Annons

BRA skrivare för hemma bruk??

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Vad kostar en BRA skrivere för hemmabruk?
A4 storlek räcker. Vill ha perfekta bilder, skall vara så bra så jag kan använda dem för utställning och jag skall inte behöva skicka in bilder för att få det perfekt. Duger en Canon Pixma IP4200 ??
Jag har en Canon i560 men den är inte helt perfekt i de svarta områdena, jag har även en Kodak Easy share men den ger inget djup i bilden.
Kan man få det helt perfekt själv?
 
Thomas_N skrev:
Vad kostar en BRA skrivere för hemmabruk?
A4 storlek räcker. Vill ha perfekta bilder, skall vara så bra så jag kan använda dem för utställning och jag skall inte behöva skicka in bilder för att få det perfekt. Duger en Canon Pixma IP4200 ??
Jag har en Canon i560 men den är inte helt perfekt i de svarta områdena, jag har även en Kodak Easy share men den ger inget djup i bilden.
Kan man få det helt perfekt själv?

Jag tänker inte ge mig in på att föreslå någon specifik skrivare. Vad som duger är mycket upp till dig, men det finns lite saker att fundera på. Särskilt som det är svårt att veta vad du menar med "BRA".

* Arkivbeständighet (vill du att dina utskrifter ska hålla för en längre framtid, eller är de bara för närmsta åren?)
* Vilka media vill du skriva ut på? (I alla fall förr fungerade det dåligt på matta papper med färgämnesbaserade bläck, jämfört med pigmenterade bläck).
* Möjlighet att köra med andra bläcksystem för t.ex. svartvit utskrift än tillverkarens egna
* Bläckkostnad (hur mycket kommer du skriva ut?)
* Utskriftskvalitet

Själv skriver jag ut bilder på en gammal Epson Stylus Photo 2100 och vågar utan större tvekan ställa ut sådana bilder (sedan jag fått ordning på färg-profilerna). Värt att tänka på när man skriver ut själv är att det är bra att ha skärmen kalibrerad och korrekta profiler till skrivaren så att man får förutsägbara resultat. Annars kan det gå åt mycket bläck och papper i onödan.

Nu kommer det förhoppningsvis en uppsjö svar som tillrättalägger utlåtanden från en lekman på området som jag.
 
Själv använder jag den IP4200 som du nämner. För mig så är den mer än bra. Jag använder enbart Ilford Galleries papper med profiler och dessa kombinationer ger bättre resultat är vad jag får från Crimsom mfl. Det krävs lite laborerande med fäger, profiler och vit och svartpunkter för att få till det men när det gjort blir det jättebra. Jag hade en Canon S830D (6 färger) före denna IP4200 (fyra färger) och den hade bättre separation i lågdagarna som default men det går att fixa.......
 
Kristina82 skrev:
Om du vill testa hur kvalitén blir vid utskrift från någon av Canons skrivare kan du beställa en testbild av ett av dina egna foton på: www.yourprint.canon-europe.com/index.html

Ärligt talat så blir det inte optimalt. Färgprofilen som Canon skickar med printern och förhoppningsvis använder i länken ovan eller de som finns på Ilfords sida för deras egna papper är av så där kvalitet enligt min erfarenhet. Det krävs lite laborerande eller att du skapar dina egna profiler för att bli riktigt bra.

Det du kan testa via Canons länk ovan, jag har själv gjort det, är hur det ser ut på ett ungefär. Det går att få till det bra mycket bättre hemma med din egen printer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.