Annons

Brusreducering Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowybullet

Medlem
Jag har nyligen börjat fota digitalt, och jag undrar vad är det som händer med bilden när man använder brusreducering?
När ska man använda det?
För- och nackdelar?
 
Kameran kommer att ta ytterligare en bild med slutaren/bländaren stängd, med samma exponeringsvärden som bilden som DU tog. När den gjort detta kommer denna extra bild att subtraheras från den "riktiga" bilden och då blir brusnivån lägre, eftersom att den andra bilden bara kommer att innehålla bruset. Har man en slutartid på 3s tar alltså hela exponeringen totalt 6s.

Använder det gör man när man måste, typ. Långa exponeringar när det är mörkt är kan vara ett sådant tillfälle.
 
dumbo skrev:
Kameran kommer att ta ytterligare en bild med slutaren/bländaren stängd, med samma exponeringsvärden som bilden som DU tog. När den gjort detta kommer denna extra bild att subtraheras från den "riktiga" bilden och då blir brusnivån lägre, eftersom att den andra bilden bara kommer att innehålla bruset. Har man en slutartid på 3s tar alltså hela exponeringen totalt 6s.

Använder det gör man när man måste, typ. Långa exponeringar när det är mörkt är kan vara ett sådant tillfälle.

Men du va bra, då kan man ha på den hela tiden och den används inte annat än när det behövs, alltså exponeringar över 3 sek??

Tack för svaret //Thomas
 
Jag skulle tro att den används alla exponeringar över 1s. Det står säkert i manualen, men 1s är vanligt.
 
Jo, det gör det kanske.
En ny fråga, Manualen ligger på en skiva, ca 140 sidor, pdf-format. Skulle gärna vilja skriva ut den, men jag kan inte öppna mer än sn sida åtgången o måste med andra ord öppna varje sida för att kunna skriva ut den. Har du nåt tips eller nåt hur man kan skriva ut hela skivan på en gång??!
 
Nja, säg det..
Jag öppnar det i PS och då kan jag välja en sida av 140 sidor nånting o då kommer bara den sidan upp. Ska jag ha en ny sida så måste jag stänga fönstret o kan då välja en ny sida som laddas upp i PS..
 
Öppna manualen i Acrobat Reader istället så kommer du att kunna skriva ut hela manualen på en gång.
 
ok, tusen tack, ska testa..
Jag satt o kolla lite. Jag har XP o där kan man kanske skriva ut direkt från..hmm.. ja utan att behöva använda nåt program..
Jag ska testa.. Bugar o bockar, tack för hjälpen :)
 
Ok, jo, jag provade med xp, då starta den bara Ps.
Jag har ska installera Acrobat.. nu, det ligger på skivan som földe med kameran, Acrobat.. 6 är det den senaste?
Sen ska jag bara se om skrivarn funkar, har inte använt den på...hmm...nästan en evighet ;)
 
Svensk version är 6 den senaste.

Ja, då är det bara till att hoppas att inte färgpatronen har torkat ut helt i din skrivare, för då blir det väl att du får sitta och läsa på skärmen ändå ;)
 
hehe.. jo, jag har för mig att dom torkat ihop, färgerna har det, svart har funkat förut.. Lääääääängesen *S*
men jag har nån slags refill som jag fått av en kompis, ska se om jag ska söla med dom lite :)
Tack för hjälpen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.