Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brus
- Trådstartare Stefan-55
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag fotograferar i ridhus så jag behöver högt ISO-tal.
Vilken har "minst" brus, Sony SLT A65 mot Sony DSLR A580?
Hur högt ISO-tal kan man gå och ändå få en bra 20X30 bild?
Vilken kamera är bäst......
Jag skulle säga A580, dels för att den sensorn med lägre upplösning är exceptionellt bra i det avseendet och lite bättre än A65ans och dels att SLT-tekniken stjäl en del ljus.
med lite reervation dock. Jag har en A580 och vet vad den presterar, men har ingen erfarenhet alls av A65/A77. Man vinner lite genom större nedskalning tack vare den högre upplösnngen.
20x30 cm är inga problem alls, jag har 50x60 förstoringar hemma tagna med A580 som är riktigt fina. Att komplettera med ett riktigt ljusstarkt objektiv, t.ex. 50/1.4 är ett måste oavsett vilken av dessa kameror du väljer, men det antar jag att du redan räknat in. kit-objektivet är inget att ha i sammanhanget. Du kanske behöver lite längre räckvidd, så t.ex. ett Sigma 70/2,8 Macro eller Tamron 90/2,8 Macro är vettigt eftersom du får ett riktigt skarpt objektiv med andra möjligheter samtidigt. Vet inte vilken brännvidd du behöver. Bland zoomarna rekommenderarjag Tamron 17-50/2,8.
Om du fotograferar i RAW och kan lite bildbehandling så gör det stor skillnad. I så fall tror jag du åtminstone kan använda ISO 1 600 och få rena snygga bilder med bra detaljering, men troligen också ISO 3 200. Med ett ljusstarkt objektiv borde det räcka för att frysa snabba förlopp.
Jag vet att ridhus är knepigt, men har ingen riktig erarenhet av det. Skulle fotografera min systerdotter, men det har tyvärr itne blivit av ännu.
Här är en sensorjämförelse från DxOMark med A65, NEX-7 och A580.
NEX-7 är med för att det är samma sensor, men utan SLT-spegeln så ser man vad det gör för skillnad.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand2)/Sony/(appareil3)/685|0/(brand3)/Sony
Det intressanta värdet är "Sports - Low light ISO".
Sony A580 är bland det allra bästa du kan ha för överkomliga pengar. Rekommenderar den. Sen finns det utmaningar att lyckas som kräver en del träning.
Kanske lite fult att pusha för det här i sammanhanget, men jag kommer alldeles strax (tror jag, ska funder lite till bara) att lägga upp min A580 för försäljning här bland köp och sälj om du är intresserad. Mina synpunkter ovanför är ändå helt objektiva.
/Mats
Tonper
Aktiv medlem
Du kan se bilder från de två olika kamerorna vid vilket ISO värde du vill på dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra580/page11.asp
Finns även en drös med andra kameror du kan jämnföra.
Kollade båda på ISO 3200 och A580 är klart bäst då.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra580/page11.asp
Finns även en drös med andra kameror du kan jämnföra.
Kollade båda på ISO 3200 och A580 är klart bäst då.
MattiasBredberg
Aktiv medlem
Jag fotograferar i ridhus så jag behöver högt ISO-tal.
Vilken har "minst" brus, Sony SLT A65 mot Sony DSLR A580?
Hur högt ISO-tal kan man gå och ändå få en bra 20X30 bild?
Vilken kamera är bäst......
Jag har inte svaret men jag funderade på precis samma sak. Jag valde A580, men det är grymt svårt att få till den ändå, även med 2,8 objektiv. Har tom testat 1,4 (Minolta) fast på min förra, en A500, men det blev inte bra ändå. Har börjat fundera på Sigma 1,4...
Vad tänker du ha för objektiv och vad har du idag?
Stefan-55
Medlem
Val av objektiv
Jag har ett Minolta 50/1,4 som jag använder mest
Jag har inte svaret men jag funderade på precis samma sak. Jag valde A580, men det är grymt svårt att få till den ändå, även med 2,8 objektiv. Har tom testat 1,4 (Minolta) fast på min förra, en A500, men det blev inte bra ändå. Har börjat fundera på Sigma 1,4...
Vad tänker du ha för objektiv och vad har du idag?
Jag har ett Minolta 50/1,4 som jag använder mest