Annons

bra pris Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DG Super Macro För Sony/Konica Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_G

Medlem
är 1450 kr ett bra pris på:

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 DG Super Macro För Sony/Konica Minolta

Är det ett rimligt zoom/macro objektiv för en "snål" nybörjare?

Jag har en Sony A-100 kamera med kit-objektiv 18-70mm (3,5 - 5,6).

Är det ens rimligt att man kan få ett objektiv för både zoom och macro eller måste man ha två olika?

//Erik
 
Lite dyrt tycker jag...

Sigma 70-300/4-5.6 är en medioker glugg, som kostade ca, 1600,- ny 1 1/2 år sedan.
Inte mer enn en tusing tycker jag.
Kom i håg att det inte är nån "riktig" macro; med 1:4.1 alt 1:2 magn. och em närgrens på 150 alt 37 cm.
Den finnas i 2 versioner; med och utan APO-linser.
Nej Erik, hitta nåt annat.
Godt Nytt År
Erik J
 
Tack för svaret Erik.

Dock är alltså 1450 spänn nypris idag (pixmania).

Problemet för mig är att jag vill ha kakan och äta den med... Lite svårt allt som oftast...

Jag har alltså just nu bara standard kit-objektivet. Det duger för att lära sig på just nu. Men iom att jag/vi gillar att fota med Macro och Zoom så har vi lite problem för då räcker inte 70mm så värst bra.

Jag är just nu ute efter en billig "kompromissglugg". Med hyyglig zoom och Macro i ett.

Är det ett bra val på lång sikt? Nej, givetvis inte men jag vill ha mera möjligheter så snart som möjligt men har ingen vidare budget.

Jag har kollat runt på nätet på beg-grejer men det är inte så lätt att veta vad som är vad i början.

Tips o funderingar mottages tacksamt!

Erik
 
Erik_G skrev:
Jag är just nu ute efter en billig "kompromissglugg". Med hyyglig zoom och Macro i ett.

Är det ett bra val på lång sikt? Nej, givetvis inte men jag vill ha mera möjligheter så snart som möjligt men har ingen vidare budget.

Jag har kollat runt på nätet på beg-grejer men det är inte så lätt att veta vad som är vad i början.

Tips o funderingar mottages tacksamt!

Erik
Nej du...Zoom och macro (riktig macro, 1:1) i ett...blir som när och fjärran...finns bara på TV :)
Men du har kommit med ett av fotovärdens svåraste frågor....nästan som at fråga vilken tjej du skal välja.......
Om macro är av interesse; sök en riktig macro, bagagnad; t.ex. Tamron 90/2.8, i steg 2 +:a med en telekonverter 1.4X, och zooma med benen.
Du får macro, porträtt,tele, skärpa och ljus; men det kostar dej nog minst en tusing till....
 
Håller nog inte riktigt med, jag tycker det är ett vettigt alternativ, gå in på länken nedan och läs, vi är ganska många här på FS som är nöjda med det objektivet, jag är en av dom.
Och jag vill nog påstå att det är ett riktigt bra och prisvärt objektiv, observera att jag nu menar APO DG modellen.det är något dyrare än det utan APO, Däremot så är väl inte Macrot det allra bästa, men det fyller ändå en viss funktion.
Sigma har kommit ut med ett 17 - 70 mm också, med macro, finns även det recenserat här på FS, det är också ett mycket bra budgetalternativ om man är ute efter normalzoom, väl så prisvärt.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10693
 
Klart det Kenneth.

Jatsy skrev:
Håller nog inte riktigt med, jag tycker det är ett vettigt alternativ, gå in på länken nedan och läs, vi är ganska många här på FS som är nöjda med det objektivet, jag är en av dom.
Och jag vill nog påstå att det är ett riktigt bra och prisvärt objektiv, observera att jag nu menar APO DG modellen.det är något dyrare än det utan APO, Däremot så är väl inte Macrot det allra bästa, men det fyller ändå en viss funktion.
Sigma har kommit ut med ett 17 - 70 mm också, med macro, finns även det recenserat här på FS, det är också ett mycket bra budgetalternativ om man är ute efter normalzoom, väl så prisvärt.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10693
Ditt alternativ (17-70) har han ju allerede.....
Men inte vet jag vad Erik egentlig vill ha; 300mm eller en god macro.......
Jag "gissade" macro", nåt som ingen av de andra alternativen gär.
Men, jag kann säkert ha fel.
 
Leta upp ett äldre Minolta 70-210/4 istället och komplettera med en + 3 dioptri försättslins.
Mvh/Gunte..
 
Härligt att få så många som har åsikter i min lilla tråd :)!

Vad jag vill ha? Jo jag vill ju egentligen ha en bra macro glugg och en bra zoom. Men till det har jag inte någon budget.

Bra gluggar ÄR ju dyra o det inser jag med. Men jag vill hitta något att lära mig med, som förhoppningsvis kan ge resultat som jag som nybörjare blir nöjd med men som ni som är lite mer kräsna kanske inte skulle acceptera.

Vad gäller begagnat...
Där är det ju verkligen en djungel. Har hittat en del intressant till "roliga" priser som skulle passa min plånbok.Men det är svårt att veta vad som är vad ibland och om det är ngt att ha.

Tipsa gärna om _billiga_ macro och zoom gluggar då jag ju tydligen behöver båda...
Tänk dock lågbudget...

Tack för mig :)
 
Håller med Gunte, 70-210 är ett riktigt bra objektiv, skarpt som tusan, hygglig närgräns.
Det har dock lite problem med CA när man fotar kontrastrika saker i starkt motljus.

Inte för inte har detta objektiv blivit kult.
Och köp ett 50/1.7 när du ändå håller på.
70-210 ca 900-1400kr.
50/1.7 ca 700-1100 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.