Annons

Brus i NEF filer med LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Månsson

Medlem
God Jul
Jag upplever en väldigt hög brusnivå på D200 OCH D300 NEF i LR (tydligt vid 2-3ggrs förstoring, speciellt hudtoner)! Är det bara jag? Läste att Adobe inte hanterar Nikons format speciellt bra. Kör på Leopard och där får jag ju inte Nikons egna program att fungera heller:(

En följdfråga är om det finns någon vettig viewer för Leopard som läser D300 format?
 
hej!

Jag håller precis på med en av scott kelbys böcker, till den ska man ladda ner ett par bilder från hans sida.

Lektion 1 arbetar man med en NEF fil och jag tyckte den var riktigt ruskigt brusig. (brusreducering är inget som kapitel 1 omfattar, så den är inte brusig för sakens skull)

(jag använder vista och PS CS3
 
LR är "känt" för att ha bland de sämsta brus & skärpeverktygen bland de flesta RAW behandlande program.

Själv använder jag endast LR för att ha lite "översikt" över mina bilder. För själva behandligen så skulle jag istället rekommendera Bibble Pro, Capture One 4, eller kanske till och med Capture NX.

Det är sorgligt men sant - LR är ett underbart program, men så fort det kommer till brusreducering eller skärpekontroll, ja då faller det pladask på magen...
 
Tack

Inget av Nikons program fungerar ju på Mac Leopard. Vad tycker ni är bäst för framkallningen av NEFar? Är det Bibble Pro eller Capture One 4, vad är skillnaden melan dom?

Sen får jag väl läsa Kelbys LR bok, hört den ska vara bra
 
Det finns utvärderingsexemplar på båda programmen faktiskt.
Det enda du behöver göra är att surfa in på deras respektive hemsida!

Capture One 4: http://www.phaseone.com/4/
Bibble: http://bibblelabs.com/

I mina ögon så verkar Bibble vara lite mer av ett hemmasnickeri, med plugins som följer med programmet. I Bibble hittar du b.la. Noice Ninja! C1 har satsat lite mer på design för att få en schysst arbetsmiljö. Även detta är dock ett bra program i sin helhet!

Dock är det inget av dessa alternativ som lever upp till Lightroom vad gäller helhetsintrycket! Förutom att Lightroom använder sig av ACR (som någon skrev ovan) vilket stjälper hela programmet, så är det "komplett" - speciellt i designen.

Men prova de olika alternativen vettja, och se vad du tycker! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.