Annons

Bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

ilonaa

Medlem
Har bestämt mig för att köpa en Canon eos 450d. Och har nu i en butik i min stad fått en 'offert' på följande:

Canon eos 450d + 18-55 IS
SD 4GB minneskort
Carico väska
Hoya Uv-filter
samt 3 års trygghetsförsäkring.

*8300:-*

Är det ett bra pris? Har försökt jämföra på olika sidor på nätet osv, men det är lite bökigt. Tror ni jag kan hitta detta billigare? Utan att för den skull köpa begagnat. Och dessa 'trygghetsförsäkringar', är det nåt att ha? Kan ju nämna att det är på Elgiganten jag fick denna offert.

Tacksam för svar :)
 
Kameran och objektivet kan du få för 6500 kr eller så, så det är ju om de nadra grejerna är värda nästan 2000 kr. Jag är tveksam. 100 kr för minnet, 100 kr för filter. Väskan har jag ingen koll på och försäkringarna brukar inte vara speciellt mycket bättre än hemförsäkringen du redan har...
 
Kolla på Cyberphoto. De är bra och seriösa. Inte allara billigast men troligen billigare än din butik.


http://www.cyberphoto.se/


Har bestämt mig för att köpa en Canon eos 450d. Och har nu i en butik i min stad fått en 'offert' på följande:

Canon eos 450d + 18-55 IS
SD 4GB minneskort
Carico väska
Hoya Uv-filter
samt 3 års trygghetsförsäkring.

*8300:-*

Är det ett bra pris? Har försökt jämföra på olika sidor på nätet osv, men det är lite bökigt. Tror ni jag kan hitta detta billigare? Utan att för den skull köpa begagnat. Och dessa 'trygghetsförsäkringar', är det nåt att ha? Kan ju nämna att det är på Elgiganten jag fick denna offert.

Tacksam för svar :)
 
Kolla på Cyberphoto. De är bra och seriösa. Inte allara billigast men troligen billigare än din butik.


http://www.cyberphoto.se/

Å andra sidan så kan man säkert få testa först i en butik.Irriterande att behöva skicka tillbaks sin nya kamera eller lämna in den på service när man upptäckt döda pixlar m m. Det har hänt mig flera gånger med Canon-kameror.

Såg sen att det var på El-Giganten. Deras trygghetsförsäkring kostar ca 350 kr för tre år om det är samma pris för alla produkter. Då blir priset ganska högt även utan försäkring. Jag köpte min för 5600 inklusive 4 GB minneskort men utan objektiv (kostar ca 1000 kr). Du kan ju kolla på pricerunner t ex.
 
Senast ändrad:
Har bestämt mig för att köpa en Canon eos 450d. Och har nu i en butik i min stad fått en 'offert' på följande:

Canon eos 450d + 18-55 IS
SD 4GB minneskort
Carico väska
Hoya Uv-filter
samt 3 års trygghetsförsäkring.

*8300:-*

Är det ett bra pris? Har försökt jämföra på olika sidor på nätet osv, men det är lite bökigt. Tror ni jag kan hitta detta billigare? Utan att för den skull köpa begagnat. Och dessa 'trygghetsförsäkringar', är det nåt att ha? Kan ju nämna att det är på Elgiganten jag fick denna offert.

Tacksam för svar :)

Skrev ett svar ovan men jag vill göra ett tillägg.

UV-filter kan man nog klara sig utan till ett så billigt objektiv. Så vitt jag vet så är det mest för att skydda linsen och om man är någorlunda försiktig så borde det inte vara någon risk för repor. Men priset är väl rätt OK ändå tycker jag, speciellt med tanke på det jag skrev tidgare. Trygghetsförsäkringen är prisvärd också om det skulle dyka upp fel efter att Canons garanti gått ut.
 
samt 3 års trygghetsförsäkring.
Kolla upp vad din hemförsäkring täcker. Oftast täcker den allt det du behöver. Sen står den en pratglad säljare där och pladdrar ditt huvud fullt av goja om hur fantastiskt mycket du behöver den där extra "tryggheten". Kolla innan du teckar nåt sånt.
 
Det är säkert ett bra pris, men... jag säljer samma uppsättning (borträknat trygghetsförsäkringen) betydligt billigare.
;-)
 
Tack för alla svaren! Vad snabba ni är :)

Ja, det är väl mest försäkringen jag klurar på. Den kostar alltså 999kr för 3 år (eller 699 för 2 år). Tyckte det lät sjukt mycket.. Men han sa att det såklart är en "mycket bra försäkring då du, om kameran skulle gå sönder, får den repad helt gratis, eller om den inte går att repa, får en helt ny kamera'. Och det låter ju bra. Men hur mycket täcker egentligen en vanlig hemförsäkring? Och vad är då självrisken? Antar att det är olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag, men ni kanske har nån aning?
 
Första tanken så tycker jag det är dyrt för just en 450D men tanke på att du kan spara lite till så får du en 500D. Kitobjektivet kommer du vilja byta snart & minneskort är billiga nu för tiden. Bara vad jag tycker.
 
Första tanken så tycker jag det är dyrt för just en 450D men tanke på att du kan spara lite till så får du en 500D. Kitobjektivet kommer du vilja byta snart & minneskort är billiga nu för tiden. Bara vad jag tycker.

Mjo, har faktiskt kollat på en 500D också. Men i det pris jag skrev tidigare så utgör kameran med kitobjektivet ca 6500kr. Ska jag istället ha en 500D, så kostar den med kitobjektiv dryga 9000kr. Och eftersom jag vill kunna komplettera med just ett till objektiv (tele) (och lite annat smått och gott) snart, så blir det för mycket pengar om jag väljer en 500. Så en 450 blir det :)

Men tack ändå! Alla tips och råd mottages med glädje :)
 
Kit-objetkivet är ganska bra så behöver nog inte bytas ut i första taget.

Strunta i UV-filter och strunta i försäkringen (jag har själv jobbat som säljare på elgiganten/pccity)

betala max 7000 för kamera+minneskort.
 
Canon eos 450d + 18-55 IS *6500:-
SD 4GB minneskort *300:-
Carico väska *400:-
Hoya Uv-filter *100:-
samt 3 års trygghetsförsäkring *1000:-

Där ser ni priserna jag fick i butiken. Minneskortet tyckte jag var lite dyrt, så det kommer nog beställas från nätet istället. Men som sagt, försäkringen är den jag funderar mest på.. Nån som har nåt att säga om den?
 
Strunta i UV-filter och strunta i försäkringen (jag har själv jobbat som säljare på elgiganten/pccity)

Varför ska jag strunta i den? Är den inte så bra som dom påstår? Kan tycka att 300 kronor per år inte är så fasligt egentligen.. Men om hemförsäkringen är lika bra, så är det ju onödigt att teckna denna såklart. Finns annat jag gladeligen lägger 1000 kronor på :) Reflexskärm, stativ, objektiv osv..
 
Jag skulle nog satsa på 40D istället med kitoptik. Väldigt prisvärd idag. Kameraväska tycker jag ändå man skall köpa efter man bestämt vilken övriga utrustning man skall ha och se att väskan passar då. 40D är en mer seriös kamera, mer för pengarna även om bildkvaliteten inte skiljer sig. Bättre autofokus, bättre sökare, bättre hus (metall). Enda nackdelen är att den är lite större (men lättare att hålla i) och lite tyngre (men lättare att hålla stadigt med många objektiv ffa telen då balansen blir bättre).
 
Jag skulle nog satsa på 40D istället med kitoptik. Väldigt prisvärd idag. Kameraväska tycker jag ändå man skall köpa efter man bestämt vilken övriga utrustning man skall ha och se att väskan passar då. 40D är en mer seriös kamera, mer för pengarna även om bildkvaliteten inte skiljer sig. Bättre autofokus, bättre sökare, bättre hus (metall). Enda nackdelen är att den är lite större (men lättare att hålla i) och lite tyngre (men lättare att hålla stadigt med många objektiv ffa telen då balansen blir bättre).

Har kollat lite på den också faktiskt. Men tycker den är för dyr. Med kitobjektivet skulle den kosta dryga 10000:- som såklart är något mer än de 6500:- som jag tänkt mig för 450'n. Självklart är den en bättre kamera, men jag vill hellre lägga pengarna på objektiv än kamerahus. Då detta är min första 'egna' systemkamera, behöver jag varken det bästa eller det värsta. :)

Men tack för din åsikt ändå, Fredrik! :)
 
T ex har scandinavian photo 40D hus 6995:- 40D plus 18-55 plus 50-250 för 9995:-. Detta är ju klart prisvärt. Kolla alla priser på www.prisjakt.nu. Cyberphoto och Dustin är ju seriösa ställen också.
 
Canon eos 450d + 18-55 IS *6500:-
SD 4GB minneskort *300:-
Carico väska *400:-
Hoya Uv-filter *100:-
samt 3 års trygghetsförsäkring *1000:-

Där ser ni priserna jag fick i butiken. Minneskortet tyckte jag var lite dyrt, så det kommer nog beställas från nätet istället. Men som sagt, försäkringen är den jag funderar mest på.. Nån som har nåt att säga om den?
min hemförsäkring har 1400 i självrisk...

försäkringar på sådana affärer är det de tjänar mest på, vilket borde säga dig att det kanske inte är så bra deal för dig...

1:a året gäller ju garanti
2:a året gäller väl konsumentköplagen (för fel som fanns när varan köptes)
tappar man kameran eller den blir stulen så gäller hemförsäkringen (om man har drulle försäkring)
3:e året så har man ändå köpt en ny kamera :) och om tre år kommer 450d nog inte vara värd så mycket pengar
 
Tack för alla svaren! Vad snabba ni är :)

Ja, det är väl mest försäkringen jag klurar på. Den kostar alltså 999kr för 3 år (eller 699 för 2 år). Tyckte det lät sjukt mycket.. Men han sa att det såklart är en "mycket bra försäkring då du, om kameran skulle gå sönder, får den repad helt gratis, eller om den inte går att repa, får en helt ny kamera'. Och det låter ju bra. Men hur mycket täcker egentligen en vanlig hemförsäkring? Och vad är då självrisken? Antar att det är olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag, men ni kanske har nån aning?

Normalt sett så har du en självrisk på 1500:- på din hemförsäkring, dessutom har du en snabb nedskrivningstakt som gör att du efter 1-2 kanske bara får ut 70-50% av värdet om kameran skulle gå helt sönder. Kolla detta med ditt försäkringsbolag. Kolla även så att du har ett allrisktillägg, det är inte alla som har det.

Nu kan jag inte villkoren på elgigantens försäkring men om du inte har någon avskrivning och en låg självrisk 100-200kr så får du mao kameran reparerad/utbytt billigare än självrisken på hemförsäkringen (där det inte är säkert att du får hela värdet).

När jag köpte kamera för 4 år sedan så tecknade jag en 4-årig försäkring för typ 1500kr efter att ha kollat villkoren på min hemförsäkring. I och med att jag har haft kameran försäkrad så har jag aldrig tvekat att ta med mig kameran, oavsett väder. Denna trygghet tycker jag har varit värd 1500kr, men det är ju upp till dig ;)
 
Ang 40D skulle jag lägga till: Med 40D+18-55+55-250 betalar du inte mer för kameran än för 450+18-55. det ser ut så här: 9995-3000 (pris 55-250)-700 (18-55 ungefärligt kit pris) = 6200:- för 40D ungefär. Enl recensioner (kolla tidningen FOTO senaste året) så är 55-250 IS Canon ganska bra, (betydligt bättre enl FOTO faktiskt än Nikon ägarens lågprisalternativ 55-200 VR). Vill du lägga ut minimalt nu finns ju 40D att få med Sigma 18-55/4-5,6 (skärpa ungefär som Canon men sämre AF och ingen IS) för 7200:- ungefär på Scandinavian Photo (40D finns säkert någonstans med 18-55 Canon för en bra peng, kolla prisjakt. Merpris för det objektivet är ju bara 300:- i paket med 40D. Är man mer intresserad av optik är ju ingen av dessa 18-55:eek:r det man skaffar ändå (inte för attt de är dierkt dåliga) och då får man ju i båda fallen (Canon 18-55 vs sigma) ändå lägga ut igen för bättre optik ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.