Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skambud eller orimliga förväntningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som tidigare skrivits så har ju butiken "problem" med momsen från privatpersoner, men de måste lägga på moms när de säljer igen.
Sedan gäller ju konsumentköplagen när butiken ska kränga iväg dina grejer, så man tar som butik på sig ett ansvar när man kränger begagnat, så det är inte alls underpris.

Vill man få maximalt ut av sin begagnade utrustning så är det nog så att man måste sälja den privat.

Vid försäljning av begagnatprylar så betalar väl butiken (utpris före moms-inköpspris)*0,25 i moms. Det är rätt stor skillnad mot moms på rubbet. ;)

http://www.skatteverket.se/foretago...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html
 
Nej så tänker de antagligen inte, du tycker just du ska få ett jättepris
men du är en av hundratal som tror samma sak,
och butiken vet som påpekats att dina beg-grejor är en dålig affär.
i deras ögon är 450 inte värt det du vill helt uppenbarligen


Nej, nu försöker du få det till att jag skulle vara naiv, vilket jag kunnat hålla med om ifall jag hade genomfört dealen:)
Det jag vill få fram är att som traditionell butik, inom valfri branch, så bör man se sina stora fördelar gentemot den nya konkurrensen. Naturligtvis så står och faller de inte med mitt enskilda fall, men om det nu är hundratals som "tror som jag" så börjar jag se ett mönster som kan ge dem problem på lång sikt.

Sen må det ju så vara att jag har haft för stora förväntningar på inbytet och att man ska räkna med ca 75% i värdetapp på sex månader när det gäller fotoutrustning.
 
Själva kameran (450D) lanserades i mars 2008, d.v.s. två och ett halvt år sedan. Även om ditt exemplar bara har använts i sex månader så påverkar detta begagnatpriset. Naturligtvis är det fortfarande en bra kamera, men det är inte så köpare tänker.
Batterigreppet skulle butiken också kunna kränga till ägare av 500D (som det också passar till) men även denna modell är numera ersatt av 550D… Det blir allt snabbare puckar, så skynda dit att sälja privat innan 600D lanseras. :)
Objektiven blir nog inte ”omoderna” lika snabbt.
 
Även om du gav 14' för ett halvår sedan så går det att skrapa ihop paketet nytt för 11' idag.

En butik har (2 st) begagnade med 18-55 och annonserar dem för 4' utan att veta om de någonsin kommer att kunna få det, den som köper ska pruta på det också och kameran blir bara äldre...

Det är lite som att försöka göra sig av med en bil till en bilhandlare, han vill inte ta i den med tång om han inte kan tjäna 40' på den...
 
3500:- plus 875:- (moms)=4.375:-. Lägg till arbete för genomkollning av prylarna samt administration för att föra in prylarna i kassaregister/lagerregister (kanske 1 tim lön plus soc avg=175:)=4.550:-. Slutligen åtminstone en vinstmariginal på c:a 10% (455:) =5.005:-. Därill har momsen då stigit p g a affärens pålägg då de är momspliktiga för hela försäljningssumman. Så slutbeloppet lär bli 5.163:- samt risken man tar för att garanti ska gälla under 6 mån som är svår att värdera. Men låt oss säga att de säljer för 6000:- inkl moms. Det är inte så oskäligt, med tanke på att dessa varor lär gå att få nya för c.a 11.000:-.

Däremot är deras utpris på L-gluggen alldeles för högt. Den kommer att bli en hyllvärmare.
 
3500:- plus 875:- (moms)=4.375:-. Lägg till arbete för genomkollning av prylarna samt administration för att föra in prylarna i kassaregister/lagerregister (kanske 1 tim lön plus soc avg=175:)=4.550:-. Slutligen åtminstone en vinstmariginal på c:a 10% (455:) =5.005:-. Därill har momsen då stigit p g a affärens pålägg då de är momspliktiga för hela försäljningssumman. Så slutbeloppet lär bli 5.163:- samt risken man tar för att garanti ska gälla under 6 mån som är svår att värdera. Men låt oss säga att de säljer för 6000:- inkl moms. Det är inte så oskäligt, med tanke på att dessa varor lär gå att få nya för c.a 11.000:-.

Däremot är deras utpris på L-gluggen alldeles för högt. Den kommer att bli en hyllvärmare.



Om de säljer en 30D med BG för 4300kr, tror Vi då att de kommer att ta 6000 för rasket?
 
Senast ändrad:
Om de säljer en 30D med BG för 4300kr, tror Vi då att de kommer att ta 6000 för rasket?

Vad spelar det för roll vad en 30D kostar ? 3500 kr får du för den. Tycker du det är för lite så sälj den inte till affären. Vad är vitsen med att försöka övetala alla här till att du ska ha 6500 kr? Du kommer aldrig att få det, och jag skulle heller aldrig betala 6500 för de grejorna.
 
Vad spelar det för roll vad en 30D kostar ? 3500 kr får du för den. Tycker du det är för lite så sälj den inte till affären. Vad är vitsen med att försöka övetala alla här till att du ska ha 6500 kr? Du kommer aldrig att få det, och jag skulle heller aldrig betala 6500 för de grejorna.

Oj, Lars, jag ber om ursäkt för att jag genom min dumhet och girighet gjort dig så upprörd. Jag vet inte om Jag försöker övertyga nån om något. Jag försöker däremot driva en diskussion kring vad jag upplevde igår, kanske ett forum är fel ställe att göra det på, vad vet jag?

Naturligtvis så säljer Jag inte till affären.
 
Det är en självklarhet att säljer man prylar till privatperson eller affär som lär man få ut mindre än om man sålt det till någon som ämnar behålla det.
3500 kr är inte skambud. Tycker det är rätt rimlig bud om de ska sälja den.

Paketpriset ¨på blocket för din kamera hamnar nog på 5500 - 6000 kr.
Tänk på att dom pengarna är "svart" medan Affären ska skatta för 2500 kr om de nu säljer den för 6000 kr.

/Stefan
 
Oj, Lars, jag ber om ursäkt för att jag genom min dumhet och girighet gjort dig så upprörd. Jag vet inte om Jag försöker övertyga nån om något. Jag försöker däremot driva en diskussion kring vad jag upplevde igår, kanske ett forum är fel ställe att göra det på, vad vet jag?

Naturligtvis så säljer Jag inte till affären.

Men grejen är att praktiskt taget alla i tråden utom du förstår att man i kan få 6500 kr i ett paket-pris av en affär för dina grejor. Tror heller inte du kan få ens i närheten av det om du försökte sälja paketet här på Fotosidan. Man får ju alltid gå ner kraftigt i pris när lägger ihop all sin utrustning i ett paket med kamera, ett par objektiv, batterier, filter, BG o.s.v.
Köp objektivet på cyber som han länkade till tidigare. Och kan du sen sälja prylarna för 3500-4000 kr så har du gjort en bra affär. Varenda internet-sajt och dags-tidning är fulla av liknande paket och de sjunker i pris varje månad när de inte blir sålda
 
Vid försäljning av begagnatprylar så betalar väl butiken (utpris före moms-inköpspris)*0,25 i moms. Det är rätt stor skillnad mot moms på rubbet. ;)

http://www.skatteverket.se/foretago...skattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html

Nja, om man läser hela texten så har butiken alltid rätt att ta ut moms på hela beloppet och är inte skyldiga att använda vinstmarginalbeskattning (VMB). Att använda VMB skapar administration och om man inte har systemstöd för det hela är det billigare att lägga på full moms och på så sätt inte hamna utanför den ordinarie administrationen.
 
Och så läser vi länken till Skatteverket som jag postade ovan...

Alla tillämpar inte VMB. Man måste välja antingen den ena ellar andra metoden. Inte köra moms på hela försäljningssumman ena gången och VMB den andra.

Det vanligaste är ju att en ÅF balanserar ingående och utgående moms mot varandra i sin momsdeklaration. D v s köper man varor för 200.000:- från grossist (inkl moms) har ÅF rätt att balansera 40.000:- mot 50.000:- (om de inköpta varorna säljs för 250.000:- inkl moms). Grovt förenklat men bara döe att påvisa principen. ÅF ska då betala in diffen 10.000:- i moms eller återfå xxxxx :- om varorna sålts med förlust.

Rätten att dra moms vid inköp från privatperson försvann någon gång under slutet av 80-talet har jag för mig.

Hursomhelst: En ÅF är ingen välgörenhetsinrättning och inbyten vad gäller kameror/objektiv praktiseras av väldigt få ÅF. De flesta som gör det handlar med yrkesvaror från företag där de kan dra moms på de inbytta artiklarna.

Andra "förmedlar" begagnade varor från privatpersoner. De flesta byter varken in eller förmedlar.

Man må tycka vad man vill om värdeminskning på digitala kameror och objektiv, men ingen vettig ÅF vågar ligga på kameror som är utgångna eller på väg att bli det.

Jag tycker att trådstartaren ändå inte är helt fel ute om det gällt en försäljning till annan privatperson.

Sedan finns en annan faktor: ÅF har ju rätt att göra en lagernedskrivning på osålda begagnade prylar efter en viss tid och sedan sälja till lägre pris. Men det är en annan diskussion.
 
Elektronik som är i slutet av livet på sin produktversion faller som gråstenar i värde, det är bara att räkna med att man inte får tillbaka mycket pengar. Objektiven däremot håller rätt bra andrahandsvärde, dom som köper begagnat brukar ofta kunna få tillbaka pengarna när dom säljer.

Du har inte funderat på att kanske behålla huset som en backup/andrakamera om nu andrahandsvärdet sjunkit så lågt att det känns för surt att sälja?
 
Om jag skulle sälja dina prylar på FS och Blocket skulle jag få in 7500kr, 500 spänn mindre än vad 100 IS Macro kostar hos Cyber. Ett 6000kr billigare alternativ än hos din fotoaffär. Det tycker jag det är värt.

Att de inte vill ha dina gamla grejor är helt naturligt, kostar för mycket att hantera.
 
Butiken räknade nog med att den inbytta utrustningen inte var säljbar för 3500 + moms och att det skulle kosta dom för mycket i omkostnader om dom skulle försöka sälja grejorna.

Drygt 6500:- exkl moms är nog vad en butik får ge för ett EF 100 f/2.8 Makro IS USM. Så hade du gått med på affären så hade det mer eller mindre gått plus/minus noll för butiken i slutändan. Och det är nog den möjligheten dom måste räkna med i detta och liknande fall.
 
Nja, om man läser hela texten så har butiken alltid rätt att ta ut moms på hela beloppet och är inte skyldiga att använda vinstmarginalbeskattning (VMB). Att använda VMB skapar administration och om man inte har systemstöd för det hela är det billigare att lägga på full moms och på så sätt inte hamna utanför den ordinarie administrationen.

Jag vet, men det blir fel att direkt utgå från det som kostar mest skattemässigt jämt och ständigt. Det är inte bara just här jag sett det antagandet utan det kommer upp i alla möjliga diskussioner om begagnatpriser hos handlare. Att man får betala mer skatt än nödvändigt är ju inte så förvånande... Statens svarta hål går alltid att fylla på. :eek:)

Alla tillämpar inte VMB. Man måste välja antingen den ena ellar andra metoden. Inte köra moms på hela försäljningssumman ena gången och VMB den andra.

Och då kan jag ta och citera nämnda sida hos SKV:

"Som säljare är du inte tvungen att tillämpa VMB vid varje försäljning utan du har alltid rätt att lägga på moms enligt de allmänna reglerna."

Rätten att dra moms vid inköp från privatperson försvann någon gång under slutet av 80-talet har jag för mig.

Jag har inte heller påstått något om någon rätt att dra av moms från privatpersoner.

Hursomhelst: En ÅF är ingen välgörenhetsinrättning och inbyten vad gäller kameror/objektiv praktiseras av väldigt få ÅF. De flesta som gör det handlar med yrkesvaror från företag där de kan dra moms på de inbytta artiklarna.

Nej, det är inga välgörenhetsinrättningar. Det betyder dock inte att man ska utgå från viss beskattning för att blåsa upp ett prisexempel. Sedan tycker jag att näringsidkare kunde vara betydligt mer ärliga och säga att man inte håller på med dylikt istället. Att hålla på med låga bud är lika knäppt som byggnadsfirmor som lämnar tokhöga offerter för att de egentligen inte vill ha jobbet.
 
ANNONS