Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brushysteri/brusfobi

Produkter
(logga in för att koppla)
fiolmattias skrev:
Och om man aldrig skriver ut en bild tagen vid iso 1600 större än A5 så är bruset inget problem med E-500.
Sen så har jag skrivit ut bilder i A3+ vid iso 1600 utan problem, men det kräver korrekt exponering och bra framkallning (bildbehandling), precis som på den gamla goda tiden.

Skrev det i mitt inlägg
* Brus syns allra mest i de mörka partierna och när det man vill fotografer när det är mörkt ut utan blixt.

Alltså det beror på hur mycket brus till vilket motiv.
Jag lägger på brus ibland för det ska passa mina ändamål.

En kund beställde ett nattmotiv på 50*70 cm. Motivet var en hamn. ISO 100 och en exponering på 25 s gjorde tyvärr de svarta partierna grådassig (enligt min mening). Justerades lätt med neatimage brusreducering et svarta blev svart igen, dvs ingen kromatisk eller luminansbrus, men fick lite för mkt plastigt utseende så jag la på eget brus för skapa rätt känsla.

För övrigt så det bra ut på min dator som bara klarar av 1280*800 px, men inte på en utskrift i 300dpi 50*70 cm.

ISO 1600 i fullt dagsljus för att får en snabb slutartid visar ju knappt något brus alls i jämförelse med nattmotiv.

Man får ju köpa sin kamera efter sina behov.

/Rommél

Bussmicke skrev:
Vad tror ni om Panasonic Lumix L1 kontra E-500?

De är i stort identiska. På högt iso är L1 lite kallare i färgerna och färgblödningen är kanske inte lika stor som hos E-500. Men det är hårfina skillnader.
Vid lågt iso ger båda fantastiska bilder. Det är först vid 800-1600 som bruset kan bli störande på .jpg.

ANNONS