Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte EFKE 400? Det är Ilford HP5 Plus i EFKE:s förpackning. En mycket bra film. Men de traditionella lågkänsliga EFKE-filmerna har en toppenbra gråskala. Kan man få tag på dem i Stockholm? För många år sedan använde jag KB14 (nuvarande KB25) och framkallade den i Rodinal 1:100 18 min. med mycket fint resultat. En typisk sommarfilm...

J. Patric skrev:
Efke 25, 50 och 100 är billiga filmer, och de lågkänsliga är mycket finkorniga. Efke 100 är lite mer kornig än Plus-X, men ger en mycket fin gråskala och är mycket tolerant mot felexponeringar och fel tider i framkallaren.
Stämmer verkligen detta? Tidningen Fotografi (numera nedlagd) testade filmer för några år sedan och då var Efke filmerna ganska grovkorniga för sin känslighet. Har de blivit bättre nu?

Jag kan rekommendera att testa Fuji Acros 100. Den har ett extremt fint korn och det är rejält med drag i den, jag fick ta ner kontrasten vid kopieringen. Jag kör T-max 100 normalt men den här är finkornigare och känns lite skarpare tycker jag....

Har du mellanformat kan jag rekommendera Polapan 665. Den är i princip kornlös och har en fantastisk gråskala.

EFKE-filmerna

Jag har inte påstått att de skulle vara extremt finkorniga. Finkornighet är inte allt här i världen - kanske rent av tvärtom. Det kan vara så att en finkornsframkallare inte bara slår sönder kornet - utan även "mikroskärpan". Ex.vis tycker jag att en Rodinalframkallad Tri-X är skarpare och ger ett bättre skärpeintryck än en motsvarande soppad i Microdol-X.
EFKE-filmerna är bra: Innehåller mycket silver, vilket ger fin gråskala, 25- och 50-filmerna dessutom mycket finkorniga. Ska man jaga "superfinkorniga" filmer ligger ju naturligtvis de modernare emulsionerna bättre till, men jag får mångdubbelt bättre bilder med en KB 100 eller Plus-X (inte heller världens finkornigaste film) än en T-max 100.
Fujis Acrossfilm måste väl vara bra - till det priset den håller. Tror dom att amatörfotograferna är miljonärer?
Många hälsningar från Uffe

Polapan

Vad är Polapan för något? Förr fanns det snabbframkallade Polaroid-småbildsfimer, är det en sådan? De är väl borta nu? Ursäkta min inkompetens...
/Uffe

matnyttige skrev:
Stämmer verkligen detta? Tidningen Fotografi (numera nedlagd) testade filmer för några år sedan och då var Efke filmerna ganska grovkorniga för sin känslighet. Har de blivit bättre nu?

Efkefilmerna har ju "klassiskt" korn och är förstås lite kornigare än T-kornsfilmer med motsvarande känslighet. Trots detta är Efke 25 och 50 mycket finkorniga filmer jämfört med 100-filmer med "klassiskt" korn.

Ilford Pan F+ har liknande korn som Efke 25, men är en 50 ASA film, så man vinner ett steg i hastighet. Men Efke är billigare och har en lite annorlunda gråskala än Pan F+, så föredrar man det så är ju Efke en vinnare.

Jag gjorde kopior beskärda till 10x15 från 6x6 neg tagna med en Rolleiflex 3,5F med Planar, förstorat till över kvadratmetern, och såg ingen skillnad i korn och skärpa mellan Pan F+ och Efke R25. Däremot var Efke R50 lite kornigare. (Framkallade filmerna i Agfa 17 1+1).

Då jag mest fotar med mellanformat så gillar jag Efke R50 som standardfilm. Men då efkes 120-film krullat sig irriterande på längden, så beslöt jag mig att använda Pan F+ tills vidare. Jag förstorar sällan mer än 24x30, så då spelar det ingen större roll att Efke R50 är aningen kornigare. Det märks inte alls vid denna förstoringsgrad.

Efke 25 och 50 är ju ortopankromatiska, och ger mer detaljerade hudtoner. Den lägre rödkänsligheten gör dem utmärkta att använda vid lampljus. Dessa filmer tecknar blått lite ljusare, så för landskapsfoton rekommenderas gul- eller orangefilter för bättre himlar.

Efke 100 är vanlig pankromatisk film.

Polapan 665 är en bladfilm för mellanformat som fortfarande finns och används flitigt inom reklam och mode.
Det är en direktframkallande film där du får både ett positiv och ett negativ.
Den finns för storformat också under namnet Polapan 55 (den skiljer sig lite i tonerna).

På Hasselblad får du ett 6x6 negativ och med Mamiya ett 7x7 negativ med 665 filmen.
Finns att köpa på Scandinavian Photo eller annan välsorterad fotobutik.

Tack! Det var intressant att få veta. Det märks att man inte är så hemma på de större formaten. Finns Polaroids 135-filmer och framkallningsapparater fortfarande?
Dessutom tycker jag att den här diskusionen, som väl återkommer då och då i olika skepnader, är mycket intressant.Smaken är olika, sättet att jobba är olika... Alla har vi något att tillföra. Och, sist men inte minst, tjockleken på våra plånböcker är olika, en nästan tabybelagd infallsvinkel på allt prat i fotosammanhang, sm om det vore något att skämmas över. Det är inget fel att försöka komma så billigt undan som möjligt. Detta märker man också hos vissa fotohandlare här i Stockholm. De sätter inte ut några priser, allt måste man fråga efter. De ser väl helst att man bara går och tar från hyllorna och betalar, utan att i förväg undersöka och jämföra.
Hälsningar, Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar