Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brallorna neddragna av Kungsholms foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Pablom

Aktiv medlem
Har länge varit intresserad av att skaffa en 5D MkII nu och jag köpte därför för några veckor sedan ett 24-70/2.8L från Kungsholms foto (för att klara av uppgraderingen smärtfritt eftersom jag bara har EF-S objektiv i de mindre brännvidderna). Objektivet blev levererat bara på några dagar och det fungerade helt OK och det bör det göra också om man pungat ut 13tkr.

Eftersom jag var nöjd med Kungsholms foto tänkte jag även att de skulle få leverera en ny 5D till mig och jag satte upp mig på deras köpelista för nån vecka sedan. I torsdags ringde en säljare därifrån och sade att de fått hem ett exemplar men att jag måste bestämma mig fort för det fanns andra köpare. Jag tänkte få åka och hämta den på lördag men det var för långt fram tyckte han och det bestämdes att jag fick vänta till senast fyra på fredagen annars skulle de sälja den. Jag tog ledigt på fredagseftermiddagen och åkte de 17 milen ner till Stockholm och glad i hågen gick jag in i affären ca. kl 13 med 30 tusen på fickan (skulle även köpa batterigrepp och extra batterier). Jag sa att jag var där för att hämta upp 5D:n som de skulle hålla på till 16. Tro det eller ej men de hade sålt iväg den på förmiddagen...och där stod jag med brallorna nere i knävecken. Jag blev jäkligt besviken kan jag säga och förbannad, var tvungen att gå därifrån, annars vet man inte vad som hade hänt. Säljaren (samma som pratat på telefon) beklagade sig och sade att det var en annan säljare som sålt iväg den trots att han märkt upp kartongen med mitt namn.

Jodå nu har jag fått skriva av mig i alla fall och när jag kom hem på kvällen så beställde jag en från Warehouseexpress.co.uk istället, får se nästa vecka om det blir slutet gott allting gott ;)
 
Senast ändrad:
Tråkig historia. Tyvärr är det lite så... butikerna vill sälja och till vem spelar inte nån roll för dom. Vi är nog inte lika trogna våra butiker heller då alla konkurrerar med alla på nätet.

Dom får ju inte bra reklam iaf, men däremot tror jag du kom undan billigare i och med att du beställde kameran istället. Blir nog ett gott slut på historian iaf + en mkt bra kamera.
 
Tråkig historia. Tyvärr är det lite så... butikerna vill sälja och till vem spelar inte nån roll för dom. Vi är nog inte lika trogna våra butiker heller då alla konkurrerar med alla på nätet.

Dom får ju inte bra reklam iaf, men däremot tror jag du kom undan billigare i och med att du beställde kameran istället. Blir nog ett gott slut på historian iaf + en mkt bra kamera.

Tack för responsen.
Precis, dom får sälja till vem dom vill och vi får köpa av vem vi vill. Men de borde kunna vänta några timmar i alla fall eller kanske slagit en signal och talat om att de var så pass säljkåta att de inte kunde vänta längre ;) Billigare blev det nu inte eftersom jag åkte omvägen runt Stockholm, vilket jag fick finansiera själv, skulle kanske beställt på direkten istället från UK. Nästa gång så blir det nog så i alla fall, hitta billigaste stället och bara beställ och vips så gick en till svensk fotohandlare i konkurs.

Hoppas bara att kameran kommer leva upp nu till förväntningarna.

mvh

Patrik
 
även om dom får sälja till vem dom vill så hadeni ett muntligt avtal, ruskigt dåligt, tycker verkligen du ska ta kontakt med dom igen om inte annat av ren princip kräva din dagslön för du tog ledigt samt bensinpengarna & ev mellasnkillnaden från där du beställde, många ggr vi bara accepterar att butiker mm kör över oss kunder.
 
även om dom får sälja till vem dom vill så hadeni ett muntligt avtal, ruskigt dåligt, tycker verkligen du ska ta kontakt med dom igen om inte annat av ren princip kräva din dagslön för du tog ledigt samt bensinpengarna & ev mellasnkillnaden från där du beställde, många ggr vi bara accepterar att butiker mm kör över oss kunder.

Funderade på det ett tag, att begära ekonomisk ersättning. Men det är nog för sent nu eftersom jag gick ut med det här i forumet och det lär dom väl inte bli alltför glada för ;)
Skickade även ett mail till dom för en stund sedan med länken hit och det korta meddelandet: "Hej tack för senast!"
 
låter som om det var den mänskliga faktorn som var orsaken snarare än att köra över någon kund. Kungsholmsfoto är schysta, tror aldrig de skulle göra något sådant medvetet.
 
låter som om det var den mänskliga faktorn som var orsaken snarare än att köra över någon kund. Kungsholmsfoto är schysta, tror aldrig de skulle göra något sådant medvetet.

Javisst är det väl den mänskliga faktorn, helt rätt. Men det kanske är dags att se över rutinerna så sånt inte kan hända. Dessutom så kunde dom ha försökt släta över det hela på direkten, erbjudit någon form av kompensation. Dom hade även möjligheten att ringa upp eller mejla efter att jag upprörd lämnat butiken och erbjudit någon sorts kompensation, istället för att bara säga: "Ledsen men jag kan inget göra". Troligtvis hade jag bett dom dra till ett varmare ställe men de kunde i alla fall försökt.
 
De kunde väl åtminstone ha erbjudit någon kompensation, exempelvis att du skulle få nästa kamera som kom in levererad till dörren, plus någon bonus, typ extra batteri eller något som de totalt sett ändå lär gå plus på.

Men visst, i dylika situationer blir man mest så paff att man inte kan tänka klart, och det är svårt att sansa sig till den grad att man kommer på någon vettig lösning som är en själv till gagn.
 
låter som om det var den mänskliga faktorn som var orsaken snarare än att köra över någon kund. Kungsholmsfoto är schysta, tror aldrig de skulle göra något sådant medvetet.


När det står hans namn på kartongen?
Så dåligt så det inte är sant men samtidigt är det bra
att sånt här oskick kommer ut på internet så folk vet vilka
dom ska undvika.
 
När det står hans namn på kartongen?
Så dåligt så det inte är sant men samtidigt är det bra
att sånt här oskick kommer ut på internet så folk vet vilka
dom ska undvika.

Och du har aldrig gjort fel på jobbet eller privat? Du vet väl inte hur stort eller litet det var skrivet på kartongen? Och du vet väl inte om dom skrivit fel datum tex? Kanske var felet begått redan innan?
Jag tycker det är fantastiskt hur folk väljer att se fel på andra men anse sig felfria själva.

För det första har vi inte hört versionen från säljaren. alltförofta har man ganska olika syn på hur saker och ting gått till. Jag är nöjd med den service jag fått på Kungsholms foto, så jag tycker det vore ganska förmätet att döma ut en butik på EN händelse som vi dessutom bara har ena versionen av.
 
Hade detta hänt mig, hade jag begärt kompensation och inte lämnat butiken förrän de fixat fram en ny kamera.

Det borde räknas som ett giltigt muntligt ingånget avtal som ingåtts mellan dig och affären. Avtalet gällde t o m kl 16.00 den aktuella fredagen.

I och med att de även hade skrivit ditt namn på kartongen, så borde de rimligvis ha kontaktat dig, för att förhöra sig om du fortfarande var intresserad av att slutföra affären innan de sålde vidare kameran.

Dessa säljare biter sig själv i svansen och gräver därmed sin egen grav genom att agera på detta sättet. Enda sättet att göra bot, är att kontakta kunden som de lurat och ge adekvat kompensation.

Kunde de inte få fram en ny kamera samma dag, så hade jag begärt att de hade ersatt mig för alla resekostnader och även för förlorad arbetsinkomst. Det ska kosta att (försöka) lura kunder!

Alla kan göra fel, både affärer och kunder, men då måste man även ta ansvar för de fel som begåtts och det ansvaret verkar butiken inte ha tagit.
 
Det är ju likssom lugnt - gör butikerna fel så skrivs det om det på nätet och fler kunder undviker dem i framtiden. "Survival of the fittest...." Det är likssom grundteorin bakom marknadsekonomi.... Kunderna SKALL vara kritiska och hänga ut samt undvika de leverantörer som inte sköter sig. Trist för den som blivit drabbad, men i grunden bra för systemet - det är en leverantör till för mig att sätta upp på gråa listan (företag man undviker om det inte är abolut kris)
 
Funderade på det ett tag, att begära ekonomisk ersättning. Men det är nog för sent nu eftersom jag gick ut med det här i forumet och det lär dom väl inte bli alltför glada för ;)

Nu vet vi om hur de behandlat dig. Det är nu de har anledning att göra dig nöjd och glad igen, så du kan berätta här på forumet hur de löste situationen.
De är först nu de har något att vinna på att göra dig glad. Självklart skall du ta kontakt med dem. Du kommer troligen inte få soppapengar, men något filter eller likande goodwill borde de kunna skaka fram..
 
Jag är också extremt missnöjd med Kungsholmsfoto! Jag köpte en 5D MkII därifrån häromdagen och när jag kom hem upptäckte jag att nån har klottrat på kartongen!!

"Datrik BIom"

Jag blir inte klok på vad det ska betyda..






(sorry, kunde inte låta bli!)
 
Jag är också extremt missnöjd med Kungsholmsfoto! Jag köpte en 5D MkII därifrån häromdagen och när jag kom hem upptäckte jag att nån har klottrat på kartongen!!

"Datrik BIom"

Jag blir inte klok på vad det ska betyda..






(sorry, kunde inte låta bli!)

Det var som fan, skicka omedelbart över den till mig :D
Men vänta, vem är Datrik?
 
Det var som fan, skicka omedelbart över den till mig :D
Men vänta, vem är Datrik?

Datrik Biom, de måste ha nån fd läkare som jobbar där. Taskig handstil helt enkelt. :)

Skämt åsido: Jag handlade min 40D där och blev väldigt nöjd med bemötandet och servicen. Jag tror du råkade ut för ett ärligt misstag, men som sagt hade de ju kunnat hantera det bättre. Det blev ju en bit att åka i onödan om man säger så, och nästa gång misstänker jag att du inte litar på att de håller grejerna åt dig.
 
Bra att du delar med dig alla fall! Nu tänker jag aldrig köpa något där. Som jurist kan jag säga att de ska ge dig ersättning även om de har sett den här tråden!

Mvh

PS om de ersätter dig kanske jag ändrar åsikt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.