Grattis!
1) ställ tiden innan den går ner i vila på längsta möjliga, på min A1 tror jag det är 5 minuter. Du spar ström på att inte slå av o på kameran hela tiden. Å andra sidan räcker de här batterierna nästan hur länge som helst.
2) Ett extrabatteri är inte fel. Strömmen räcker inte HUR länge som helst, bara nästan... Finns billiga hos Zebramedia (<250
3) Om du inte redan köpt batterigreppet. Känn o kläm! Men du kan vänta några månader, så får du uppleva nykamerafeelingen en gång till!
4) Studera manualen om hur du kan förprogrammera kameran för olika situationer. Du kan t ex göra så att motivvalet solnedgång ersätts med rawformatbilder tagna i ultrahighspeed... vrider du till nästa läge, löparen, så kan den växla till bästa jpeg, serietagning, iso 200, vitbalans moln, ja helt enkelt whatever!
5) Glöm inte att du har köpt en riktigt bra kamera. Såna levererar inte helt färdiga bilder (knepigt nog) du förväntas pyssla lite med favoritbilderna. Lite nivåfix, en lätt oskarp mask o dina bilder är lika bra som från vilken DSLR som helst. Sålänge du håller dej till måttliga ISO-tal.
6) Skaffa en eyepiece, en gummituta som du sätter runt sökaren. Den gör sökarbilden ungefär 88,67% bättre... det blir svart runtomkring. En jäkla skillnad. Kostar en hundring. Finns på ebay.
7) Jag har stängt av funktionen som aktiverar kameran när man greppar den. Den fungerade inget bra i vintras. Med handskar och/eller kyla så reagerade den för långsamt. Bättre att köra med ögonaktivering enbart. Tycker jag. Men testa! Jag har stängt av kontinuerlig AF, det gör att kameran tar sjutton millisekunder längre tid för att hitta skärpan men jag inbillar mej att det spar massor av ström.
8) Eftersom jag har ögonaktivering på så fäller jag alltid upp sökaren 90 grader när jag går omkring med kameran över axeln eller runt halsen. På det viset undviker du att den går på och av i onödan. Spar ström. (kameran startar när det blir svart framför sökaren).
9) Kolla en extragång att du monterat kameraremmen rätt!! Jag gjorde fel när jag nyss köpt min Aette... några dagar efter uppackningen slet hon sej o föll ner i en soffa, phew! bara en kvart tidigare hade jag stått på en brygga o tagit bilder vid en kanal!! Det kunde ha blivit en kort sejour med A1 det...
10) Tips på kringutrustning: Fjärrutlösare, närbildslinser, telekonverter, vidvinkelkonverter, UV eller Skyfilter, Polfilter, extern blixt, stativ, en bra väska, ja det finns hur mycket som helst att göra av med pengar på *s*
11) LCD-skärmen har av någon anledning lättare att bli repig än den hade på min Dimage 7. Aettes är ganska repig efter ett år medan D7:an nästan var i nyskick trots lika intensivt användande. Köpte jag en ny kamera idag skulle jag montera sånt där displayskydd som man kan ha på sina små PDA-er om det inte allvarligt försämrar bilden förstås. Värt att tänka på.
12) När du skruvar på motljusskyddet. Ta i ordentligt så du känner/hör ett distinkt klickljud. Då sitter det rätt. Texten ska vara rakt uppåt. Det kan kännas som att du får ta i lite i början. Gör du inte det så kan du få vinjettering (svarta hörn) på dina bilder när du kör på full vidvinkel!
14) Ställ in kameran så den numrerar dina bilder kontinuerligt istället för att börja om från 1 varje gång du formaterar/byter minneskort. Då numrerar den upp till 9999 innan den går tillbaka till 0001 igen. Dels får du lättare att hitta dina bilder, dels vet du hur långt kameran har gått... Min A1 har snurrat 3 fulla varv o är inne på sitt fjärde nu...
Du sitter med marknadens bästa sökare. Den är såååå bra! Har du inte haft nån EVF tidigare så fattar du inte hur bra du har det, men kika i någon av föregångarna till din A2, räcker med att gå ner till A1 så förstår du skillnaden.
Hemskt mycket lycka till! Ut o fota nu!