Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brist på fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Funderar på att köpa Pentax i någon form. Gillar det mesta i dom när jag fått chans att klämma och vrida och trycka lite.
Men i de modeller jag har pillat på så ser man inte var fokuseringen sker.
Det gillar jag inte, utan det känns bara osäkert.
Varför har dom gjort så?
Är det så på alla Pentax?
Vänjer man sig vid detta?
Just nu är det bara det som får mig att tveka, då jag annars tycker att man får mycket kamera för pengarna.
Tacksam för input av Pentaxägare

Nu är jag inte helt säker, men du har nog pillat på K-m eller K-x. De är lite äldre ingångsmodeller och visade inte autofocuspunkten. Den senaste ingångsmodellen, K-r visar dem och det gör även alla andra Pentax kameror.

hur menar du "ser inte vart fokusering sker"? på min kamera, k10d, så lyser vald fokus punkt röd i alla fall. dock går detta att stänga av. vill minnas att det var lika dant på min vänns k100d. Då detta är ganska gamla modeler så kan jag inte gå i god för dom nyare, men jag har svårt att tro att dom tagit bort det där.

hur menar du "ser inte vart fokusering sker"? på min kamera, k10d, så lyser vald fokus punkt röd i alla fall. dock går detta att stänga av. vill minnas att det var lika dant på min vänns k100d. Då detta är ganska gamla modeler så kan jag inte gå i god för dom nyare, men jag har svårt att tro att dom tagit bort det där.

Var nära att köpa en K200 beg, men säljaren sa att det var samma sak där, dvs att fokuspunkten bara blinkade till o försvann...

ja, om du gör på auto fokupunkt så markerar den vilken punkt som hitar fokus genom att blinka med den som "confirm". Vill du ha en lysande prick mitt i sökaren för jämnan?

Det är en vanesak, skulle jag vilja säga. Själv har jag nästan alltid fokuspunkten i mitten aktiv och flyttar den sällan till någon annan fokuspunkt.

Det gäller att ha koll på sina egna inställningar

Var nära att köpa en K200 beg, men säljaren sa att det var samma sak där, dvs att fokuspunkten bara blinkade till o försvann...

Ok... Då får du nog leta efter ett annat märke, för så fungerar fokuspunkterna på alla pentax kameror.

Du får ju faktiskt se var fokuspunkten finns, sen gäller det ju bara att komma ihåg vilken som är aktiv, eller hur?

Är väl bara K-m och K-x som har brister gällande detta (möjligen K100D, K200D). Alla andra markerar ju vilken fokuspunkt den använder sig av genom att blinka till som confirm - dvs K-r, K-7, K-5 med flera.

Har andra märken en lysande punkt hela tiden? Verkar störande...

I praktiken använder jag själv mest centrumpunkten och vid behov flyttar jag den med ett tumtryck utan att ta blicken från sökaren. Funger utmärkt för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar