Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Photoshopböcker? Tips hitåt!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Söker tips på bra, men lättsamma Photoshopböcker. Vill alltså inte ha nåt som motsvarar "The Bible". Den ska innehålla tutorials och fungera som en uppslagsbok. Man ska kunan titta i innehållsförteckningen och hitta det man söker.

Ärdenna bra?

Fler tips?

Du länkar till en recensionssida där alla har betygsatt den extremt högt. Varför fråga här? Ja, den är mycket bra, extremt enkel och lättförståelig. Den berättar hur man ska göra saker, inte varför eller mer ingående. Bara hur.

David Appelgren skrev:
Du länkar till en recensionssida där alla har betygsatt den extremt högt. Varför fråga här? Ja, den är mycket bra, extremt enkel och lättförståelig. Den berättar hur man ska göra saker, inte varför eller mer ingående. Bara hur.

Om du tycker min fråga är onödig, varför då svara? Frågade inte heller enbart om just den boken...

Den har 4 recensioner, där alla är positiva. Tycker du det är mycket och bygga ett omdöme på? Ville naturligtvis se om det är några fler som har några åsikter om denna.

Men tack för din åsikt i alla fall!

Mvh Magnus

Magnus, köp den du kommer inte att ångra dig. Inte nog med att den är lätt att följa den är otroligt rolig att läsa. Tipsen räcker till en gods stund cs ande framför datorn.
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Magnus, köp den du kommer inte att ångra dig. Inte nog med att den är lätt att följa den är otroligt rolig att läsa. Tipsen räcker till en gods stund cs ande framför datorn.
Hälsar Lasse

Tackar! Ja, den är ju inte direkt dyr heller.

Kan det vara en bra idé och komplettera med en bibel kanske?

Köp, köp, köp.

Har både för CS och CS2. Dom är bra!
Många exempel. Testbilder att ladda ner så du kan göra exakt samma sak själv som beskrivs steg för steg i boken.

Har läst den och rekommenderar absolut den. Lite löjligt skriven på vissa ställen (börjar t.ex. med att författaren intervjuar sig själv och kommenterar hur ung och vacker han är), men väldigt bra.

Har också läst PS bibeln och dom böckerna kompletterar varandra. Bibeln går lite djupare in på dom olika verktygen. I cs2 för digitalfotografer beskrivs det mer som "gör så här och så här, skriv in 6.5 och klicka ok".

mange78 skrev:
Tackar! Ja, den är ju inte direkt dyr heller.

Kan det vara en bra idé och komplettera med en bibel kanske?

Jag kan rekommendera photoshop cs2 bible professional edition (ISBN 0764595954) som jag tycker är mer givande än standardversionen. Mindre basic-snack och mer givande tips och exempel. Den är dessutom ganska billig.

dJb skrev:
Jag kan rekommendera photoshop cs2 bible professional edition (ISBN 0764595954) som jag tycker är mer givande än standardversionen. Mindre basic-snack och mer givande tips och exempel. Den är dessutom ganska billig.

Den får jag kolla upp närmare, tackar!

Scott Kelby har även skrivit "photoshop cs2 channels book" (ISBN 0321269063) som är en bra introduktion till kanaler, som är väldigt användbara. Kanske inte det man lär sig först men något man absolut bör sätta sig in i för att utnyttja potentialen hos photoshop.

En annan bok som Mattias Karlsson (moderskeppet.se) tipsade om är photoshop masking and compositing: http://www.photoshopmasking.com/ Den går in lite djupare och är heller kanske inget man lär sig direkt men väldigt bra om man vill fördjupa sig lite.

Det kanske inte riktigt var vad du var ute efter men jag tänkte tipsa om dem iaf. :)

dJb skrev:
Scott Kelby har även skrivit "photoshop cs2 channels book" (ISBN 0321269063) som är en bra introduktion till kanaler, som är väldigt användbara. Kanske inte det man lär sig först men något man absolut bör sätta sig in i för att utnyttja potentialen hos photoshop.

En annan bok som Mattias Karlsson (moderskeppet.se) tipsade om är photoshop masking and compositing: http://www.photoshopmasking.com/ Den går in lite djupare och är heller kanske inget man lär sig direkt men väldigt bra om man vill fördjupa sig lite.

Det kanske inte riktigt var vad du var ute efter men jag tänkte tipsa om dem iaf. :)

Och det tackar jag för :)! Channels är faktiskt nåt jag tänkt fördjupa mig i, men det får nog bli efter min examina på universitetet...

Kanske lite off-topic men när jag läser "tutorials" och "lättsamt" da tänker jag på Mattias på Moderskeppet.se och hans nya DVD, vilket är fullproppat med tutorials i film format.

Jag gick genom många böcker och artiklar för att lära mig PS men de lättsammaste för mig är titta på när han visa upp hur man gör – känns som att ha en privat-lärare i rummet.
Exempel finns här:
http://www.moderskeppet.se/video/sv00.php

just my 5 cents...

// Volker

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto