Annons

Brus och brusreduktion på Nikons åtta senaste DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Äntligen verkar Nikon med D300 och D3 ha fått till det med bra bildkvalitet på höga ISO-tal.

Här är en jämförelse av när NR sätts in på de åtta senaste modellerna:

D2X(s), 12 MP, Bas-ISO 100

Valbar NR från ISO 400. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 800. Long Exposure NR från 1/2s.

D2Hs, 4 MP, Bas-ISO 200

Valbar NR från ISO 800. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 1600. Long Exposure NR från 1s.

D200, 10 MP, Bas-ISO 100

Valbar NR från ISO 400. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 800. Long Exposure NR från 8s.

D80, 10 MP, Bas-ISO 100

Valbar NR från ISO 400. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 800. Long Exposure NR från 8s.

D40, 6 MP, Bas-ISO 200

Valbar NR från ISO 800. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 1600. Long Exposure NR från 1s.

D40X, 10 MP, Bas-ISO 100

Valbar NR från ISO 400. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 800. Long Exposure NR från 8s.

D300, 12 MP, Bas-ISO 200

Valbar NR från ISO 800. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 4000. Long Exposure NR från 8s.

D3, FX, 12 MP, Bas-ISO 200

Valbar NR från ISO 2000. Automatisk NR (dvs om NR är off) från ISO 8000. Long Exposure NR från 1s.


Min tanke kring dessa siffor och egna erfarenheter är att Nikon innan D3 och D300 gjort (alltför) små framsteg på brusområdet. Skillnaden mellan D200, D80 och D40X är liten. Med D3 (FX!) och D300 görs ett tekniksprång och det känns allt roligare att vara Nikonist! (Med nya objektiv blir det ännu bättre!)

Idealet är att inte behöva använda NR i kameran. Vid raw kan vi välja NR i efterhand. Ju bättre DR och brusegenskaper desto bättre bildkvalitet på alla känsligheter. För den som använder jpg och vill utnyttja kamerans NR skulle jag önska att det vore möjligt i framtida modeller att både välja vid vilket ISO-värde brusreduktionen startar, mängden och även detta separat för luminansbrus och färgbrus.

Jag har full tillförsikt att framtida Nikon DSLR ger fortsatt förfinad bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
Så bra - ingen fotograf på Fotosidan har några problem med eller synpunkter på bruset eller brusreduktionen i någon av Nikons åtta senaste digitala systemkameror! Eller skall tystnaden här tolkas på något annat sätt...
 
Jag har ett litet problem. När jag har aktiverat min NR så visas inte det i mitt Picture Project. Där står att den inte är aktiverad. Konstigt!
Jag har D200 men har inga problem med bruset.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har ett litet problem. När jag har aktiverat min NR så visas inte det i mitt Picture Project. Där står att den inte är aktiverad. Konstigt!
Jag har D200 men har inga problem med bruset.

Jag använder inte det programmet. Vad säger manualen? Vad säger EXIF i Photoshop eller andra program?
 
Jag tror inte det nödvändigtvis finns någon korrelation mellan användarinställningarna för brusreducering och den faktiska brusreduceringen. Den viktigaste brusreduceringen är förmodligen den som görs på låg nivå innan sensorsignalen blir raw-data och den kan vi aldrig påverka och vi vet väldigt lite om hur Nikon eller de andra tillverkarna gör. Det enda vi vet är de blir bättre och bättre på det.
 
Teodorian skrev:
Så bra - ingen fotograf på Fotosidan har några problem med eller synpunkter på bruset eller brusreduktionen i någon av Nikons åtta senaste digitala systemkameror! Eller skall tystnaden här tolkas på något annat sätt...

Ett ickeproblem kanske.....eller att det kanske är så att det råder lite hysteri bland vissa fotografer (Canonanvändare kanske) rörande brusnivåerna i Nikons kameror.....:) Höna av en fjäder eller???!!!

Själv så bryr jag mig inte speciellt mycket trots att jag använder bruskanonen nummer ett: D2X. Använder glatt iso100-iso800 och då o då även iso1600......Visst skulle det vara trevligt med iso2564588779 men inte skulle det revolutionera mitt fotograferande. Jag använder till 99,99% max iso800 coh då har i alla fall jag absolut inga problem...
 
Klämde på D300 på mässan och prövade att pressa upp ISO på max (high +3) eller vad det heter å knäppte några bilder sen zooma jag max i displayen och kunde inte urskilja något brus alls så det verkar vara riktigt bra, att notera är väl att jag har en D70s som brusar duktigt över ISO 800.

Sen vet jag inte vad kameran hade för övriga inställningar men det känns som att oavsett vad jag ställer in min på så kan det inte se bra ut på ISO 1600 :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.