Annons

Bra stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

TSH

Aktiv medlem
Hej

Nu är jag på jakt efter ett bra stativ (tripod) till min Powershot A720 IS.

Stativet kommer att få vara med när jag är ute och reser.

Några tips?

mvh
 
Tror att det bästa du kan göra är att först bestämma dig för hur mycket det får kosta. Man får liksom det man betalar för, sedan om du skall ha det med för det mesta är det säkert viktigt att det är lätt och kompakt.
 
alf109 skrev:
Tror att det bästa du kan göra är att först bestämma dig för hur mycket det får kosta. Man får liksom det man betalar för, sedan om du skall ha det med för det mesta är det säkert viktigt att det är lätt och kompakt.

Jo det är sant, min tänkta budget är 300-400 SEK och stativet skall användas till en kompakt kamera (Powershot A720 IS).

Kan du eller ngn annan rekommendera ngt stativ?


mvh
 
TSH skrev:
Jo det är sant, min tänkta budget är 300-400 SEK och stativet skall användas till en kompakt kamera (Powershot A720 IS).

Kan du eller ngn annan rekommendera ngt stativ?


mvh
Det finns inga bra stativ för den ringa budgeten. Det finns dock stativ för 300-400 kr. Tror inte det spelar någon roll vilket du väljer.
 
Detta är ingen tung kamera, så vilket varuhusstativ som helst bör fungera, men räkna med kort livslängd.

Tycker du foto är roligt och känner för att utvecklas framöver, så skaffa ett rejält stativ från början. Det är dyrt men du behåller det hela livet.

Andra alternetiv, framförallt när du skall resa är ett enbensstativ. Ett Manfrotto 676B Digi, som jag har, ligger inom din budget och funkar även bra till en systemkamera. Jag använder mitt mycket flitigt.
Ett bra bordsstativ är också ett utmärkt alternativ. Det är mer användbart än vad man tror. För egen del använder jag ett Tyskt bordsstativ från 70-talet och det fungerar även som stöd mot en vägg el. dyl.
 
Köp ett begagnat kvalitetsstativ. Ett Manfrotto 190 kan man nog få för under 500kr.

Ett av mina Gitzo köpte jag för 25kr på en loppis. Visserligen gammalt (säker från 60- eller 70-talet) men fungerar perfekt.
 
Muni skrev:

Andra alternetiv, framförallt när du skall resa är ett enbensstativ. Ett Manfrotto 676B Digi, som jag har, ligger inom din budget och funkar även bra till en systemkamera. Jag använder mitt mycket flitigt.

Om jag har förstått det rätt så fäster inte enbensstativ på hårt underlag såsom asfalt eller liknande, eller har jag fel?

mvh
 
Fäster? Asfalt är inte särskilt halt så det kommer nog inte att halka runt.

Ett enbensstativ är i de flesta fall inte ett alternativ utan ett komplement till ett vanligt stativ med tre ben. Ska man ut och resa och vill ha minsta möjliga vikt och volym är nog ett "ministativ" ett bättre val. Kräver dock att kameran och objektivet inte är allt för stort. Om man vill resa lätt har man däremot förmodligen redan valt bort alla stora kameror och objektiv. Bland de små stativen tycker jag att Manfrottos minsta är rätt okej.
 
Ett enbensstativ är ett stativ med ett ben. Det ger alltså inte fullt stöd för kameran. Däremot ger det mer stabilitet än en helt handhållen kamera. Med ett enbensstativ blir det även en hel del bekvämare om man ska stå med ett stor och tungt teleobjektiv en stund. Enbensstativ används oftast när man använder långa brännvidder och behöver mer rörlighet än vad ett vanligt stativ ger. Ett bra exempel är de fotografer som står vid sidan av en fotbollsplan.

Ett enbensstativ kan hjälpa till när det är på gränsen av man man klarar handhållet. Vid längre slutartider krävs däremot ytterligare tre ben på stativet.
 
divander skrev:
Ett enbensstativ är ett stativ med ett ben. Det ger alltså inte fullt stöd för kameran. Däremot ger det mer stabilitet än en helt handhållen kamera. Med ett enbensstativ blir det även en hel del bekvämare om man ska stå med ett stor och tungt teleobjektiv en stund. Enbensstativ används oftast när man använder långa brännvidder och behöver mer rörlighet än vad ett vanligt stativ ger. Ett bra exempel är de fotografer som står vid sidan av en fotbollsplan.

Ett enbensstativ kan hjälpa till när det är på gränsen av man man klarar handhållet. Vid längre slutartider krävs däremot ytterligare tre ben på stativet.

Tack!
 
En kul grej med enbensstativ eller lättare vanliga stativ är att bara hänga det under kameran utan stöd, ju längre ner ju mindre vibrationer. Det dämpar alla typer av skakningar mer än man tror. /FW
 
ErlandH skrev:
Quadpod?

;-)

Nja, det är så klart två extra ben som jag var ute efter. Det kanske var så att jag fick för mig att mittpelaren var det fjärde benet.

Helt fel var det däremot inte. Cullman har ett stativ (eller har åtminstone haft) där mittpelaren går att ta bort och då fungerar som ett enbensstativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.