ANNONS
Annons

brus kontra bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan, förstås komma runt brusproblemet, så länge man inte har något emot lite kornighet, som gamla Plus X eller Tri X om man kör s/v. Låt oss säga man fotar i glödlampsljus och högt ISO. Blå kanelen brusar mest med rätt WB. Ställ om WB till skugga - nu förstärks den gula kanalen som innehåller mest info och den blå trycks ner. I färg ser det inte roligt ut, men i s/v har man tryckt ner bruset och även färgflammigt brus blir mindre störande och mer kornaktigt i s/v. Skall man d u använda blixt löses alla färgtemperaturproblem.

Att försöka blanda blixtljus med inomhusbelysning är sällan ett bra recept för "mjukt" och trevligt ljus. Slår du blixten på säg 1/8 kraft är du lätt uppe på 5800-6000K, dvs väldigt blått ljus. Om bakgrund och skuggpartier då är belysta med normal 2500-2700K belysning blir naturligtvis högdagrar och det som är närmast dig väldigt kallt och hårt - hur "mjukt" du än spritt ljuset.

Antingen får man sätta ett färgfilter på blixten, eller så får man dra upp effekten så att man dels sänker WB-temperaturen på blixten, dels dödar mer av ambiensen (det naturliga ljuset).

Hade det kanske varit bättre att sikta på att köpa en (eller två) blixtar till, och en radiokontroll av bättre kvalitet? Även om jag själv är van vid kameror med betydligt bättre hög-ISO-egenskaper än vad en 620 ger är det oftast så jag arbetar. Jag har med mig två eller tre blixtar som jag lägger ut så att de lyser ut där jag vill, och ställer dem manuellt så att de balanserar som det naturliga inomhusljuset så mycket som möjligt. Sen är det bara att köra.

Skulle du sedan byta system är det bara att "ta med sig" blixtarna. Jag kör Nikon, Metz och Nissin blandat.

Ett par blixtar och en skyport (eller billigare system) är billigare än att byta system helt.

Tack för tipsen ! Men jag fotograferar tyvärr inte såna motiv och på ett sådant sätt att jag kan hantera mer än själva kameran och max en extern blixt. Och faktiskt så vill jag ju helst klara mig utan... Jag fotograferar ofta barn, ibland t om under och efter förlossningar. Därför är jag girig efter naturligt ljus.

Man kan, förstås komma runt brusproblemet, så länge man inte har något emot lite kornighet, som gamla Plus X eller Tri X om man kör s/v. Låt oss säga man fotar i glödlampsljus och högt ISO. Blå kanelen brusar mest med rätt WB. Ställ om WB till skugga - nu förstärks den gula kanalen som innehåller mest info och den blå trycks ner. I färg ser det inte roligt ut, men i s/v har man tryckt ner bruset och även färgflammigt brus blir mindre störande och mer kornaktigt i s/v. Skall man d u använda blixt löses alla färgtemperaturproblem.

Jo, som jag nämnt så konverterar jag ofta till svartvitt för att rädda bilderna, det blir ofta fint, jag ska dessutom prova dina tips ovan, men jag vill ju kunna fota i färg också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar