Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bra projektor för 6x7???
- Trådstartare jardis
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Det finns inte så mycket att välja på och ramarna, 8,5 x 8,5 cm, är dyra.
Några tips hittar du i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3396
Olle
Några tips hittar du i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3396
Olle
acke
Avslutat medlemskap
Olle skrev:
Som framgår av min länk ovan så är Mamiya representant för diverse 6x7 projektorer. Återförsäljare av Mamiya kameror kan säkert även ta hem projektorer för 6x7.
Nja, inte helt säkert. Jag frågade nyligen Mamiyas svenska generalagent (Tura) om de kunde ta hem Mamiya-luppar till mig. Fick då beskedet att Mamiya-lupparna tillverkades enbart för den amerikanska marknaden och att jag var tvungen att beställa direkt från USA. Det skulle inte förvåna mig om samma sak gäller projektorerna.
Sumpen
Aktiv medlem
Götschmann ska vara de bästa projektorerna för 6*7, men de kommer med en motsvarande prislapp.
http://www.goetschmann.de/
http://www.goetschmann.de/
hasse lundberg
Aktiv medlem
Har sökt efter en 6x7 projektor ett tag utan resultat.
TURA tar inte hem utan hänvisar till eget köp från utlandet. Goetschmann är den enda som jag vet tillverkar idag, men prislappen är därefter också.
TURA tar inte hem utan hänvisar till eget köp från utlandet. Goetschmann är den enda som jag vet tillverkar idag, men prislappen är därefter också.
Olle
Aktiv medlem
På Mamiyas hemsida finns Götschmann och Procabin 6x7 projektorer.
Götschmann tillverkas i Tyskland och om Mamiyas svenske representant vägrar att ta hem dom så kan dom säkert beställas från någon tysk internetbutik.
Var Procabin tillverkas vet jag inte. Kanske i Japan?
B&H säljer dom. Även om det här är en mycket enkel modell så är den dyr. B&H tar US§ 1279:- för nya och 899:- för en begagnad. Götschmann är ännu dyrare.
Scandinavian Photo säljer GePes glasade ramar för det här formatet. Man kan undra varför om nu inga projektorer säljs i Sverige. Vem behöver då ramarna? Priset är 175:- för tio ramar.
Olle
Götschmann tillverkas i Tyskland och om Mamiyas svenske representant vägrar att ta hem dom så kan dom säkert beställas från någon tysk internetbutik.
Var Procabin tillverkas vet jag inte. Kanske i Japan?
B&H säljer dom. Även om det här är en mycket enkel modell så är den dyr. B&H tar US§ 1279:- för nya och 899:- för en begagnad. Götschmann är ännu dyrare.
Scandinavian Photo säljer GePes glasade ramar för det här formatet. Man kan undra varför om nu inga projektorer säljs i Sverige. Vem behöver då ramarna? Priset är 175:- för tio ramar.
Olle
jardis
Aktiv medlem
Jodu, priser som heter duga är det.
Har letat runt lite och hittade ett pris på Götschmann 8585..... runt 7300 US$ *pust*
Tror.... Nä, VET att jag inte tänker lägga 70000SEK på att få hem en projektor.
Man får väl kanske ta och maska ner 67:an till 6*6 istället. Då finns ju en hel del projektorer att välja mellen
Har letat runt lite och hittade ett pris på Götschmann 8585..... runt 7300 US$ *pust*
Tror.... Nä, VET att jag inte tänker lägga 70000SEK på att få hem en projektor.
Man får väl kanske ta och maska ner 67:an till 6*6 istället. Då finns ju en hel del projektorer att välja mellen
Olle
Aktiv medlem
Begagnat kanske. Så vitt jag vet så tillverkas varken Hasselblad eller Kinderman längre. Då återstår nog endast Rollei.jardis skrev:
hasse lundberg
Aktiv medlem
Lite fakta från Götschmann, Dec. 2001.
Götschmann G67 - 1020 Euro.
Götschmann GP67 - 1320 Euro.
Götschmann G8585 V 67 - 3571 Euro.
3,5/90 Schneider AV-Xenotar MC - 685 Euro.
2,8/150 Schneider AV-Xenotar MC - 470 Euro.
3,5/200 Isco.Projar 606 Euro.
4,0/250 Schneider AV-Xenotar - 705 Euro.
4,0/400 Schneider AV-Xenotar - 1452 Euro.
G 67 har en lampa på 1000W! (Rätt?)
G 67P har en 400 W lampa.
G 8585 AV 67 har en 400 w lampa.
Det borde ju rimligen finnas några begagnade i Sverige, men hur få tag på en?
Götschmann G67 - 1020 Euro.
Götschmann GP67 - 1320 Euro.
Götschmann G8585 V 67 - 3571 Euro.
3,5/90 Schneider AV-Xenotar MC - 685 Euro.
2,8/150 Schneider AV-Xenotar MC - 470 Euro.
3,5/200 Isco.Projar 606 Euro.
4,0/250 Schneider AV-Xenotar - 705 Euro.
4,0/400 Schneider AV-Xenotar - 1452 Euro.
G 67 har en lampa på 1000W! (Rätt?)
G 67P har en 400 W lampa.
G 8585 AV 67 har en 400 w lampa.
Det borde ju rimligen finnas några begagnade i Sverige, men hur få tag på en?