Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusig OM-D EM-5 Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

miina

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft OM-D EM-5, men sedan jag bytte till Mark II innehåller mina bilder mycket mer brus. Redan på ISO 200 märks det, och vid ISO 640 är det riktigt besvärligt. Jag har inställningarna på samma sätt på båda husen. Är det någon annan som upplever detta, eller är det något fel på mitt hus? Problemet har varit sedan jag köpte det och jag fotar i RAW.
Tack på förhand! Känner mig lite frustrerad över att behöva korrigera bruset varje gång i LR.

Har du den senaste Firmware version 4.1 m.a.p. M-5 II?

Du ansluter kameran och uppdaterar kameran i Olympus Viewer.

Exponerar du till höger för att få bästa möjliga raw-filer? En något underexponerad bild som måste ljusas upp för att se bra ut, blir per automatik brusigare än en ETTR, expose to the right.

Kan inget om Olympus med Nikon har något som heter aktiv D-lightning som är avsedd för jpg filer för att få upplättning i skuggorna, men kör man i raw så kan man få ökat brus i bilden så den ska vara avstängd. Att se brus i ISO 200 är inte normalt om man inte är inne och granska bilden i ett par hundra procents förstorning, kan du lägga ut något bildexempel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar