Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brukar ni fota med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har köpt mej en blixt, speedlite 430 men har inte fotat med extern blixt så mycket förut, så jag tänkte fråga er hur ni gör för att utnyttja den på bästa sätt.?
När använder ni blixten och hur?

Jag har (snart) en canon eos 7d och den kan man väl fjärrstyra blixten med, då kan man ju använda den lite mer, på lite roligare sätt, än bara ha den på kameran, men vad bör man tänka på då?
Nått tipps kanske?
Hur brukar ni göra?

Annars så undrar jag hur ni ställer er till användandet av blixt?
Många undviker gärna blixtbilder. Jag var sån innan jag började labba lite med den inbyggda blixten och lite olika bländare och tider.
Har alltid tänkt på blixtbilder så som dom blir då man kör auto, dvs oftast skit. Men sen, som sagt har jag börjat exprementera mer och mer med blixt då jag kör med andra inställningar och har märkt att det kan bli riktigt...bra faktiskt.

Finns ju ett blogginlägg på förstasidan där en kille tar fram att han numera bara, nästan iaf, fotar utan blixt och använder det befintliga ljuset, vilket ifs brukar bli bäst många gånger, men nu när jag köpt min blixt så vill man ju använda den;)

Så ge mej lite tipps tack.

Mvh Reino
 
Ja, jag brukar använda blixt. Oftast inomhus. Studsar den i taket, alltså genom att rikta den rakt upp. Jag har en 580EX II så jag drar upp det catchlightcard som den har (finns inte på 430EX). Det ger vitt blänk i ögonen på den man fotar. Istället för att ögonen blir svarta och livlösa.

Jag kör kameran i Manuellt läge (fritt val av bländare och 1/125 i slutartid) och blixten på ETTL.

När du skriver blixtbilder antar jag att du menar att man använder den inbyggda blixten? Och dessutom använder den för att ljussätta när det är för mörkt. Då riktas blixtens kalla platta ljus rakt på motivet och fula skuggor målas upp bakom. Det blir såklart inte snyggt. Men däremot en solig dag då funkar den utmärkt som upplättningsblixt för att ta bort skuggor.
 
Blixtljuset blir -OFTAST - hårt och utfrätt . Jag använder en -BAUNSER - en vit plastskiva jag sätter utanför blixten . En annan egenskap jag har är att jag använder -ALLTID - kameran Manuellt .Jag förlänger slutartiden både två och tre tider längre slutartid en -BLIXTSYNKEN .-VARFÖR ? För att lätta upp bakgrundsljuset . Bilderna ser mer välexponerade ut .Nackdel -Längre slutartid svårare att handhålla Kameran .Exempel - Blixtsynk 250-sek -Förlänga slutartid till 30-sek .Kanske ännu längre .Prova och försök .Hälsningar Krillan 54 .
 
Kör nästan alltid med blixt på alla utomhusbilder eller åtminstone de på djur och människor. Använder blixten som upplättning och speciellt om det är en solig dag då kontrasterna är hårda. Kör kameran helt manuellt och blixten på ETT-L

Inomhus, när det behövs. Likaså här - kameran manuellt och blixten med automatik. Tänk på att slutartiden påverkar hur mycket omgivningsljus du skall få med. Själva motivets ljushet styr du med bländaren. Så oftast blir det höga ISO:n (800 eller däromkring), långa tider 1/30 eller så och bländare ungefär 5,6 - 8. Med hjälp av blixtkompensatinonen finjusterar du exponeringen på huvudmotivet.

Har kombintationen 580 + 5D II
 
Använder inte blixt annat än i absolut nödfall, befintligt ljus is king och räcker inte det så öka ISO och behövs så byt glugg till en med mera ljusstyrka, men att betala för en extern blixt skulle jag aldrig göra de få gånger blixt behövs så räcker den inbyggda ,-(

Det många som fotar med blixt inte tänker på och/eller förstår är det obehag och direkt hälsofara man utsätter andra människor för genom att använda blixten!!

Många männiksor mår direkt dåligt av och blir sjuka av att utsättas för en eller flera blixtar som avfyras i deras närhet eller ännu värre rakt mot dem i samma rum.
Jag tillhör dem människor som mår direkt dåligt av blixtar som jag ser och utsätts för, därför skulle jag aldrig utsätta andra för det utan att kolla om det är OK att använda blixt innan!!

jag har vid flera tillfällen bett fotgrafer som använder blixten trots att det inte skulle behövas ofta när de kör i auto och kameran själv avfyrar blixten, men även mera kunniga fotografer som har just extern blixt på kameran som de använder och antagligen vill uppnå någon effekt med detta.

Vid flera tillfällen har jag påtalat för dessa fotgrafer det olämpliga i att använda blixten i den situationen, oftast möts man av total oförståelse men även rena oförskämdherrna som svar och några har tom medvetet tryckt upp blixten i ansiktet på mig och fyrat av den flera gånger rakt i ögonen på mig och hävt ur sig en serie oförskämdheter, sånt känns urdåligt ;-(

Så alla som använder blixt i allmänna utrymmen där det vistas andra människor och även utomhus bör kolla med de personer som befinner sig i närheten eller som ska fotas om det är OK att Ni använder blixt.
Majoriteten störs inte av det men det finns massor med människor som mår riktigt dåligt av det, så var hänsynsfulla och fråga först!!

Litet exempel på personer som mår dåligt av och kan bli direkt sjuka av blixtljus är:
Personer med migrän, blixtljuset utlöser lätt migränanfall och dessa kan hålla i sig i dagar och göra personen väldigt sjuk, tom tvinga den att sjukskriva sig under dessa dagar.

Personer som har onormalt ljuskänsliga ögon som gör att det skarpa ljuset svider och brinner som eld i ögonen och ofta leder till svårartad huvudvärk tom yrsel.

Personer med olika neurologiska sjukdommar som inte syns att de har (osynliga handikapp som sällan respekteras av omgivningen) värst drabbade är epileptiker men även andra grupper med olika skador på hjärnan som gör den mer känsliga för yttre påverkan av ljus och ljud-

Personer med traumatiska erfarenheter från krig och andra hemska situationer där blixtrande ljus sammakopplas med det hemska man upplevde och att se en blixt tar personen tillbaka till det "helvetet" och får dem att må mycket dåligt.

Detta är bara några typer av personer som mår mer ller mindre dåligt av att utsättas för blixtljus och ihop är det många människor vi kan med ganska stor sannolikhet utgå ifrån att ca 15-20% av befolkningen berörs när vi räknar ihop alla olika typer av personer som påverkas.

Detta är värt att tänka på för fotografer som vill använda blixten på allmän plats eller i ofentliga utrymmen!!

Så mitt tips blir använd den bara när du verkligen behöver och inte utan medgivande från Din omgivning, de eventuella effkte det ger Dig kan Du lika gäran vara utan med tanke på den skada Du riskerar att orsaka för andra, visst i studio med koll på hur den Du fotar reagerar då är det Ok men ananrs tänk först!!
 
Detta är bara några typer av personer som mår mer ller mindre dåligt av att utsättas för blixtljus och ihop är det många människor vi kan med ganska stor sannolikhet utgå ifrån att ca 15-20% av befolkningen berörs när vi räknar ihop alla olika typer av personer som påverkas.

Vad har du för belägg för detta starka uttalande? Jag har aldrig, såvitt jag vet, träffat en sådan person, trots tusentals blixtbilder, både bakom och framför kameran.

Per.

PS. Jag använder ofta själv blixt som upplättning. Nikon har ett fantastiskt blixtsystem, som funkar utmärkt på helautomatik. Möjligen ställer jag ned blixtstyrkan ett bländarsteg ibland. DS
 
Vad har du för belägg för detta starka uttalande? Jag har aldrig, såvitt jag vet, träffat en sådan person, trots tusentals blixtbilder, både bakom och framför kameran.

Per.

PS. Jag använder ofta själv blixt som upplättning. Nikon har ett fantastiskt blixtsystem, som funkar utmärkt på helautomatik. Möjligen ställer jag ned blixtstyrkan ett bländarsteg ibland. DS

Det undrar jag också. Min gamla SB800 hade gjort nästan 100.000 avfyrningar i en massa sammanhang innan den dog, men jag har aldrig mött någon som har de problemen.
 
Jo jag vet att jag trampar på ömma tår med detta uttalande, och mina belägg är förutom det jag skrev alltså egenupplevda också dokumenterade av medicinsk kunnig personal läkare och forskare, och dryga 10 års egen erfarenhet med att hjälpa trauma skadade personer att må lite bättre, så mina belägg är starka.

Det jag vill fråga som motfråga till er som skriver ovan är vad har NI för belägg att ingen av de människor Ni fotat med blixt inte lidit skada, har Ni någonsin frågat dem efteråt eller ens brytt er om att kolla om det kan leda till några problem??

Min gissning är att Ni inte ens tänkt tanken och även om ni gjort det så bryr Ni er inte, så okänslig är många männiksor mot sin omgivning, läs vad vissa gjort mot mig när jag på ett trevligt och sakligt vis frågat dem och påtalat detta för dem!!

Ränka ihop alla personer med någon form av neurologisk sjukdom då de flesta sådana sjukdommar gör en mera känslig för denna behandling, migrändiagnostiserade och krigstraumatiserade personer i vårrt land så blir summan väldigt hög, exakt hur hög vet jag inte då jag inte har tillgång till dessa siffror med det är en rimlig gissning.

Min avsikt med detta inlägg är inte att hänga ut eller klanka på enskilda utan jag vill väcka en allmän debatt om detta så att alla fotografer kan tänka på detta då ingen idag verkar göra det! Så istället för att kasta er över mig och mitt inlägg så ta till Er av infon och ta med det för framtiden!
 
Det jag vill fråga som motfråga till er som skriver ovan är vad har NI för belägg att ingen av de människor Ni fotat med blixt inte lidit skada, har Ni någonsin frågat dem efteråt eller ens brytt er om att kolla om det kan leda till några problem??

Min gissning är att Ni inte ens tänkt tanken och även om ni gjort det så bryr Ni er inte, så okänslig är många männiksor mot sin omgivning, läs vad vissa gjort mot mig när jag på ett trevligt och sakligt vis frågat dem och påtalat detta för dem!!

Inte mer belägg än att jag aldrig upplevt att någon haft besvär eller sagt det till mig. Inte mer vetenskapligt än så alltså.

Om problemet är så stort som du säger borde man läst, eller hört det i media. Det har iaf jag aldrig gjort.
 
Min blixt sittar alltid monterad, och används på 90% av mina bilder, ja på alla bilder utom de jag vill ha lång slutartid på, jag har själv en 580EXII och en 430EXII som jag använder som slav ibland...

kör den då oftast som upplättning...
 
Inte mer belägg än att jag aldrig upplevt att någon haft besvär eller sagt det till mig. Inte mer vetenskapligt än så alltså.

Om problemet är så stort som du säger borde man läst, eller hört det i media. Det har iaf jag aldrig gjort.

Önskar det vore så väl, men som med alla osynliga handikapp som detta är så pratas det inte om det och eftersom det är en minoritet som har det även om det är många människor som lider är det inte så många jämfört med allergier eller hjärrt/kärl sjukdomar, demens mm. och de talar man om.

Det är lika illa med alla former av blink/blixtljus men hur många affärsägare eller restaurangägare har tänkt tanken att det strobo ljus eller blinkande neonskylt man har för att dra uppmärksamhet mot en vara eller ett ställe gör att vissa (ganska många) peroner inte kan vistas i butiken/restaurangen??
Det gör att man aktivt stänger ute potentiella kunder!!

Hela krog/nattklubbsvärlden är helt omöjlig att vistas i för desa människor, men vem bryr sig om det, inte krogägarna och inte myndigheterna då ingen pratar om det eller klagar på det.
Dessa personer föredrar att istället bara undvika ställena, varför gör man så och inte protesterar JO därför att samhället än idag 2011 bemöter dessa människor med en nedvärderande syn som ligger kvar på tidigt 1900 tal!!

Inte är det bättre från kommunernas sida med alla varselljus som sitter på alla maskiner nu i vinter som alla vintrar på alla traktorer och lastbilar i snösvängen, det är en plåga för dessa människor men hur ska man kunna undvika det om man måste vara ute på stan?
Det är i det närmaste omöjligt men att påpeka detta för kommunen vilket jag gjort leder ingen vart de ser inte problemet och ett vanligt svar från handläggare är " jag har aldrig blivit störd av det" man frågar då om personen lider av någon av de nämda sjukdomarna, svar Nej, så då är det ju klart att den inte lider av det?!

Jag har fått höra hundratals gånger "va tål Du inte lite blinkljus vad ffan gör Du då ute på stan" jo jag lever mitt liv som alla andra och sköter rmitt jobb som alla andra men jag blir ständigt diskriminerad och förlöjligad pga min sjukdom och det är faktiskt olagligt att diskriminera personer pga sjukdom vilket inte alls verkar gälla i detta fall, men så är det faktiskt!!

Men gudnåde den som behandlar en person med ett synligt handikapp annorlunda då blir det ett jäkla liv!!

Det finns inga lagar mot detta med blixt/blinljus då det just är ett problem för minoriteter, men tänk vilket liv det blir om de bygger en ny korsning som inte funkar för rullstolar och synskadade, då skrivs det i tidningen eller kommer med på TV, men att hundratusentals personer stängs ute från stora delar av samhället pga komersiella ljuseffekter och fotoblixtar det skrivs det aldrig om.

Jag känner flera personer som varit helt friska till vuxen ålder och som drabbats av sitt första epileptiska anfall utlöst av kamerablixt eller stroboblixt på allmän plats. Det ger dem ett livslångt handikapp med stora praktiska konsekvenser då det första som händer efter den diagnosen är att den som har körkort blir av med det!!
Inte bra om man kör i jobbet, eller är beroende av att köra bil!

jag vet fall där personer har drabbats av olika typer av anfall pga neurologiska jukdomar ute på stan när de råkat ut för blixtljus och personerna runtomkring dem har lämnat dem utan åtgärd för man tror att de är berusade och då vill man inte bli inblandad eller man tycker att personen får skylla sig själv som dricker!
Men det är ofta inte fylla det är frågan om utan sjukdom, ett sådant anfall som får fortgå kan orsaka andningstopp och hjärtstillestånd med död som följd om personen inte får hjälp!!

Så Ni som skryter om attt Ni alltid använder blixt när Ni fotar människor ute och på allmän plats har sannolikt gjort åtskilliga av dessa sjuka utan att Ni brytt Er om att ta reda på det, i värsta fall har ni indirekt orsakat någons död, det är värt att tänka på tycker jag!!
 
Önskar det vore så väl, men som med alla osynliga handikapp som detta är så pratas det inte om det och eftersom det är en minoritet som har det även om det är många människor som lider är det inte så många jämfört med allergier eller hjärrt/kärl sjukdomar, demens mm. och de talar man om.

Det är lika illa med alla former av blink/blixtljus men hur många affärsägare eller restaurangägare har tänkt tanken att det strobo ljus eller blinkande neonskylt man har för att dra uppmärksamhet mot en vara eller ett ställe gör att vissa (ganska många) peroner inte kan vistas i butiken/restaurangen??
Det gör att man aktivt stänger ute potentiella kunder!!

Hela krog/nattklubbsvärlden är helt omöjlig att vistas i för desa människor, men vem bryr sig om det, inte krogägarna och inte myndigheterna då ingen pratar om det eller klagar på det.
Dessa personer föredrar att istället bara undvika ställena, varför gör man så och inte protesterar JO därför att samhället än idag 2011 bemöter dessa människor med en nedvärderande syn som ligger kvar på tidigt 1900 tal!!

Inte är det bättre från kommunernas sida med alla varselljus som sitter på alla maskiner nu i vinter som alla vintrar på alla traktorer och lastbilar i snösvängen, det är en plåga för dessa människor men hur ska man kunna undvika det om man måste vara ute på stan?
Det är i det närmaste omöjligt men att påpeka detta för kommunen vilket jag gjort leder ingen vart de ser inte problemet och ett vanligt svar från handläggare är " jag har aldrig blivit störd av det" man frågar då om personen lider av någon av de nämda sjukdomarna, svar Nej, så då är det ju klart att den inte lider av det?!

Jag har fått höra hundratals gånger "va tål Du inte lite blinkljus vad ffan gör Du då ute på stan" jo jag lever mitt liv som alla andra och sköter rmitt jobb som alla andra men jag blir ständigt diskriminerad och förlöjligad pga min sjukdom och det är faktiskt olagligt att diskriminera personer pga sjukdom vilket inte alls verkar gälla i detta fall, men så är det faktiskt!!

Men gudnåde den som behandlar en person med ett synligt handikapp annorlunda då blir det ett jäkla liv!!

Det finns inga lagar mot detta med blixt/blinljus då det just är ett problem för minoriteter, men tänk vilket liv det blir om de bygger en ny korsning som inte funkar för rullstolar och synskadade, då skrivs det i tidningen eller kommer med på TV, men att hundratusentals personer stängs ute från stora delar av samhället pga komersiella ljuseffekter och fotoblixtar det skrivs det aldrig om.

Jag känner flera personer som varit helt friska till vuxen ålder och som drabbats av sitt första epileptiska anfall utlöst av kamerablixt eller stroboblixt på allmän plats. Det ger dem ett livslångt handikapp med stora praktiska konsekvenser då det första som händer efter den diagnosen är att den som har körkort blir av med det!!
Inte bra om man kör i jobbet, eller är beroende av att köra bil!

jag vet fall där personer har drabbats av olika typer av anfall pga neurologiska jukdomar ute på stan när de råkat ut för blixtljus och personerna runtomkring dem har lämnat dem utan åtgärd för man tror att de är berusade och då vill man inte bli inblandad eller man tycker att personen får skylla sig själv som dricker!
Men det är ofta inte fylla det är frågan om utan sjukdom, ett sådant anfall som får fortgå kan orsaka andningstopp och hjärtstillestånd med död som följd om personen inte får hjälp!!

Så Ni som skryter om attt Ni alltid använder blixt när Ni fotar människor ute och på allmän plats har sannolikt gjort åtskilliga av dessa sjuka utan att Ni brytt Er om att ta reda på det, i värsta fall har ni indirekt orsakat någons död, det är värt att tänka på tycker jag!!

Långt inlägg om ett problem jag aldrig har hört talas om. Om det är som du säger att 15-20 % har besvär av detta borde man sannolikt hört talas om det i olika sammanhang. De som som använder blixt "skryter" nog inte om det, utan använder den när ljuset tryter, inget annat. Att man har "indirekt orsakat någons död" genom att använda en kamerablixt låter inte riktigt schysst eftersom problemet du beskriver är helt okänt för de allra flesta.
 
Långt inlägg om ett problem jag aldrig har hört talas om. Om det är som du säger att 15-20 % har besvär av detta borde man sannolikt hört talas om det i olika sammanhang. De som som använder blixt "skryter" nog inte om det, utan använder den när ljuset tryter, inget annat. Att man har "indirekt orsakat någons död" genom att använda en kamerablixt låter inte riktigt schysst eftersom problemet du beskriver är helt okänt för de allra flesta.

Det är just det jag menar med dålig attityd från samhället och andra människor!

DU och många andra har inte hört om detta problem och då finns inte problemet, att en person som har inte bara egen erfarenhet av problemet utan också medicinska grunder säger att det är så det väljer Du/Ni att inte tro på!!

Det är just så personer med såna här problem blir bemötta i samhället och just därför de flesta inte bryr sig om att tala om det då man inte blir trodd trots att man talar sanning.

Min uppfattning är att Du och alla som tänker som Dig borde skämmas över Er inskränkhet och tänka till, men det är väl för mycket begärt gisar jag :-(

Nåväl hopperligen tar några vettiga medlemmar till sig av det jag skrivit för jag ids inte hålla på att lägga fram memra fakta i ämne tdå det som redan finns räcker mer än väl för att få igång tankeverksamheten hos logisk tänkande personer!

Försökteförut tala om för Admin att de flashiga och blinkande banners som ofta finns på sidan orsakar problem, fick svaret att "instalera addblocker så slipper du annonserna", jag ville inte slippa annonserna utan de ljuseffekter som gör att jag och många med mig mår dåligt, det var fler som skrev i den tråden och hade samma problem, men ingen åtgärd för annonsörerna betalr för reklamen och då är det OK att göra folka sjuka ;-(

Nu lägger jag ner denna tråd för det är uppenbarligen meningslöäst att informera med sakliga argument!
 
Nåväl hopperligen tar några vettiga medlemmar till sig av det jag skrivit för jag ids inte hålla på att lägga fram memra fakta i ämne tdå det som redan finns räcker mer än väl för att få igång tankeverksamheten hos logisk tänkande personer!

"Mera" fakta? En liten referens hade gett åtminstone en aning trovärdighet till påståendet, framför allt med tanke på att du antyder att folk är skyldiga till dråp.
 
Det är just det jag menar med dålig attityd från samhället och andra människor!

DU och många andra har inte hört om detta problem och då finns inte problemet, att en person som har inte bara egen erfarenhet av problemet utan också medicinska grunder säger att det är så det väljer Du/Ni att inte tro på!!

Det är just så personer med såna här problem blir bemötta i samhället och just därför de flesta inte bryr sig om att tala om det då man inte blir trodd trots att man talar sanning.

Min uppfattning är att Du och alla som tänker som Dig borde skämmas över Er inskränkhet och tänka till, men det är väl för mycket begärt gisar jag :-(

Nåväl hopperligen tar några vettiga medlemmar till sig av det jag skrivit för jag ids inte hålla på att lägga fram memra fakta i ämne tdå det som redan finns räcker mer än väl för att få igång tankeverksamheten hos logisk tänkande personer!

Försökteförut tala om för Admin att de flashiga och blinkande banners som ofta finns på sidan orsakar problem, fick svaret att "instalera addblocker så slipper du annonserna", jag ville inte slippa annonserna utan de ljuseffekter som gör att jag och många med mig mår dåligt, det var fler som skrev i den tråden och hade samma problem, men ingen åtgärd för annonsörerna betalr för reklamen och då är det OK att göra folka sjuka ;-(

Nu lägger jag ner denna tråd för det är uppenbarligen meningslöäst att informera med sakliga argument!

Nej Bo, nu får du faktiskt lugna dig lite! Hur ska man kunna ta hänsyn till ett problem som detta när man inte ens vet att problemet existerar. Jag tycker att jag är en schysst människa som inte gör någon illa. Om jag och tusentals andra fotografer har gjort någon illa beror det i så fall på total okunskap. Kunskapen får i så fall de som drabbas upplysa oss om. Hur ska man annars veta?
 
"Mera" fakta? En liten referens hade gett åtminstone en aning trovärdighet till påståendet, framför allt med tanke på att du antyder att folk är skyldiga till dråp.

Säg att Du skojar??

Har Du hört talas om tystnadsplikt för läkare och personal som jobbar med olika typer av känsliga arbeten som tex det jag gjort, det vore ett rent lagbrott att nämna referenser eller specifika fall, så Du/Ni får helt enkelt tro mig på mitt ord!!

Hoppades slippa den sortens misstroende men det funkade tydligen inte, men sök på forumet det finns trådar om detta så får Du/Ni se hur stolliga en del är med att säga att det inte är farligt men de gör så utan att ha kunnandet, att uttal sig om sånt man inte kan elelr vet brukar normalt inte vara poppis på FS men i detta ämne går det bra?! ;-(

Hoppas jag slipper skriva mera i denna tråd, om någon vill ha konkret info och hjälp i ämnet så skicka ett PM, men det gäller då sakliga frågor!!
 
När du skriver blixtbilder antar jag att du menar att man använder den inbyggda blixten? Och dessutom använder den för att ljussätta när det är för mörkt. Då riktas blixtens kalla platta ljus rakt på motivet och fula skuggor målas upp bakom. Det blir såklart inte snyggt. Men däremot en solig dag då funkar den utmärkt som upplättningsblixt för att ta bort skuggor.[/QUOTE]


Jo, det är det jag menar, den inbyggda blixten. Ja, jag har faktiskt använt den just under soliga dagar bara för att prova om det blir bättre, och det har det blivit många gånger, men annars så är den väl inte mycket att ha, då den inte går att rikta, som typ i taket, eller väggen.
 
Kör nästan alltid med blixt på alla utomhusbilder eller åtminstone de på djur och människor. Använder blixten som upplättning och speciellt om det är en solig dag då kontrasterna är hårda. Kör kameran helt manuellt och blixten på ETT-L

Inomhus, när det behövs. Likaså här - kameran manuellt och blixten med automatik. Tänk på att slutartiden påverkar hur mycket omgivningsljus du skall få med. Själva motivets ljushet styr du med bländaren. Så oftast blir det höga ISO:n (800 eller däromkring), långa tider 1/30 eller så och bländare ungefär 5,6 - 8. Med hjälp av blixtkompensatinonen finjusterar du exponeringen på huvudmotivet.

Har kombintationen 580 + 5D II


Ok, tack så mycket för dom tipsen, måste labba mer med helmanuella läget och blixt.
 
Säg att Du skojar??

Har Du hört talas om tystnadsplikt för läkare och personal som jobbar med olika typer av känsliga arbeten som tex det jag gjort, det vore ett rent lagbrott att nämna referenser eller specifika fall, så Du/Ni får helt enkelt tro mig på mitt ord!!

Jag känner till begreppet tystnadsplikt. Du menar alltså att all dokumentation om just den här åkomman döljer sig i journaler och andra patientfakta? Det finns ingen publicerad information om ämnet du kan hänvisa till över huvud taget? Det låter riktigt, riktigt mystiskt, och spännande!

Om det är ett verkligt problem, som drabbar verkliga människor, och som till och med kan leda till döden i allvarliga fall, så låter det lite underligt att det inte finns några fakta redovisade i medicinska tidskrifter eller publikationer, eller åtminstone någon form av varningar till allmänheten från mer officiellt håll än en snubbe på ett internetforum, det måste du väl ändå inse?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.