Annons

Brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

A-L C Foto

Ny medlem
Hej!
Jag har ett problem med min canon eos 7D när jag fotograferar. Bilderna blir ofta brusiga eller blurriga. Även vid låga ISO tal. Detta är väldigt irriterande och jag blir ofta missnöjd eller besviken på mina bilder. Hade kameran inlämnad för autofokusjustering för några veckor sedan men problemet är samma nu som innan. Problemet märks värst på motiv i rörelse, framför allt hästar men även att det kan bli oskarpt och brusigt på tex landskapsbilder. Bilder på nära håll däremot funkar ganska bra. Använder oftast ett canon 70-300 4-5,6 IS USM.

Vad gör jag för fel?

IMG_2159.jpg
f/5.6 1/320 ISO 250

IMG_8949.jpg
f/5.6 1/250 ISO 100

IMG_2585_redigerad-1.jpg
f/9.0 1/800 ISO 500

IMG_2121.jpg
f/8.0 1/500 ISO 640

Det går tyvärr inte att utläsa något av de små bilder du lagt upp. Länka till bilder i originalstorlek så kanske vi kan hjälpa till.

Ska försöka lägga upp bilder som är större så att man ser bättre. Dum fråga kanske, men hur lägger man upp större bilder? Har aldrig skrivit eller lagt upp något här förut.

Är hela bilden brusig eller är det i mörkare områden?
Hur tittar du på bilden 100% ?
Kör du RAW eller jpg från kameran och i så fall hur är inställningarna för jpg angående brusreducering.

ISO 500 och 640 kan jag mycket väl tänka mig att du ganska lätt ser brus i skuggområden vid 100%.

Försök fota så dina objekt har mera ljus på sig och inte hamnar i skuggan.

lg

Jag tror du får reda ut för dig själv vad du menar med brus resp "blurrighet". Att en bild innehåller mkt brus har inget med fokusjustering av objektiv att göra. Du använder ju också begrepp som "blurrig" och det indikerar för mig oskärpa - antingen pga av kameraskak eller missad fokuspunkt el. dyl.

Att en bild innehåller en viss mängd brus eller kornighet är bara normalt. Beroende på kamera och ISO inställningar. Inga av dina exemplebilder såg direkt "brusiga" ut.

Ska försöka lägga upp bilder som är större så att man ser bättre. Dum fråga kanske, men hur lägger man upp större bilder? Har aldrig skrivit eller lagt upp något här förut.

Prova att visa bara en del av bilderna ovan där du har ditt problem. Det löser du enkelt med beskärning och sedan uppladdning som vanligt.

ISO 250 (200) och 500 (400) är underexponerade bilder som är upplättade i kameran. Brus tillkommer då lättare. ISO 640 (800) är överexponerad och nedmörkad i kameran. Brus försvinner lättare då.

ISO 250 (200) och 500 (400) är underexponerade bilder som är upplättade i kameran. Brus tillkommer då lättare. ISO 640 (800) är överexponerad och nedmörkad i kameran. Brus försvinner lättare då.
Peter menar du att kameran komprimerar i ngn slags hdr?
Eller menar du att detta sker vid jpg renderingen? Men hur vet du i så fall att det är fotat i jpg?

Peter menar du att kameran komprimerar i ngn slags hdr?
Eller menar du att detta sker vid jpg renderingen? Men hur vet du i så fall att det är fotat i jpg?
http://kameratrollet.se/2013/01/24/varfor-du-inte-ska-fotografera-under-lagsta-iso-tal/

Fotograferar du i råformat eller jpg spelar ingen roll. Använder du L (ISO 50) t.ex. på en canonkamera kommer du få mindre brus, men kameran kommer klippa högdagern mer än om du använt ISO 100. Detta eftersom kameran överexponerar ISO 100 och mörkar ned. HDR har inget med saken att göra. Du kan själv göra det manuellt genom att använda ISO 100, överexponera ett steg och därefter i din råkonverterare dra ned exponeringsreglaget ett steg.

Detta är anledningen till att man med en canonkamera filmar i t.ex. ISO 160, 320, 640, 1280. Bruset minskas i och med nedmörkningen, men dynamiken blir lidande.

Kör man med magic lantern i kameran kan man hur lätt som helst kontrollera vilka ISO-steg som är äkta eller inte.

Om du inte är van vid tele- och actionfotografi ska du komma i håg att det är ganska svårt att få skarpa telebilder när motivet rör på sig. Även med hyfsat utrustning som EF70-300IS och Eos 7D. Det är rent av sällsynt att få en 100 % skarp bild när du tittar på den i 100% förstoring.

Och i en oskarp bild synes bruset oftast mycket mer än i en bild där allt är skarpt. Och fotar du i raw blir det mycket mer brus i bilderna än om du skjuter i jpg-förmat.

Men det är svårt att säga något exakt när dina bilder är så pass små som här.

Mvh. Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar