Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvida du inte ska plåta i en väldigt väl upplyst SSL-hall blir det svår att klara dig på mindre bländare än 2.8. Tror tipsen du fick i den andra tråden är ungefär var som gäller. DVS
nytt: Canon 85/1.8 och vara beredd att croppa som attan eller
begagnat: sigma 70-200/2.8 II, men kastar även in sigmas 50-150 2.8 i leken.

I riktigt väl upplysta hallar skulle ett Canon 70-200/4 kunna funka, men i de flesta lägen kräver det nog att man skruvar upp ISO lite väl högt för att det ska bli kul.

Rör det sig om innebandy på så låg nivå att det handlar om gamla gympasalar är det tufft att få ens ett 2.8-objektiv att räcka till. Även i de minst hemska av dess börjar det röra sig om ISO på 3200 och uppåt även där för att få i närheten av acceptabla slutartider.

HÄR har du i princip en lista på vad som tekniskt sett har en chans att funka, utan att lägga någon vikt på autofokushastighet med mera (eller pris, bara att hoppas på begagnatmarknaden i de flesta fall).

Såvida du inte ska plåta i en väldigt väl upplyst SSL-hall blir det svår att klara dig på mindre bländare än 2.8. Tror tipsen du fick i den andra tråden är ungefär var som gäller. DVS
nytt: Canon 85/1.8 och vara beredd att croppa som attan eller
begagnat: sigma 70-200/2.8 II, men kastar även in sigmas 50-150 2.8 i leken.

I riktigt väl upplysta hallar skulle ett Canon 70-200/4 kunna funka, men i de flesta lägen kräver det nog att man skruvar upp ISO lite väl högt för att det ska bli kul.

Rör det sig om innebandy på så låg nivå att det handlar om gamla gympasalar är det tufft att få ens ett 2.8-objektiv att räcka till. Även i de minst hemska av dess börjar det röra sig om ISO på 3200 och uppåt även där för att få i närheten av acceptabla slutartider.

HÄR har du i princip en lista på vad som tekniskt sett har en chans att funka, utan att lägga någon vikt på autofokushastighet med mera (eller pris, bara att hoppas på begagnatmarknaden i de flesta fall).
tackar för tips

Letar efter ett bra Canon-objektiv till innebandy/inomhussport. Prisklass: 4000kr

Min rekommendation är EF 100 f/2.0 USM.
Jag tycker det är ett bättre köp för dig än 85 f/1.8. Själv har jag bara plåtat innebandy en gång, och jag upplevde planen som såpass liten att lång brännvidd blev mycket mindre viktigt än fotboll, speciellt med crop-sensor.
Jag plåtade då med f/2.8, och upplevde det som "tillräckligt", men inte mer. F/2.0 skulle gjort mycket för mina bilder. Priset för EF 100 f/2.0 USM tycker jag dessutom faller väl inom ramen för din prisklass.
IS är dessutom inget som är kritiskt vid actionfoto, och du kommer säkert stå med monopod iallafall.

Det ultimata canonobjektivet för innebandy skulle för mig vara EF 135 f/2.0L, men det faller rätt grovt utanför vad du vill spendera.

85an.

Letar efter ett bra Canon-objektiv till innebandy/inomhussport. Prisklass: 4000kr

Jag använder 85an till att fotografera handboll.
Det behövs en stor bländare då tiden måste vara max 1/500 sek.
Sedan står jag oftast på ena kortsidan för att komma tillräckligt nära där det händer.

Beroende på vad bilderna ska vara till för, och därmed hur mycket du kan croppa, skulle jag välja. Själv har jag ett 150/2,8 och ett 30/1,4 (sigma båda två), och de bästa bilderna har jag fått från kortsidan med 30/1,4. Även om det är ett gäng meter till spelarna så får man bilder som är kanon för åtminstone webpublicering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar