Annons

Bra tips för Dimage A2/A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Så har jag då äntligen bestämt mig och köpt en Dimage A2. Jag tänkte därför fråga er som äger en A2 (eller A1) om ni har några bra tips, idéer eller synpunkter att komma med nu när man ska börja använda kameran?

- vettiga/smarta/dåliga inställningar
- handhavande
- odokumenterade funktioner
- m.m.
 
Grattis!

1) ställ tiden innan den går ner i vila på längsta möjliga, på min A1 tror jag det är 5 minuter. Du spar ström på att inte slå av o på kameran hela tiden. Å andra sidan räcker de här batterierna nästan hur länge som helst.

2) Ett extrabatteri är inte fel. Strömmen räcker inte HUR länge som helst, bara nästan... Finns billiga hos Zebramedia (<250:)

3) Om du inte redan köpt batterigreppet. Känn o kläm! Men du kan vänta några månader, så får du uppleva nykamerafeelingen en gång till!

4) Studera manualen om hur du kan förprogrammera kameran för olika situationer. Du kan t ex göra så att motivvalet solnedgång ersätts med rawformatbilder tagna i ultrahighspeed... vrider du till nästa läge, löparen, så kan den växla till bästa jpeg, serietagning, iso 200, vitbalans moln, ja helt enkelt whatever!

5) Glöm inte att du har köpt en riktigt bra kamera. Såna levererar inte helt färdiga bilder (knepigt nog) du förväntas pyssla lite med favoritbilderna. Lite nivåfix, en lätt oskarp mask o dina bilder är lika bra som från vilken DSLR som helst. Sålänge du håller dej till måttliga ISO-tal.

6) Skaffa en eyepiece, en gummituta som du sätter runt sökaren. Den gör sökarbilden ungefär 88,67% bättre... det blir svart runtomkring. En jäkla skillnad. Kostar en hundring. Finns på ebay.

7) Jag har stängt av funktionen som aktiverar kameran när man greppar den. Den fungerade inget bra i vintras. Med handskar och/eller kyla så reagerade den för långsamt. Bättre att köra med ögonaktivering enbart. Tycker jag. Men testa! Jag har stängt av kontinuerlig AF, det gör att kameran tar sjutton millisekunder längre tid för att hitta skärpan men jag inbillar mej att det spar massor av ström.

8) Eftersom jag har ögonaktivering på så fäller jag alltid upp sökaren 90 grader när jag går omkring med kameran över axeln eller runt halsen. På det viset undviker du att den går på och av i onödan. Spar ström. (kameran startar när det blir svart framför sökaren).

9) Kolla en extragång att du monterat kameraremmen rätt!! Jag gjorde fel när jag nyss köpt min Aette... några dagar efter uppackningen slet hon sej o föll ner i en soffa, phew! bara en kvart tidigare hade jag stått på en brygga o tagit bilder vid en kanal!! Det kunde ha blivit en kort sejour med A1 det...

10) Tips på kringutrustning: Fjärrutlösare, närbildslinser, telekonverter, vidvinkelkonverter, UV eller Skyfilter, Polfilter, extern blixt, stativ, en bra väska, ja det finns hur mycket som helst att göra av med pengar på *s*

11) LCD-skärmen har av någon anledning lättare att bli repig än den hade på min Dimage 7. Aettes är ganska repig efter ett år medan D7:an nästan var i nyskick trots lika intensivt användande. Köpte jag en ny kamera idag skulle jag montera sånt där displayskydd som man kan ha på sina små PDA-er om det inte allvarligt försämrar bilden förstås. Värt att tänka på.

12) När du skruvar på motljusskyddet. Ta i ordentligt så du känner/hör ett distinkt klickljud. Då sitter det rätt. Texten ska vara rakt uppåt. Det kan kännas som att du får ta i lite i början. Gör du inte det så kan du få vinjettering (svarta hörn) på dina bilder när du kör på full vidvinkel!

14) Ställ in kameran så den numrerar dina bilder kontinuerligt istället för att börja om från 1 varje gång du formaterar/byter minneskort. Då numrerar den upp till 9999 innan den går tillbaka till 0001 igen. Dels får du lättare att hitta dina bilder, dels vet du hur långt kameran har gått... Min A1 har snurrat 3 fulla varv o är inne på sitt fjärde nu...


Du sitter med marknadens bästa sökare. Den är såååå bra! Har du inte haft nån EVF tidigare så fattar du inte hur bra du har det, men kika i någon av föregångarna till din A2, räcker med att gå ner till A1 så förstår du skillnaden.

Hemskt mycket lycka till! Ut o fota nu!
 
Senast ändrad:
En bild säger mer än... A1 med gummituta o lite andra tillbehör...
 

Bilagor

  • aetteextralltplus.jpg
    aetteextralltplus.jpg
    17 KB · Visningar: 654
Jo jag har jämfört med en del andra kameror och EVF'en var ju en av faktorerna som gjorde att det blev en A2. Extra batteri, UV och polfilter och 1 GB minne har jag skaffat också. Batterigrepp och extern blixy står på önskelistan... men jag måste ju hinna börja använda kameran först! :)

Att man får fixa lite med bilderna inser jag nog. Jag har köpt A2'an för lite mer seriös fotografering. För vardagsbilder har jag kvar min Ixus 400 som jag är klart nöjd med.

<QUOTE><B>8) Eftersom jag har ögonaktivering på så fäller jag alltid upp sökaren 90 grader när jag går omkring med kameran över axeln eller runt halsen. På det viset undviker du att den går på och av i onödan. Spar ström. (kameran startar när det blir svart framför sökaren).</B></QUOTE>

Menar du att du alltid har kameran igån när du går omkring? Eller går den ner i nåt viloläge som den vaknar från när man sätter ögat till EVF'en?
 
Jag stänger aldrig av min kamera... jag har den ställd på Auto (mellan EVF o LCD) men så att LCD-skärmen aldrig aktiveras utan att jag vill det, jag tar 96,74% av mina bilder genom sökaren. Då tänds sökaren upp så snart det blir mörkt framför den. Annars är den svart. Det är som kylskåpslampan, man får tro på det ;-)

Genom att fälla upp sökaren så aktiveras den inte lika ofta pga att sökaren blir täckt. Kamerorna är så dumma så de inte kan skilja på ett öga o en jacka ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
Genom att fälla upp sökaren så aktiveras den inte lika ofta pga att sökaren blir täckt. Kamerorna är så dumma så de inte kan skilja på ett öga o en jacka ;-)

Visst är det väl lite svagt av Minolta att inte kunna bygga in ens den lilla intelligensen i kameran... :)

Men du stänger alltså inte av kameran alls? Någonsin? Kameran sover när du sover också? Men ingen av er är helt avstängd?

edit: Drar inte det extra på batteriet? Men inte för mycket extra kanske...
 
Aldrig säga aldrig, jag har bara haft den drygt ett år än... Njae, den stänger ju av sej själv efter en viss tid av inaktivitet så somnar jag så stänger den av sig. O så händer det att jag tar ur batterierna ibland ;-)
 
fler funderingar ...

Är det nån skillnad på snabbhet hos AF vid någon av de nedan nämda inställningarna med en A1:a?

1. Kameran på M och använder "flex focus point" där det blir ett litet kors i mitten för AF.

2. Kameran på M och använder "Vanlig" AF där det blir en röd liten fyrkant i sökaren för AF.

Känner någon till det?
 
Jag har inte läst, hört talas om eller märkt någon skillnad... jag använder nästan alltid korset...
 
RobertOlsson skrev:
Jag tänkte därför fråga er som äger en A2 (eller A1) om ni har några bra tips, idéer eller synpunkter att komma med nu när man ska börja använda kameran?

Som också nybliven ägare har jag inte mycket att bidra med, men ivf:

- Kör med ISO på max 100 annars blir det brus.
- Växla uppdateringsfrekvensen i EVF:en med funktionsknappen (den med ISO/WB/Drive osv) plus knappen för exponeringskompensation (+/-). 60 fps är bekvämast, men 30 fps behövs för manuell fokus.
- Gå ihop med mig och hyr KGS för en kursdag. :)
 
tsss... jag har ju bara hållit i A2 ett par gånger, o den enda människa jag fotat med A2 är Konungen... jo det är sant...

Varför är inte 60 fps bättre än 30 fps för manuell fokusering??
 
Re: Re: Bra tips för Dimage A2/A1?

[Växla uppdateringsfrekvensen i EVF:en med funktionsknappen (den med ISO/WB/Drive osv) plus knappen för exponeringskompensation (+/-). 60 fps är bekvämast, men 30 fps behövs för manuell fokus.

Förmodar att detta bara gäller A2 ...!
Hittar inget sådant på A1.
 
HDFS) (KGS skrev:
tsss... jag har ju bara hållit i A2 ett par gånger, o den enda människa jag fotat med A2 är Konungen... jo det är sant...

Ja har man en A2 kan man ju inte plåta vad för folk som helst. :)

HDFS) (KGS skrev:
Varför är inte 60 fps bättre än 30 fps för manuell fokusering??

Det är oftast inga problem med 60 fps heller, men det är bättre med 30. Man offrar upplösning för att få mjukare panoreringar. Jag får det inte att gå ihop med siffrorna, men enligt manualen är detta skillnaden:

30fps -> 640x480 = 307200 pixels
60fps -> 640x240 = 153600 pixels

Skärmen på baksidan påverkas inte av dessa inställningar. Det kanske är den som håller 922.000 pixels och inte själva sökaren?
 
RGB

boran skrev:
Jag får det inte att gå ihop med siffrorna, men enligt manualen är detta skillnaden:

30fps -> 640x480 = 307200 pixels
60fps -> 640x240 = 153600 pixels


307200 * 3 = 921600 ~= 922000 pixels

Varje bildpunkt har en röd, en grön och en blå pixel (eller om det är CMY, jag vet inte vilka tre färger som används).


Skärmen på baksidan påverkas inte av dessa inställningar. Det kanske är den som håller 922.000 pixels och inte själva sökaren?

Nej, skärmen har färre bildpunkter, jag har för mig att det är 134000 eller nåt sånt.

PD
 
Re: RGB

PMD skrev:
307200 * 3 = 921600 ~= 922000 pixels
Varje bildpunkt har en röd, en grön och en blå pixel (eller om det är CMY, jag vet inte vilka tre färger som används).

Det verkar rimligt...

Neeeeeeeeeej!!
*skriker ut sin besvikelse*

Menar du att Minolta är ett sån't där ruttet företag som räknar varje subpixel som en pixel för att det skall låta fräckare? :-(

Som tur är gäller det inte bilderna man tar och EVF:en är ju snorbra oavsett om den bara är på fyra pixlar så jag skall väl inte ta det för hårt. :)


/boran - hoppas dock på en annan förklaring
 
Re: RGB

boran skrev:

Menar du att Minolta är ett sån't där ruttet företag som räknar varje subpixel som en pixel för att det skall låta fräckare? :-(


Ja, nåt liknande gäller ju alla kamerors bildsensorer också (förutom Sigma som använder en Foveon-sensor). En pixel hanterar bara en färg, och de övriga två färgernas intensitet för den bildpunkten uppskattas med hjälp av omkringliggande pixlar.

PD
 
hmm... har de räknat så jämt? eller kan jag multiplicera mina pixlar med 3 också? då e ju skillnaden inte lika stor... Det här måste kollas...
 
HDFS) (KGS skrev:
ska räkna..

1...2...3...4...5...

Minolta hade även räknat pixlarna emellan. :)

För att återgå till A2-tips så tycker jag att den är svårare än t ex Z1 på makrofotografering. Är det linser som gäller eller finns det tips att tillgå även här?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.