Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra papperskopior från mellanformat???

Produkter
(logga in för att koppla)

Francis-G

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem. Hur får man ut riktigt bra papperskopior från mellanformatsfilm? Jag har provat ett labb i Linköping som gör manuella färgkopior från negativ 120-film; måttligt bra resultat tyvärr... Det blev bättre resultat genom att skicka en scannad variant av samma bild direkt till digitallabbet. Är det omöjligt att få en bra papperskopia/förstoring från 120-film nuförtiden?

Jag ska lära mig att kopiera svart/vitt själv men färgbilder tror jag inte det är lönt att försöka kopiera själv, suck.

Hur gör ni andra? Har ni nåt bra labb som kan göra jobbet?

Mvh Francis
Försöker fota både analogt och digitalt...

Har för mig att Åby-Foto i Norrköping har 120-mask till sin maskin. De är rätt duktiga på att köra sina egna bilder så de borde även kunna fixa åt dig. De har likadan maskin i övrigt som Crimson. Aspkrans Foto i Stockholm har 120-mask och även de likadan maskin som Crimson.

Det skall inte vara något större problem för dig att få bra 120-kopior. De moderna maskinerna kan göra underverk bara du talar om hur du vill de skall vara, tag gärna med dig en provbild!

Om du har tillgång till en bra scanner är väl inte det så dumt?
Jag scannar just nu alla mina bilder, färgneg o svartvitt, småbild o mellanformat, i en Nikon 8000 och skickar till Crimson Prefix. Funkar jättebra tycker jag.

Japp, ÅbyFoto i Norrköping är stället som gäller. Lämnade in 3 rullar 120film från ett bröllopsjobb jag hade och de kom tillbaka helt perfekta. Så de rekommenderas varmt! Annars som Mattias säger, använd crimson.

Tack för svaren! Ska kolla Åbyfoto.
Jo att scanna är ju en möjlighet men det känns som att gå över ån efter vatten. Det borde ju bli bäst resultat om man kopierar direkt från negativet till papper. Man förlorar ju en del vid scanningen.

Du kommer inte att hitta många som kopierar 120 "analogt" längre. De flesta kör med digitalprintrar även för de analoga jobben. Skannrarna är dock mycket vassare än de du har hemma. 2500dpi är inget problem för maskiner som Åbyfotos att prestera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar