Annons

Bra zoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag pajjade mitt Canon 100-300 mm objektiv i helgen och det gör mig så arg.
Som sagt det kommer kosta mer att laga en att köpa nytt sa det på japanphoto
så tänkte koll om någon har något bra förslag på ett grymt zoomobjektiv.

Absolut inte intresserad av något som kostar mer än 6000.
 
Om du kan lägga upp till 6000:- så skulle jag bränna pengarna på en 70-200 f/4...
Fast det förutsätter ju att Fredrika inte hade någon större användning av de sista 100 mm på sin gamla zoom -- vilket jag tycker låter ganska osannolikt. 70-300, som Robert föreslår, är nog en bättre ersättare.
 
Gud tack så mycket för alla tips, ska kolla runt på de ni ger förslag på.
Tänkte bara kolla men om man vill ha ett objektiv med större bländare än
4.5 så blir priset ganska mycket högre antar jag?
 
Fast det förutsätter ju att Fredrika inte hade någon större användning av de sista 100 mm på sin gamla zoom -- vilket jag tycker låter ganska osannolikt. 70-300, som Robert föreslår, är nog en bättre ersättare.

Om du läser den initiala frågeställningen så nämns inget om att det måste vara upp till 300 mm.
Men om 300 mm är väldigt viktigt så är mitt tips en begagnad 70-200 f/4 + 1.4 extender och då exempelvis Soligor eller Kenko... Med denna kombo så blir det 280 mm som fungerar mycket bra.
 
...skillnaden mellan 200mm och 300mm är ju dock inte så jättestor i praktiken. Och för att återkoppla till 70-300/4-5.6 så tappar den gluggen väldigt mycket skärpa vid 300mm, så man gör bäst i att hålla sig på max kanske 250mm ändå.
 
Om du läser den initiala frågeställningen så nämns inget om att det måste vara upp till 300 mm.
Om du läser min frågeställning så skriver jag att "det förutsätter ju att Fredrika inte hade någon större användning av de sista 100 mm på sin gamla zoom" eftersom hon faktiskt nämnde att det objektiv hon ska ersätta var en 100-300. Jag vet förstås inte hur hon använt sitt objektiv, men min generella erfarenhet är att de flesta som har en telezoom till stor del använder just ändlägena -- och då i första hand den längre änden.
 
Jag har ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM till salu.

Hur gammalt är det?
Åh hur mycket vill du ha för det?

Nah jag behöver inte ha ett som är 300mm utan mer ute efter ett som är riktigt bra! Fick ärva mitt 100-300 mm av min pappa så har inte införskaffat mig det själv. Utan tillhörde hans analoga kamera. Så planerade nu på att införskaffa ett riktigt bra istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.