Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra på stativ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
Ska köpa stativ i dagarna vilket föreslår ni. Får kosta max 1500 med huvud.

Gärna namn på huvud och stativ så jag vet

har tänkt på monfrotto men vilket ???

Tack så mycket

190 och 055 är väl klassiska stativ som funkar till det mesta, i alla fall om man kör småbild. 055:an är lite tyngre (stabilare).

Vad det gäller huvud blir det mer en smakfråga vad man vill arbeta med. Själv gillar jag kulleder bättre, men det är en ren smaksak. Spring ner till närmaste fotohandlare och fiffla lite så du ser vad du tycker om att jobba med. Det skall kännas naturligt. De flesta näthandlare har Manfrottopaket för en vettig summa.

/Ingo

En annan fråga är om du ska ha snabblås på benen eller inte. Det går snabbare att få upp stativet men det gäller att passa fingrarna, om man håller lite fel när man öppnar ger det stygg klämmärke. Det lär man sig iofs undvika efter ett tag...

Vikten är mest en fråga hur du ska använda ditt stativ, är du mest intresserad av stabilitet eller tänker du bära omkring med stativet mycket. Beroende på vilket du tänkt du väljer du stativ (har du överskottsenergi väljer du garanterat det tyngre ;))

/AK

Hej.

Har precis själv köpt stativ. Funderade ganska länge på olika Manfrotto modeller. Till slut fastnade jag för 190PRO som är ett mellanting mellan vanliga 190 och 055PRO. Fördelen är att det går att sätta mittpelaren horisontellt för att plåta uppifrån. Det är stabilt och inte allt för tungt.

Benen är försedda med snabblås. Det går att justera hårdheten på låsen så man undviker att klämma sig.

Huvudet är 308RC som är en smidig kulled.

Jag har inte använt det så mycket ännu, men det lilla jag provat är jag nöjd med.

Kostar 1150 spänn (paketpris) på Scandinavian Photo.

Henrik:)

Jag valde själv ett 055 prob(pro svart), som första static, detta med en 486rc2 kulled. Då jag vill slippa köpa nytt när jag skaffar en schysst zoom i framtiden. Samt att jag vill slippa använda mittpelaren för att komma upp i ögonhöjd, då försvinner en del av stabiliteten. Och viktskillnaden är vaddå, ett halvt mjölkpaket.

Bra stabilitet, tycker det igentligen hade varit bätte med vingmutterlås istället för snabblås, men det funkar, funderar på att se om det går att köpa lösa skruvlås och slänga på.

Det jag inte riktigt gillar är horisontalknoppen, den borde inte varit i plast. men visst tror jag den håller. Sen kan jag tycka att det är lite jobbigt att man måste skruva av botten plattan också, skulle velat ha snabblås.

Själv tänker jag också slänga på en platta med karbinhake under pelaren då jag tycker att den fåniga ringen som är till för att hänga vikter på är så gott som obrukbar.

Jag gillar kvalite, men jag gillar också att ha pengar över till annat än nudlar. På den punkten tycker jag manfrotto är riktigt bra. Gitzo's kolfiber och Dom som säljer trästativ är troligen bättre, men dock klart hårdare på plånboken.

Ska du köra kulled, ta hellre i lite för mycket än lite för lite och köp en som klarar lite mer än vad du vet att du ska använda.

Hej

varför? Enda nackdelen är, tycker jag, att man kan klämma sig något förfärligt - i övrigt bättre än skruv varianten anser jag...

Damocles skrev:
....Bra stabilitet, tycker det igentligen hade varit bätte med vingmutterlås istället för snabblås, men det funkar, funderar på att se om det går att köpa lösa skruvlås och slänga på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar