Annons

Bra rese-telezoom för 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_b87

Medlem
Hej!

Har för tillfället ett 24-105 is. men skulle vilja ha ett telezoom också, som ska vara lätt att bära med sig och av bra kvalité!

Har kollat lite på 70-200 F4. men den kanske känns lite kort. Sedan har jag kollat lite på 70-300 IS usm, klarar den att matcha 5Ds kvalite, och hur är det med Bokehn på detta objektiv.

första resan den kommer att användas på är till Tokyo, någon som har lite bra fototips där?? Hur är det att köpa objektiv där borta?



tack på förhand!

Mvh Markus
 
70-200/4 L IS i kombination med 1,4x-konverter blir ju 280mm, så det kanske räcker? Den kombinationen brukar jag använda när jag vill ha så lätt utrustning som möjligt med mig.

Tokyo är en väldigt bra stad att fota i! Vidvinkel rekommenderas för de trånga stadsvyerna, men ta gärna med en telezoom också. Japanerna är väldigt vänliga och blyga, dessutom ärliga, så du kan lungt gå omkring med dyr kamera mitt på trottoaren en sen kväll utan att behöva oroa dig för att något ska hända.

I Tokyo fotar du allt från japaner i traditionell klädsel, till skyskrapor och gammal österländsk kultur, tempel etc. Kika in bland mina resebilder http://65north.se/travel så finns ett antal album från Japan/Tokyo där du förhoppningsvis hittar lite inspiration.

Vad gäller priser så vet jag inte hur nivån är nu. Kronans svaga värdering mot yenen torde göra det relativt dyrt. Kolla på nätet, de stora butikerna i Tokyo har webshopar (saknar tyvärr adresser dit)

/Leif
 
Foto och Kamera tips för Tokyo är nästan överflödigt.
Det mesta du ser kommer att vara ovant och intressant att dokumentera med kameran. Det finns allt från mycket gammalt till det absolut senaste. Tokyos samling av neonskyltar överträffas nog bara av Las Vegas och dom kan ge spännande bilder om man är intresserad av det.

Du måste givetvis besöka Akihabara, Electric City, där finns det mesta i teknikväg att kolla på och handla. Det är bilder därifrån som brukar visas på TV när det handlar om hi-tech Japan. Området är ganska begränsat men mycket kompakt och man kan spendera en bra stund där om man vill. Handlar du något dyrare så fråga efter Tax Free. Då måste man visa sitt pass som dom sätter en kopia på kvittot i passet.

När det gäller kamerashoppar så är Yodobashi Camera stort och välsorterat. Dom har nästan allt framme så man kan känna och klämma på saker som bara tas hem på beställning i andra affärer.
Yodobashi Camera finns på många ställen i Tokyo bland annat i Akihabara. En av deras butiker ligger nära Shinjuku station och har 5 eller 6 plan alla med olika inriktningar.

Fiskmarknaden kan man även besöka, om man är morgon tidig.

Hoppas att du får en bra resa !
/Göran R
 
Tack för många bra tips och fina bilder:)

Men objektiven då? 70-200 eller 70-300?? någon som har erfarenheter på dessa objektiv till just 5d?
 
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM är inget dåligt objektiv och kan vara ett alternativ trots att det är lite udda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.