Annons

Bra s-v och färg Film ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej


Jag ska börja fota med film (135mm)

Jag hade tänkt bla. fota inomhus(hund),utomhus (dag tid, ävne hund) , och senare i mörker.

Jag vill att hundens ansikte ska framträda bra, det är viktigast.


kan ni rekomendera en bra film både färg och s/v?

Tack på förhand

Magnus Nygren
 
Personligen tycker jag att Fuji Neopan 400 är en mycket bra sv/v film, fint korn för en iso 400 film, lättframkallad i alla framkallare och bra både hög- och lågdager-separation. Jag gillar även fujis färgfilmer och som sagt kodaks portra serie är fin, ett varningens finger för portra dock. Jag har varit med om labb som inte kan hantera den på rätt sätt med fantastiska färgstick som resultat.
 
alf109 skrev:
ett varningens finger för portra dock. Jag har varit med om labb som inte kan hantera den på rätt sätt med fantastiska färgstick som resultat.

Jag med, så därför lämnar jag mina filmer till Crimson som alltid levererar perfekt resultat
 
Ska du framkalla själv är en vanlig negativ svartvit film att föredra. Lämnar du in till framkallning är svartvit film som framkallas i vanlig färgprocess billigare då du lämnar in den och inte betalar mer än för vanlig färgfilm. Finns väl ett par sådana filmer på marknaden?
 
Film

Alla filmer (svartvita) från Ilford,Kodak eller Fuji är bra.Kodak Tri-x är en klassiker, men prova dig fram till vad du gillar.

När det gäller färgfilmer så har du Fuji Superias 100,200 eller 400 ISO. Alla dessa är bra och har fina färger utan att överdriva.

Kodak har VC 160 och 400 samt NC 160 och 400.

VC= "Väldigt Colorfull"
NC= " Not Colorfull"

Dvs VC är färgglad
NC är mer neutral.

Kodak har även 400 UC, men den är sällsynt ocvh den är bajs :)


Niklas
www.niklaswibom.com
 
Stellann skrev:
NC= Neutral Contrast....bara en välmenad pekpinne... =)
Så här står det på en gammal fempack med 400UC:

NC = Natural color
VC = Vivid color
UC = Ultra color

Jag tror inte UC tillverkas längre, eller så har den bytt namn.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.