Annons

Brusiga Bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men ändå!

Det är så att jag tycker mina bilder blir så himla brusiga om jag inte använder blixt.
Ok om det är jättemörkt och så, men om det är rätt mycket ljus o så, så blir dom ändå brusiga.
Men jag tycker att det har blivit värre och värre den senaste tiden...
Är det nåt fel eller e det bara för att jag har ett "sopigt" objektiv? (Kit-gluggen till 300D)
Med blixt fungerar det super..
 
Slow_shutter skrev:
Vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men ändå!

Det är så att jag tycker mina bilder blir så himla brusiga om jag inte använder blixt.
Ok om det är jättemörkt och så, men om det är rätt mycket ljus o så, så blir dom ändå brusiga.
Men jag tycker att det har blivit värre och värre den senaste tiden...
Är det nåt fel eller e det bara för att jag har ett "sopigt" objektiv? (Kit-gluggen till 300D)
Med blixt fungerar det super..

Att bilderna blir brusiga har inte i sig med objektivet att göra. Däremot så är inte kitobjektivet så ljusstarkt, så för att få hyfsade slutartider när det börjar skymma så måste du öka ISO eller använda blixt. Med högre ISO får du mer brus. Lägg upp ett utklipp ur en bild så kan vi jämföra och se om det verkar normalbrusigt.
 
Det e det som e så konstigt, för om jag har ISO 2 eller 400 så och ljust i rummet så kan bilden bli brusig. Fast det är bara ibland har jag märkt.. Har jag hög ISO så blir dom helt sjukt brusiga... : /
Jag ska exprimentera lite här tror jag..
 
Slow_shutter skrev:
Det e det som e så konstigt, för om jag har ISO 2 eller 400 så och ljust i rummet så kan bilden bli brusig. Fast det är bara ibland har jag märkt.. Har jag hög ISO så blir dom helt sjukt brusiga... : /
Jag ska exprimentera lite här tror jag..

Efterbehandlar du bilderna i datorn? Om du ljusar upp en bild som var för mörk så ökar du också bruset. Dessutom blir bruset tydligare om du skärper bilden mycket.
 
Nej, dom e brusiga fastän jag inte gör något...
Men det e lixom bara ibland.. helt skumt..
Oftast om det e nån mörk bakgrund..
 
Slow_shutter skrev:
Nej, dom e brusiga fastän jag inte gör något...
Men det e lixom bara ibland.. helt skumt..
Oftast om det e nån mörk bakgrund..

Lägg upp ett utklipp ur en bild. Svårt att säga om det är normalt eller inte annars. Förminska inte bilden, utan klipp ut 400x400 pixlar och posta här. Eller lägg upp en hel bild på någon server så kan vi kolla EXIF-data också.
 
Slow_shutter skrev:
Men hur gör man det då?
Lägger upp en bild i forumet alltså..? : )

Gör ett utklipp som är 400x400 pixlar ur en av dina bilder. Det kan du göra i de flesta bildbehandlingsprogram, kolla hjälpfilerna. Förminska inte bilden utan se till att det verkligen är ett utklipp. Spara den i jpg-format och välj komprimering så att den blir precis under 50 kb stor. Sen finns det en ruta här under textrutan som heter "Bifoga fil:", där kan du klicka och berätta var din fil ligger. Då ska det funka!

Lättast är kanske om du försöker lägga upp nån av dina problembilder på en server i sin helhet, jag kan ordna det om det behövs.
 
Fast jag hade en likadan bild som den nedersta som var äääännu brusigare, fast den kasta jag innan jag börja skriva här...
 
Båda bilderna är enligt EXIF tagna med ISO 1600, inte konstigt att de är lite brusiga?
 
Precis som Emil säger så är båda tagna på ISO1600, alltså näst högsta känsligheten! Att brus uppstår på ISO1600 är helt normalt.

Är det så att du låter kameran stå på ISO1600? Jag lade nämligen märke till att bild 1 är tagen med bländare 22.. det verkar som om kameran bländat ner fullt för att kompensera för den känslighet du har ställt in?
 
Om du har ställt in kameran på tex 200 asa och låter Kameran stega upp vid behov så är det nog något galet om du hamnar i 1600 i en sådan här bild, med brus som konsekvens. Eller om du hamnat i AV läge av misstag med fjuttig bändaröppning...
 
Att den mörka bilden va tagen med ISO 1600 såg jag ju nu!! haha, för jag drog ner till ISO 200 och tog en likadan bild och trodde att det var den här..heh..
Men asså, den ljusa bilden så är jag helt säker att jag ställde in på Automatiskt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.