Annons

Brukar Canon vara sena att leverera? Köper ni kamera hos handlare eller via internet?

Produkter
(logga in för att koppla)
HEJ!

Min fotohandlare påstod att Canon kan ta lång tid på sig att leverera Canon EOS 30/33? Har någon annan erfarenhet av detta eller är det hans sätt att få sälja sitt visningexemplar?

Bor inte jättelångt från Stockholm så skulle kunna åka dit och handla också i värsta fall. Känner ni till någon välsorterad butik som har "allting" inne? Eller köper ni kameror via internet? Det tycker jag själv känns osäkert, men jag har ingen erfarenhet.

Tack än en gång för en mycket trevlig och användbar websida! Jag är så fascinerad av detta sätt att få hjälp i sitt kameraval.

Nja.... Scandinavianphoto har hemma t.ex (naturligtvis pga. större resurser).

Men leveransproblem hade Canon förra året pga. omstrukturering av lagret. Har för mig att de flyttade ihop allt till ett enda stort centrallager.

Detta bör vara överstökat nu. Det är absolut inte osäkert att köpa kamera över en Svensk internetbutik. Inte utländska för den delen heller (om man håller sig till de stora).

Jag tror att många köper sin kamerautrustning över internet numera mycket tack vare dom lite lägre priserna och en hög kompetens. Jeppe tipsade om Scandinavian Photo och jag bara hålla med, dom är väldigt kunniga, har bra priser och det mesta finns på laget för direktleverans. Då kan du ha din kamera inom 2 dagar mot postförskott på posten.

http://www.scandinavianphoto.se/
Lycka till
/Anders

Håller med Jeppe om ofarligheten i att beställa via nätet. Såväl scandinavianphoto.se, cyberphoto.se och hegethorns.se med flera har mycket gott rykte och ofta väldigt bra priser. Passa även på att köpa film och "småtillbehör" typ filter om du beställer från internethandlare, ofta mycket billigare.

Trots allt kan det vara en idé att kolla med ett par välsorterade vanliga fotohandlare innan man beställer via nätet, ibland kan de ha ganska förmånliga kampanjerbjudanden på kamera/lins-kombinationer om man frågar.

/Martin

Service vs Snålhet

Som nämts ovan så är det ju så att scandinavian mfl har ett stort lager och har säkert en kamera som 30 på lager. Den lilla lokala fotobutiken kanske bara kan ha en på lager, om ens det. Har dom inte det så kan det mycket väl vara så kameran är restnoterad hos Canon och därför kan det ta en stund att få hem den. Men det jag faktiskt tycker att ni missar när ni glorifierar nätbutikerna är det att handlar man där förlorar man den personliga servicen. Visst, jag vet att scandinavian och dom andra är väldigt kompetenta, men säg att du ska ut och fota en lördagmorgon runt 9-tiden ocb du tappar din kamera och batteriluckan går sönder, då kan du ju inte direkt ringa till din nätbutik och få det fixat direkt, men du kan däremot gå till din lokala fotobutik och få en ny lucka och sen glad i hågen få gå ut och fota. Det är det jag tycker att ni missar och det är synd, för det är den personliga servicen som är värd dom där 3 hundralapparna extra på kamerans originalpris. Så var inte snål, utan gynna din lokala handlare istället, eller har jag fel?

Hmm.. och vad är det som säger att just din lokala fotohandlare har precis just en sån lucka som du behöver?

Nej.. det där köper jag inte. Men visst är det bra i vissa fall att det finns lokala handlare. Det är ju bra när man bara måste ha tag i en film eller ett filter på en lördag...

Den service jag har fått som kund i ett antal fotoaffärer på olika orter är långt ifrån tillfredställande så jag håller mig till internetaffärerna, till största del pga min snålhet som du så utsökt uttryckte dig..

Klyftig kille !!

Bra inlägg Jonas, håller med om att det är bra att gynna de lokala handlarna Helt ok att köpa film i storpack på nätet, den behöver ingen service !! Sen kan det var andra saker man funderar över när det gäller tekniska prylar till fotograferandet.

Jag vet inte men mina lokala fotohandlar kan inte fixa mer än vad jag kan göra själv.. så fort det är något fel så skickar de iväg delarna så. visst det kanske finns vissa som gör saker själv men.
Sedan så får man ju inte glömma ställen i tyskland där kan du ju få prylarna ännu billigare.

Precis som Tobias säger, så kan jag förmodligen mer om min utrustning (och framtida tänkbara) än min lokala fotohandlare. Då är liksom vinsten med att ha en lokal handlare delvis borta. Men för andra som kanske inte är så tekniskt kunnande kan det vara bra att ha en kunnig handlare tillhands. tyvärr är sådana sällsynta numera.

Även om dom inte kan fixa eventuella tekniska problem direkt över disk så kan man i vissa fall få låna utrustning så man klarar sig så länge. Det är nog lite svårt att få hos internethandlare.

Mvh / Hasse

Kolla in...

Fotokungen om Du ändå har vägarna förbi Stockholm...

Jag köpte, förvånande nog, min EOS300V där till klart bättre pris än både Scandinavianphoto och Cyberphoto kunde ge mig.

Ex just nu:
Canon Eos 30 + 28-90 USM

Fotokungen: 6 695:-
Scandinavian: 6 995:- + frakt
Cyberphoto: 7 040 :- + frakt

m v h

Anders

Kanske skulle ha sagt...

... att Fotokungen är en "vanlig" butik. Du får kameran direkt utan frakt. Men ring först och kolla så de har den Du vill ha hemma...

Anders (igen)

Nej... Ett 28-105 (nya eller gamla) är ett klart bättre val. Problemet är att dessa kostar en slant och du får 28-90:an "på köpet" nästan (i jämförelse om man bara köper huset).

köp begagnat

hej
jag skulle rekomendera dig att kolla lite runt på internet först, bygga din uppfattning om vilken kamera du tycker om, vad är det du vill ha från kameran, vilken prisnivå vill du ligga på.
Sen är det nästa steg, att kolla på beg. marknaden, efter liknande modell, man kan hitta riktiga fyndexemplar överallt...
Fotosidan har en föredomligt länksamling, som hjälpte mig med kameraköpet. Jag hittade en "oanvänd-begagnad" EOS 5 på https://secure.ffordes.com/index.htm
Du kan spara upp till 40 % jämfört med svenska priser...tillräckligt för en bra objektiv...

Har inte Canon världsgaranti på sitt kamerautbud?
De borde väl betyda att man kan lämna in kameran på garantijobb överallt även om man har köpt kamera på internet?
Per-Olof Nordin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar