningen för att undvika att kameran bryter vid 4gb. Dock så räcker inte nämnda fjärrkontroll (RC-6) för mig då den endast klarar avstånd på 5-6 m. Är det någon som har erfarenhet av denna?

http://www.scandinavianphoto.se/pro...dloes-fjaerrkontroll-giga-t-pro-ii-till-canon

Den ska ha en räckvidd på 100 m. Fungerar denna att styra videofunktionen på en 7D?

Har en Canon 7D och har samma problem, dvs jag vill kunna stänga av och på videoinspelningen för att undvika att kameran bryter vid 4gb. Dock så räcker inte nämnda fjärrkontroll (RC-6) för mig då den endast klarar avstånd på 5-6 m. Är det någon som har erfarenhet av denna?

http://www.scandinavianphoto.se/pro...dloes-fjaerrkontroll-giga-t-pro-ii-till-canon

Den ska ha en räckvidd på 100 m. Fungerar denna att styra videofunktionen på en 7D?

Skaffa magic lantern så är det löst. Då får du audio meters, högre bitrate, histogram, raw med mera på köpet, som är gratis.

Min EOS 70D startar automatisk en ny fil efter 4Gb och börjar en ny, sen bara klippa ihop dom.

//Benny

Min EOS 70D startar automatisk en ny fil efter 4Gb och börjar en ny, sen bara klippa ihop dom.

//Benny

Precis, när Magic Lantern gjort så att alla Canons kameror kan det så började de införa det.
Till och med 50d som inte ens har film funktion kan filma på det sättet... I raw....Vakna Canon!
Panasonic hajjade tidigare och anpassar kameran för filmare också.

Ja det kanske vore värt att prova Magic Lantern.

Jag skulle ju gärna vilja lösa det här med 30 minuters gränsen oxå. Antar att Magic Lantern inte kan lösa det problemet?

Hm, nu har jag läst på lite. Tyvärr så verkar inte ML fungera med senaste firmware till 7D, ver 2.0.5 som jag råkar ha i min kamera. Nån som vet vart man hittar ver 2.0.3? Hittar inte på canons sida. Och går det förresten att byta ner sig till 2.0.3 utan att kameran säger ifrån?

Nyfiken fråga...

Klarar inte Canon av formatet exFAT som kan hantera stora filer (större än 4GB) ?

Bara vissa nya modeller. Lite oklart för dock om det endast gäller för kort med storlek 128GB och högre...

Någon med en 5DmkIII eller 1DX får gärna prova att formatera ett kort i datorn med exFAT och se om det fungerar med t.ex. ett 32GB kort.
Det sägs att om man formaterar 128GB kort internt i kameran så gör den kortet automatiskt till exFAT.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar