Jag valde själv ett 055 prob(pro svart), som första static, detta med en 486rc2 kulled. Då jag vill slippa köpa nytt när jag skaffar en schysst zoom i framtiden. Samt att jag vill slippa använda mittpelaren för att komma upp i ögonhöjd, då försvinner en del av stabiliteten. Och viktskillnaden är vaddå, ett halvt mjölkpaket.
Bra stabilitet, tycker det igentligen hade varit bätte med vingmutterlås istället för snabblås, men det funkar, funderar på att se om det går att köpa lösa skruvlås och slänga på.
Det jag inte riktigt gillar är horisontalknoppen, den borde inte varit i plast. men visst tror jag den håller. Sen kan jag tycka att det är lite jobbigt att man måste skruva av botten plattan också, skulle velat ha snabblås.
Själv tänker jag också slänga på en platta med karbinhake under pelaren då jag tycker att den fåniga ringen som är till för att hänga vikter på är så gott som obrukbar.
Jag gillar kvalite, men jag gillar också att ha pengar över till annat än nudlar. På den punkten tycker jag manfrotto är riktigt bra. Gitzo's kolfiber och Dom som säljer trästativ är troligen bättre, men dock klart hårdare på plånboken.
Ska du köra kulled, ta hellre i lite för mycket än lite för lite och köp en som klarar lite mer än vad du vet att du ska använda.