Annons

Brist på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har under en liten tid letat efter en 7D till bra pris, helst beg. De begagnade som finns är antingen snabbt sålda, eller högt prissatta. Med dom priserna som är så siktade jag in mig på en ny i stället, men det verkar också ha dina "down sides". Jag har ringt runt till de närmaste stora kedjorna för att kunna köpa över disk men alla säger - slut, och vi vet inte när det kommer in fler.

En som har kameran till bra pris är Rajala, men dom har många negativa omdömen som säger att deras saldo på sajten inte stämmer, och dom svarar inte på mail eller telefon när man försöker bekräfta att produkten verkligen finns för leverans. En kedja hävdade att det berodde på katastroferna i Japan och att man helt enkelt inte kan möta behovet av nyproduktion.

Är det bara 7D det råder brist på, eller är det allmän brist på teknik? Ska man våga lägga en beställning hos Rajala?

Har under en liten tid letat efter en 7D till bra pris, helst beg. De begagnade som finns är antingen snabbt sålda, eller högt prissatta. Med dom priserna som är så siktade jag in mig på en ny i stället, men det verkar också ha dina "down sides". Jag har ringt runt till de närmaste stora kedjorna för att kunna köpa över disk men alla säger - slut, och vi vet inte när det kommer in fler.

En som har kameran till bra pris är Rajala, men dom har många negativa omdömen som säger att deras saldo på sajten inte stämmer, och dom svarar inte på mail eller telefon när man försöker bekräfta att produkten verkligen finns för leverans. En kedja hävdade att det berodde på katastroferna i Japan och att man helt enkelt inte kan möta behovet av nyproduktion.

Är det bara 7D det råder brist på, eller är det allmän brist på teknik? Ska man våga lägga en beställning hos Rajala?

Ja, tycker jag du ska. Jag köpte själv min 7d där och det gick smärtfritt, förutom att det tog några dagar längre än dom lovat. Eftersom den inte verkar finnas nån annanstans och dom säger att dom har så är det bara att slänga in en beställning och sitta och vänta. Du har ju inget att förlora;)

Hmmm, jo, men jag vill vara hyfsat säker på en snabb leverans, eftersom jag har sålt min befintliga kamera och är helt utan nu.

Hmmm, jo, men jag vill vara hyfsat säker på en snabb leverans, eftersom jag har sålt min befintliga kamera och är helt utan nu.

Jo, men eftersom du ändå letar efter en och du ändå får vänta tills du hittar en så kan du ju skicka en beställning hos rajala, skulle du hitta en nån annanstans innan du får från dom på kan du ju alltid avbeställa eller retrunera. Det gjorde jag, jag beställde först av japanfoto, men såg sen att rajala var billigare så då beställde jag där och hämtade aldrig ut kameran från japanfoto, dom sa att jag kunde göra så. Man kan åka på att betala frakten på ett par hundra, men det slapp jag;)

Nog sjutton svarar de väl i telefon? I alla fall den gången jag ringde. Men låt det gå många signaler. Har de folk i butiken så har de inte tid med telefonen precis som alla andra.

Petter ...

Jag fick faktiskt svar av Rajala via mail efter knappt två dygn. Där stod det följande. "Står det tillgänglig direkt så har vi den oftast i lager i våra butiker i Malmö och Stockholm. För dagen är den dock slut i båda butikerna men väntas in inom 2-3 dagar". Det finns alltså fog för att tvivla på lagersaldot. Jag fick dessutom ett samtal av en fotokollega som hade läst denna tråden och erbjöd mig att låna hans 7D medan jag väntar på leverans. Sådant värmer :).

Jag väljer att lita på Rajalas "2-3 dagar" och lägger en beställning. Det lär avgöra om det blir fler beställningar framöver, eller om det är första och sista gången... ;)

Jag fick faktiskt svar av Rajala via mail efter knappt två dygn. Där stod det följande. "Står det tillgänglig direkt så har vi den oftast i lager i våra butiker i Malmö och Stockholm. För dagen är den dock slut i båda butikerna men väntas in inom 2-3 dagar". Det finns alltså fog för att tvivla på lagersaldot. Jag fick dessutom ett samtal av en fotokollega som hade läst denna tråden och erbjöd mig att låna hans 7D medan jag väntar på leverans. Sådant värmer :).

Jag väljer att lita på Rajalas "2-3 dagar" och lägger en beställning. Det lär avgöra om det blir fler beställningar framöver, eller om det är första och sista gången... ;)

Lycka till med din beställning;)
Skriv gärna och berätta hur det gick, är nyfniken;))

Mvh Reino

Själv hade jag turen att beställa min 7D inkl grepp på Ebay strax före jordbävningen, för motsvarande 11000 kr =)

Själv hade jag turen att beställa min 7D inkl grepp på Ebay strax före jordbävningen, för motsvarande 11000 kr =)

Där hade du tur;) Köpte du originalgreppet? Själv köpte jag en kopia av Canons grepp för dryga 600 plus ett batteri för 150:- också en kopia, men det funkar alldeles utmärkt.

7d

Det verkar vara som jag misstänkte då så att säga. När jag köpte min7D på Scandinavian Photo så fick jag min i en låda som egentligen var ett kit med objektiv. Killen i disken sade att de hade brist på kamerahus då och på Canon Sverige så hade de börjat med att plocka ur kitobjekteiven och leverera som enbart kamerahus för att tillgodose efterfrågan.

Om det nu är som det kanske verkar så har väl säkert katastrofen sänkt tillverkningstakten på bland annat 7D och så ett tag. Hoppas bara att den kommer upp igen snart. Men jag har just glad att jag misstänkte det och skaffade min innan de tog slut inför sommaren så att säga.

Lycka till med att få tag på en 7D, hur du nu kommer att gå tillväga.

/ Stolpe

En affär som nästan aldrig nämns här på FS tycker jag är Fotokungen.
De har enligt deras hemsida 7D hemma och enligt prisjakt är det konkurrenskraftigt pris.

Jag har iofs. aldrig beställt ifrån deras nätbutik men däremot handlat vid ett flertal tillfällen
över disk i deras butik på söder i sthm och har fått helt oklanderligt bemötande. Mkt trevligt
och professionellt.

/Ola

Jag har också varit på Fotokungen någon gång eller två och de har varit trevliga och seriösa. Det som kan vara lite knepigt är att butiken inte är öppen på helgen. Webbutiken har jag precis som ovanstående ingen erfarenhet av.

Jag har köpt från Fotokungen genom webshoppen.
Snabb leverans och gratis frakt.
Kameran kom dagen efter jag beställde :)

...brist på kamerahus då och på Canon Sverige så hade de börjat med att plocka ur kitobjekteiven och leverera som enbart kamerahus för att tillgodose efterfrågan.

...

Så gjorde Kungsholmsfoto också, redan före jordbävningen. Jag tror helt enkelt att man har prognostiserat fel vad gäller hur många färdiga kit som kunden vill ha och väljer därför att splitta kiten i butik.
På Kungsholmsfoto plockade man ur den ursprungliga kitgluggen och istället kombinerade man 7D med 24-105 L vilket jag nappade på. Gluggen var uppenbart plockad ur ett annat kit (5D mkII?) eftersom den kom utan kartong.

Det är fånigt med fabrikspackade kit! Bättre att låta handlaren göra lokal anpassning efter marknaden där hans kunder ställer efterfrågan. Heder åt Kungsholmsfoto. Länge leve de i våra minnen.

Petter ...

MM i GBG

Jag var på Mediamarkt och skulle köpa 7D hus, men dem var slut i båda butikerna, och dom hade 1 kvar med kitobjektivet 18-135. 1 kvar??? så självklart nöp jag den jag har också letat och kommit fram till att den är lite svår att få tag på, så det var ju inte mycket att tänka på, 2 dagar senare sålde jag objektivet för 2500 så det hela slutade gott..

I söndags la jag en beställning via Rajalas webbshop. De hade då bekräftat via telefon (i torsdags) att kamerahuset skulle komma in torsdag eller fredag. I dag fick jag en bekräftelse att kameran är på väg. Så långt så verkar det stämma att Rajala har 7D-hus som dom kränger fraktfritt för 12 890.-. I dagsläget ett bra pris...

I dag landade huset som utlovat. Håller på att ladda batteriet så det ska orka med två fotbollsmatcher i kväll ;) Ska man sammanfatta tråden så verkar det finnas en viss brist på 7D i Sverige. När det gäller Rajala så kan jag konstatera att saldot i webbshopen inte alltid stämmer men kan man få tag i dom på telefon så ger dom bra service och verkar hålla vad dom lovar (för min del i alla fall). Det kan bli fler affärer med Rajala. Nu ska jag ut och plåta!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar