Annons

braketing med olympus e 510

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har nyligen blivit olympian, har skaffat en olympus e 510 med kitzoomarna. Håller på att lära mig kameran och har en liten fråga. Jag gillar braketing skarpt, på min gammla sony tryckte man av en gång varpå kameran gjorde tre exponeringar med olika mycket exponerings kompesation och det har räddat många svåra situtioner. Går det att göra med E510. Gillar ett avtryck tre exponeringar så att säga men kan inte hitta inställningen på E510. Tacksam för svar.
 
Utan att vara expert på DSLR-kameror från Olympus så råkade jag just läsa det här om bracketing på E510 på en annan sida:

Olympus has only bracketing in the -1 to +1 EV. To set AEB, click Menu, move down to the second set of settings and there is AE BKT at the bottom. You can set it to 3F 1.0 which will create the -1, 0 and +1 EV images.
The -1/+1EV is very often low for HDRI, you can then add -2 and/or +2 EV manually by using the EV button and scrolling the wheel (this can be done with one hand while the second hand will keep the camera steady).

Källa: http://www.mediachance.com/hdri/bracketlist.html
 
Gillar ett avtryck tre exponeringar så att säga men kan inte hitta inställningen på E510
Ställ in kameran för gaffling och sedan sekvenstagning.

Då tar kameran tre bilder med olika värden när du håller avtryckaren nedtryckt. Den slutar knäppa automatiskt.
 
Plockade fram video-sladden till min E-400, som ser ut att ha samma menyer som E-410/E-510. Här nedan en video-capture från E-400.

E-3 som har en större minnesbuffert, kan även ta sekvenser om max 5 bilder och med samma inkrement-inställningar som E-510.
 

Bilagor

  • ae-bkt.gif
    ae-bkt.gif
    52.8 KB · Visningar: 127
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.