Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bronica slutartids problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Jowe

Aktiv medlem
Tjenare, köpte för några dagar sedan en Bronica ETRS, och har endast fått den att ge mej rätt slutartider om jag vevar fram filmen, tar lös objetivet, och sedan spänner upp slutaren för hand. Gör jag inte det så kör den automatiskt på 1/500 och blixt synken slutar funka. Det är min första mellanformats kamera så jag är rätt ny på just den fronten, någon som kan ge mej förslag på något som jag missat? Tack

Har du tillbehör på den som exvis ljusmätare som ska ge dej aktuella bländarvärden,eller har du grundvarianten utan ljusmätare men schakt.Bra för mej att veta om jag ska borra i instruktionerna samt en bok om Bronica.Mitt grundtips är dock att det är nåt knasigt,inte ska du behöva lossa objektivet för att få fram exponeringsförslag.Blixten ska synka på aklka tider.Har du manualen till kameran?Återkom,men kanske nån annan Bronica ägare kan ge dej besked under tiden..

kolla först ang objektivfastsättning

Ok ,här kommer några rader att kolla först ang objekivhantering.Det går inte att TA BORT eller montera objektivet om inte slutaren är spänd.1.Vrid fram frammatningsveven så att slutarmekanismen spänns.2 Vrid sedan objektivets spärrknapp medurs 45 grader och tryck därefter in den.Håll spärrrknappen intryckt och vrid objektivet medurs till stoppläget.Nu kan objektivet lossas och spärrknappen går aut till låsläge när den inte hålls in med fingret.
MONTERING:Håll objektivet så att de röda indexpunkterna på kamerahuset och objektivet kommer mitt för varandra.Skjut sedan in objektivet i fattningen och vrid det moturs till stoppläget.Det låses med ett klickande ljud.OBS! Objektivet kan inte monteras om inte filmen är frammatatd och slutarmekanismen spänd.

tack. Så långt är jag med och allting fungerar, men sen när jag ska ta nästa bild, så händer det något, och den kör på den mekaniska slutartiden.Jag har grundmodellen.

Du har alltså manualen gissar jag.Nu börjar det bli svårt att lista ut orsaken till kamerans beteende.Jag läser om slutaren, att när batteriet är slut så funkar det fortfarande mekaniskt på slutartiden 1/500 sek.Kan det ge dej några inputs?
Molanders i Skärholmen har ju varit generalagentur i Sverige,och där finns kanske någon som kan hjälpa dej!
Hoppas du får till problemet.jag har en likadan som ger fantastiska bilder,och optiken är superb.

Jo har läst det där om att mekaniska slutaren fungerar ändå, men batteri cheken och allt funkar ju, och eftersom den funkar EN gång om man tar lös och sätter dit objektivet så känns det som att de inte borde vara det. Men har mailat till Molanders får se vad dom säger. Låter ju riktigt lovande. Tack :)

Har kollat upp liter mer och kommit fram till att det beror på att huset inte spänner upp slutaren nog mycket. Vet ej hur jag fixar detta, går det att sjystera på något sätt? Tack

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar