Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brasilien

Produkter
(logga in för att koppla)

O.Olsson

Aktiv medlem
Skall ev jobba någon vecka i november i Brasilien.
Någon som har lite info om natur och djur foto i när området. Tänkte ev stanna två veckor extra för detta.

mvh
O.Olsson

Brasilien är världens 5:e största land. "Närområdet" blir därmed en ganska oprecis term... :)

Nu har jag tyvärr ingen hjälp att ge dig i vilket fall som helst, men om du preciserar dig lite så kanske någon annan kan!?

/Micha

Ska åka dit om lite drygt två veckor... Har aldrig varit där så jag kan inte rekommendera nåt av egen erfarenhet, men jag kan ju i alla fall tipsa om de ställen jag ska åka till (eftersom jag läst på lite...)

Rio - Sprudlande stadsliv, säkert många fototillfällen. Sockertoppen, najs utsikt!
Den unika atlantregnskogen skulle nog vara värt ett besök.

Iguacu - Enorma vattenfall, verkar imponerande! Gott om fjärilar här har jag hört.

Pantanal - Sydamerikas svar på Afrikas savannner! Här finns det mycket gott om djur, skulle tro att detta blir resans höjdpunkt!

Bonito - Ligger nära Pantanalområdet, kalkrik berggrund gör att det finns massor av grottor och ett fullkomligt kristallklart vatten. Eftersom det hänger ihop med Pantanals enorma vattenmassor är även detta ett av världens mest fiskrika sötvattensområden. Skall vara relativt lite turister här också.

Hoppas du får en trevlig resa!

Hehe, ska komma ihåg det!
Är de skygga eller går det att komma nära?
Är det idé att investera i något slags gömsle kanske?
Lockpipa?

Åk inte till Brasilia om det är natur du är ute efter. De enda djur jag såg i Brasilia var strutsarna som vaktade presidentpalatset. De var andra vågen ifall man skulle lyckas ta sig förbi de tungt beväpnade vakterna ... Däremot är Brasilia ett intressant resmål för arkitekturintresserade.

Många i Brasilien är väldigt måna om sitt utseende och lägger mycket energi på att bli/vara snygga. Objektifieringstjafs och sånt finns inte, utan folk tycker om att bli uppskattade för att vara snygga. Folk spanar också väldigt mycket på varandra. Råkat titta lite för mycket på en tjejs bröst i Sverige kan det lätt hända (efter all skuggehjärntvätt) att man får en arg blick till-baka. I Brasilien är det mest troligt att man får ett sött brasilianskt smile som svar. Mycket trevlig och possitiv atityd!

Så med ett smile, ett "Voce e muito linda" (du är snygg på portugisiska) och en tumme upp (80-tals i sverige, men mycket populärt i Brasilien), positiv attityd kan man få många kul fo-totillfällen!

En andra "naturbild":

http://www.akessonphotography.com/priv/brasilien1/IMG_5725.jpg

Ett annat tips, håll lagom hårt i kamerna! Dvs håll den under uppsyn, dölj den lagom mycket (anvand lokal plastpåse i stället för kameraväska), men framför allt släpp den om någon som verkar farlig vill ha den, ex om någon hotar med kniv eller pistol. Sånt händer nämligen! Min "budget" var att jag skulle få behålla min kamera i en av de två veckor jag var i B., men fak-tiskt fick jag med den hem! Bliv dock rånad. Detta var dock kl 2 på natten utanför det aningen suspekta discoteket Dance på Copacabana.

Nästa tips är dock att inte va onödigt rädd; nästan alla är riktigt snälla och trevliga! Se till att ha en juste försäkring och ta eventuellt med en backuppkamera.

Annars för inspiration finns lett urval av mina bilder här:

http://www.akessonphotography.com/priv/brazil/

Tycker att denna är extra kul:

http://www.akessonphotography.com/priv/brazil/IMG_2367.html

Viste inte att Saddam Husein bodde i Brasilien nu för tiden....

Och inte att Nelson Mandela också gjorde det;

http://www.akessonphotography.com/priv/brazil/IMG_2401.html

MVH
Aron

Några tips...

Tjena!

Rio har mycket att erbjuda när det gäller foto, men jag vet inte om Copacabana och Ipanema är det jag helst skulle vilja föreviga med en kamera. Tyckte mest det var drygt att vistas där. Sjukt mycket folk, sjukt mycket kriminalitet och sjukt mycket försäljare. Då menar jag både stränderna och stadsdelarna.

Det finns andra betydligt finare stadsdelar i Rio som är värda att fota. Exempelvis Catete, som ligger ca 15 min gångväg från centrum och ca 20 min med buss från Copacabana. Här kommer man lokalbefolkningen in på livet och man får känna den genuina arbetarklassens liv i Rio de Janeiro.
Rio är nämligen en uppdelad stad när det gäller klasser, något man märker väldigt tydligt om man hoppar på några lokala bussar och tar sig genom staden.
I anknytning till Catete ligger den helt underbara stadsdelen Santa Teresa, som har en väldigt speciell stämning över sig. Här bor många konstnärer och bohemer men även en hel del väldigt rika människor så kontrasten är enorm i denna stadsdel. Från denna stadsdel har man även en grym utsikt över stora delar av Rio och på kvällen är det grymt att stå där och blicka ut över staden.

Som sades här ovan gäller det att vara försiktig med kameran. Det gäller även i övriga delar av Brasilien, Mentaliteten när det gäller vad som är ditt och mitt ligger tyvärr på en helt annan nivå än vad vi europeer är vana med...

Pantanal är en grym upplevelse, likaså Iguazufallen. Iguazufallen bör man se från den argentinska sidan. Då kommer man bra mycket närmare fallen, eller snarare, mitt i fallen. Det går smidigt att ta sig över till argentina bara för dagen och beskåda fallen och det behöver man inte stämpla ut och in i landet för att göra.

När det gäller Pantanal måste man ta sig långt in för att få chansen till att se ett rikt djurliv. En 5-dagars tur minst rekommenderas och en bra utgångspunkt för turer är staden Campo Grande i sydvästra Brasilien. Hit går det regelbundna flyg från Rio och Sao Paulo och även bussar från flera delar av landet. Kan rekommendera en agentur vid namn Eco Adventure Pantanal Trekking, som ligger mitt emot bussterminalen i Campo Grande. Deras guider är grymt kunniga och flera av dem är uppväxta ute i Pantanal.

Hoppas något tips kan komma till användning.

Mvh Mange

Fotboll...m.m

En stor match på Maracana eller någon annan arena... Köp en sittplats på någon av de bättre sektionenrna för att inte riskera kameran (annars är det häftigare uppplevelse på ståsektionerna)..Åk Ut till Niteroí(Båt eller Buss) åk till Icarái och man har en suverän vy över hela Rio... Barer...någon enklar som du besöker och som verkar säker...Det finns alltid karismatiska personer i närheten... Floresta da Tijuca...Hyr en guide som finns vid vid tåget som går till Jesus statyn ..Cosmo Velho heter stället man tar tåget från...Hyr du en Guide blir det bil upp, oftast kan de bara portugisiska, men kör med kroppsspråket så går det bra, lägg till lite i priset och åk runt i Floresta da Tijuca(världens största nationalpark i en stad) så får du med natur och olika utsikter, turen brukar avslutas med de olika stränderna från Barra da Tijuca till Copacabana...Ilha de Paqueta, en ö i Rio bukten utan bilar... tar c.a 45 min med båt från från centrum...kommer inte håg exakt vad stället heter... Samba skola en lördagskväll...dock varning vad gäller tjuvar...

Hela Brasilien vimlar av ställen som är intressanta...Salvador i Bahia är en stad med mycket influenser från Afrika... Capoeiran kan man se många utöva här(säkert i Rio också)..

Ha en bra resa

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar