Annons

Brus i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
hej
Äger en EOS 40D samt en Sigma 30mm f 1.4 ex dc hsm samt en Sigma 18-50mm f 2.8 ex dc macro och med båda dessa linser får jag ofta högt brus när jag plåtar i motljus, dasljus.

Är detta ett "normalt" problem eller finns det någon annan bra förklaring och kanske några tips på hur jag kan undvika problemet?

Ovanstående gäller vid full blndare. Har inte testat blända ner...

Tack

Senast ändrad:
Bildexempel gör det lite lättare att svara på frågan så har du möjlighet att länka till en bild i full storlek vore det bra.

Hmm... Jag tycker inte du har problem med brus i den bilden. Däremot är det reflexer från solen i objektivet som gör att hans ansikte och annat mitt i bilden tappar kontrast. Är det kanske det du tänker på?

Hmm... Jag tycker inte du har problem med brus i den bilden. Däremot är det reflexer från solen i objektivet som gör att hans ansikte och annat mitt i bilden tappar kontrast. Är det kanske det du tänker på?

Hej,
Ja, kanske det. Hur ser man att det är reflexer från solen i objektivet?
Tycker ögonen är brusiga/gryniga. Har fokuserat på ena öga men kanske har jag inte lyckats fånga fokusen där? Skulle det, i sig, kunna bero på motljuset (att inte fokusen hamnat rätt)

Tack för hjälpen!

Ta av UV-filtret från objektivet om du tänker fota i så här starkt motljus. Och se till att frontglaset är rent....

Orsaken till att motljusbilder blir dassiga är att ströljus från de ljusa delarna av bilden sprider sig till de mörka delarna. Kameran (om du fotar jpg) tar hand om detta genom att höja svartpunkten, så att stora svarta ytor blir svarta i alla fall, men smådetaljer följer inte riktigt med.

Att man höjer svartpunkten är också orsaken till att även bas-ISO-bilder brusar när man fotar i motljus. Tänk på det som en stjärnhimmel - står du mitt i en storstad ser du inte alla stjärnor eftersom ljuset som stan skickar uppåt reflekteras ner från atmosfären och därmed "dimhöljer" stjärnorna så att de mindre starka ljuspunkterna ibland helt förvinner. Du kan i vissa fall skärpa bilden och sedan dra ner svart så att de framträder igen, men då höjer du brusnivån markant samtidigt...

Samma sak händer när du fotar i motljus.

Ta av UV-filtret från objektivet om du tänker fota i så här starkt motljus. Och se till att frontglaset är rent....

Orsaken till att motljusbilder blir dassiga är att ströljus från de ljusa delarna av bilden sprider sig till de mörka delarna. Kameran (om du fotar jpg) tar hand om detta genom att höja svartpunkten, så att stora svarta ytor blir svarta i alla fall, men smådetaljer följer inte riktigt med.

Att man höjer svartpunkten är också orsaken till att även bas-ISO-bilder brusar när man fotar i motljus. Tänk på det som en stjärnhimmel - står du mitt i en storstad ser du inte alla stjärnor eftersom ljuset som stan skickar uppåt reflekteras ner från atmosfären och därmed "dimhöljer" stjärnorna så att de mindre starka ljuspunkterna ibland helt förvinner. Du kan i vissa fall skärpa bilden och sedan dra ner svart så att de framträder igen, men då höjer du brusnivån markant samtidigt...

Samma sak händer när du fotar i motljus.

Tack för en utförlig förklaring. Dock inte helt säker på innebörden i allt du skrev. Jag bör tex förtydliga att jag plåtar i RAW.

Hur som helst - givet det du skriver här ovan, kan jag eliminera problemet om jag själv ställer mig (kameran) i skuggan?

Du tar bort mycket av problemet om du ser till att frontlinsen på objektivet inte träffas av direkt solljus. Skugga med handen, eller ett anteckningsblock (om du kan hålla 1/250s slutartid som i bilden). Eller flyta dig lite, om detta hjälper.

Är bilden du länkade till en råfil kan du antagligen se att du får dra upp svartpunkten en bra bit om du vill att byxorna ska bli svarta. (Jag antar här att du kört "auto" på exposure/brightness/contrast).

Med ett bra, kontrastrikt objektiv(ett objektiv med väldigt lite överstrålning) ska man inte behöva putta svartpunktskontrollen upp över "1", kanske inte ens noll. Svart ska vara svart iaf. Måste man dra upp svartpunkten för att bilden ska bli bra har du överstrålning - eller helt enkelt inte något i bilden som ÄR helt svart - detta är ju också möjligt...

Är bilden du länkade till en råfil kan du antagligen se att du får dra upp svartpunkten en bra bit om du vill att byxorna ska bli svarta. (Jag antar här att du kört "auto" på exposure/brightness/contrast).

Exempelbilden är en jpeg-export från en helt oredigerad raw-fil. TAck för hjälpen! Hade tur som fick kontakt med ett teknikproffs! :)

ANNONS