Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brudfoto- urval- de vill ha alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

idovoodoo

Aktiv medlem
Hej!

Blev nyligen kontaktad av ett par som ville ha brudkort och frågade efter min prislista.

Hon ville ha ett fast pris på porträttfotografering och vid själva vigseln. Detta skulle levereras på CD och de skulle ha fri rätt att använda bilderna som de ville.

I listan som jag skickade står hur jag jobbar och att jag väljer ut bilderna samt att jag inte lämnar ifrån mig obearbetade bilder.

Ändå kontaktade hon mig igen och ville ha ALLA exponeringar som jag överhuvudtaget skulle ta vid tillfället. Om de skulle vara oberabetade eller inte framgick inte riktigt.

Hon hade hittat en annan fotograf som kunde tänka sig detta för 2500kr och ville väl typ att jag skulle bjuda under.

Jag försökte förklara att jag inte tyckte det lät så seriöst och att jag i alla fall inte jobbar så.

Hur gör ni? Skulle ni lämna ifrån er alla exponeringar om en kund bad om det och dessutom inte ville betala mer för det..?
 
Du har ett system och en prislista. Hon vill ha något annat, kan ni inte mötas utan att göra allt för stora kompromisser så skulle jag släppt kunden. (under förutsättningen att du klarar av din verksamhet just nu utan denna kund)

Hennes krav tror jag är ganska vanliga, men sällan levererade från seriösa fotografer. Förklara för henne att det faktiskt är dina bilder, vill hon ha allt så får hon betala.
 
Jag lämnar (eller visar) aldrig bilder jag själv inte tycker är bra.

Däremot har jag på senare tid släppt en smula på hur hård jag är i bedömningen, numera visar jag nog 1/3 av bilderna mot tidigare 15%.

Kunden får ett dussin bilder på CD och de övriga får kunden betala extra för.

Jag brukar erbjuda tio bilder till för en mindre klumpsumma. De flesta vill inte ha alla om de skall betala för dem.

Visst vill kunden din ha ett lägre pris, många vill betala mig mellan 600-900 för en footgrafering men jag gör inte ett jobb för mindre än 2500.
 
tycker du gjorde helt rätt!

Folk fattar inte vilket jobb som läggs ner, dom fattar inte varför man vill ha kontroll över korten.. och det roligaste av allt är att dom vill fan inte betala en krona för sina bilder.. men mat o annat som försvinner på någon timme kan dom lägga 50 tusen kronor på eller mer... Kan det ha att göra med att alla människor någongång har fotograferat och dom tycker att "det är ju ingen konst"? men isåfall kan dom ju fotta själva... eller be en kompis göra det.. får vi se hur bra det blir
 
Men bilderna är ju redan tagna, kan hon inte dela med sig lite, en CD kostar ju inte många kronor.

Några tankar hos den eventuella bildköpare, övergången till digitalteknik har definitivt försämrat kundens vetskap om nedlagt arbete.
 
Kalle_B skrev:
tycker du gjorde helt rätt!

Folk fattar inte vilket jobb som läggs ner, dom fattar inte varför man vill ha kontroll över korten.. och det roligaste av allt är att dom vill fan inte betala en krona för sina bilder.. men mat o annat som försvinner på någon timme kan dom lägga 50 tusen kronor på eller mer... Kan det ha att göra med att alla människor någongång har fotograferat och dom tycker att "det är ju ingen konst"? men isåfall kan dom ju fotta själva... eller be en kompis göra det.. får vi se hur bra det blir


Jo precis! Jag kände mig faktiskt nästan lite förolämpad.
Man hoppas ju att folk väljer en för ens sätt att fota, inte för att de hoppas att de kan deala till sig billigaste priset i stan.

Samtidigt är det svårt, man vill ju inte få "ovänner" på en sån här liten ort..speciellt som man är frilansare. Försökte förklara snyggt för henne hur det funkar..men men..
 
om man ger ifrån sig sina orginal och sedan springer dom o skriver ut på ett kasst fotolabb eller på sin egen skrivare hemma utan rätt profiler o kvalitet på övrig utrusning så blir ju bilderna skitdåliga. Vem tror ni kunen kommer ringa och mordhota då? Näe.. bättre o ha kontrollen själv o ge kunden bästa resultatet... orginalen kan dom få köpa loss efter 1-2 år så slipper man också ha lagerhållning med ansvaret som det medföljer
 
har en person redan bestämt sig för att man är snål o kass fotograf så är det nog svårt att övertala dom... bästa sättet är bara att tacka nej till fotograferingen så kan dom välja någon annan.. Jag förstår att det kan vara knepigt med taskig relation ute på en ö, men det är inte gratis o leva bara för att man bor på en kalkstens ö.
 
Stå på dig!
Ge inte vika.

Denna typ av kunder visar sig ofta dra med sig en massa bekymmer som du får dras med.

Nästa steg är att dom klagar på levererade bilder, dom som dom fixar själva blir inte så bra som dom du visade/levererade!
 
Nome Nescio skrev:
Men bilderna är ju redan tagna, kan hon inte dela med sig lite, en CD kostar ju inte många kronor.

Några tankar hos den eventuella bildköpare, övergången till digitalteknik har definitivt försämrat kundens vetskap om nedlagt arbete.


Bilderna är inte tagna ännu..det var en förfrågan från kvinnan.
 
hasse lundberg skrev:
Stå på dig!
Ge inte vika.

Denna typ av kunder visar sig ofta dra med sig en massa bekymmer som du får dras med.

Nästa steg är att dom klagar på levererade bilder, dom som dom fixar själva blir inte så bra som dom du visade/levererade!


joo..jag har också tänkt på det.
 
Nome Nescio skrev:
Men bilderna är ju redan tagna, kan hon inte dela med sig lite, en CD kostar ju inte många kronor.

Det handlar väl snarare om att man som fotograf inte vill lämna ifrån sig material som man inte är nöjd med. Inte om kostnad/ersättningfrågan.
 
Nome Nescio skrev:
Men bilderna är ju redan tagna, kan hon inte dela med sig lite, en CD kostar ju inte många kronor.
....
Du har väl lite pengar på banken som du redan tjänat in?
Kan du inte föra över lite till mig?
En överföring kostar ju så lite!

Förstår du logiken?
 
Ok, det var inte meningen att detta var något realistiskt argument. Men det är nog många kunder som tänker just så här. För att göra en lyckad affär gäller det att förstå båda parters behov cch förutsättningar.
 
hasse lundberg skrev:
Du har väl lite pengar på banken som du redan tjänat in?
Kan du inte föra över lite till mig?
En överföring kostar ju så lite!

Förstår du logiken?

Per uttryckte nog inte sina egna tankar, utan beskrev hur kunden kan tänkas resonera.

Så ni har båda rätt ;)

MVH
 
Som fotograf arbetar man ju ihop ett kapital i form av bilder som ofta är oredigerade.

Att ge bort detta kapital resulterar ofta i att kapitalet förstörs av en ej kompetent förvaltare.
Samtidigt som din egen kassakista töms får du kanske även ryckte som dålig fotograf.
 
*Host* ... känns väl liite jobbigt att vara en sån som "levererar alla bilder" i detta forum, och Hasse dig känner jag ju sen SFF-kursen (jag kommer fortfarande gärna förbi på en kopp :)

Men jag måste få säga som det är, för att jag ser inget problem i det, inte för egen del i alla fall:

Jag levererar dels en CD med "alla" bilder, redigerade endast från Capture One och i format så paret själva kan köra fram 10x15-kopior från valfritt labb. Inte större.
Jag brukar också rekommendera labb. Och sen dels retuscherade efterbeställda albumbilder och förstoringar samt tackkort med personlig design.

Detta gör att jag får nöjdare kunder och jag kan ta mer betalt "initialt" - det är ju ett mervärde. Och jag har inte känt mig mindre seriös sen jag började med detta. När jag fotade analogt lämnade jag aldrig ifrån mig negativen, och jag skulle inte vilja lämna ut RAW-filerna nu heller.

Jag känner själv att paret har mycket mer glädje av alla "slaskbilder" än vad jag har när de ligger på en DVD i en pärm. Jag väljer naturligtvis bort riktigt kassa bilder, om inte annat för att det blir "information overflow" för brudparet att sitta och välja bland 1300 filer där 30% är blundbilder.

Brudparet kan nu själva välja vilka de vill lämna bort till ett labb för framkallning av "vanliga kort" att ha i ett album tillsammans med bilder de får från släkt och vänner, kort som de blir glada av men aldrig hade beställt om de hade varit tvungna att betala för en förstoring som jag lagt tid på så pass mycket så jag vore nöjd med den.

När jag visat "alla" dessa bilder och paret är halvsaliga av denna bildskörd så visar jag de jag tycker är allra bäst, och tillsammans kommer vi fram till lämpligt format, retuscher, papper etc.

Allt detta beror nog på arbetssätt tror jag - nuförtiden är jag mer under längre tid under dagen, nästan alltid över vigsel etc, och allt detta har blivit lättare och roligare sedan man slipper räkna filmrullar och framkallningar och i stället bara ta en klumpsumma för "halvdag" eller "heldag" till exempel.

Att de fritt vill använda bilder som de vill har ingen betydelse för mig. Det är ju inte som om att de kommer att sälja dem och blåsa mig på pengar på det sättet. Skillnad är det på till exempel de kommersiella kunderna där det aldrig är fråga om privat bruk.
Och jag inte märkt någon skillnad på antal beställda förstoringar - dom vill kunden fortfarande att dom ska vara så bra som möjligt så klart, och jag är noga med att många gånger prata om skillnaden mellan "småbilderna" och "de fixade". Och jag har inga tvivel över att såväl kunden som deras vänner som ser bilderna kan se skillnaden sen när de har de respektive pappersbilderna framför sig.

Men igen handlar det om vilken typ av fotograf man är eller fotograferingar man gör - jag kör mer livstils/reportagegrejen; gjorde jag album med 12 porträtt skulle jag inte lämna ifrån mig "slaskbilderna", men då tycker slasket inte är av nåt värde för paret heller utan bara får mig att framstå som en sämre fotograf. Basta.
 
Senast ändrad:
Som du säger Patrik så finns det flera sidor.
Mina tidigare inlägg avser att ge bilder i full storlek vilket ju inte är riktigt samma sak som att leverera bilder för max 10x15 cm.

Undantaget för min del är en kund som köpte hela fotograferingen enbart som digitala JPG-bilder, senare kom dom in och beställde påsiktsbilder av dom bilder som dom faktiskt hade på CD.

PS
Åker (tåg) upp på måndag för avslutning i Digitala Auktorisationskursen, kommer du?
Kaffapannan är alltid på annars.
 
Haha, jag jobbar på måndag, som vanligt!! Jag får plöja den där bunten med oöppnade DVD-skivor under min pappledighet i vår/sommar, och terra dig med visiter och frågor.. ;)

Usch jag är världens sämsta människa, i alla fall när det gäller att slutföra kurser...
 
Senast ändrad:
kromatisk aberration skrev:
Haha, jag jobbar på måndag, som vanligt!! Jag får plöja den där bunten med oöppnade DVD-skivor under min pappledighet i vår/sommar, och terra dig med visiter och frågor.. ;)

Usch jag är världens sämsta människa, i alla fall när det gäller att slutföra kurser...
Tar du med dig fikabröd kan du få kopior på mina anteckningar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.