Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bra objektiv i mörker
- Trådstartare kbanck
- Start datum
Eric Hale
Aktiv medlem
Jag kan rekommendera ett enbensstativ. Det är ganska smidigt att ha med sig
Ännu smidigare är kanske s.k. Gorillapods. Små och går att fästa på nästan vad som helst... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gorillapodSLRII
perstromgren
Aktiv medlem
Det finns 5 saker som hjälper vid fotografering i dåligt ljus.
Storbländare (lågt f-tal): Fördel, släpper igenom mycket ljus. Nackdel, skärpedjupet blir kort och f1.4 räcker många gånger inte.
VR: Fördel, tillåter längre slutartider. Nackdel, hjälper inte det minsta om det du skall fotografera rör sig.
Stativ: Tillåter ännu längre slutartider, men hjälper inte om det som du skall fotografera rör sig. Det är också trist att släpa runt på och är inte alltid möjligt att sätta upp.
Blixt: Tillför ljus så att slutartiderna kan hållas korta, det är inte helt enkelt att få till naturliga bilder med blixt och det är förbaskat odiskret att fotografera med blixt. Har själv fotograferat 2 bröllop och ett dop där uppdragsgivarna utryckligen förbjudit användadet av blixt.
Högt ISO: Nackdel, höga ISO ger brus.
/Karl
Ett inlägg som förtjänar många läsare! Bra sammanfattat, Karl!
Per.
berliner
Aktiv medlem
Min personliga erfarenhet är att f/1.4 - 2 och ISO 800-1600 räcker gott och väl i de flesta mörka situationer. Tex f/1.8 vid ISO 1000 så kan man fotografera dunkla gator om natten utan problem med en slutartid på 1/10-1/50 s - dvs sånt man inte behöver stativ för utan klarar handhållet. (Ha i åtanke att man kan skaka dubbelt så mkt på handen med 24 mm f/1.4 än vad man kan med 50 mm f/1.4 för att få samma skärpa)
Ska man fota i skum belysning så bör man ställa in kameran på manuellt läge, då iaf Nikon D90 och D700 har en tendens att vilja exponera bilden som om det vore dagsljus och väntar sig att bilden ska bli lagom ljus. Om inte annat så kan man ställa in kompensationen på EV-2 eller mer.
Ang skärpedjupet så är det inte konstant. Tex f/2 betyder oftast att man har 1 cm som är i fokus på en halvmeters avstånd, men det är betydligt djupare om du fotar ngt som står 10 meter bort, kanske snarare en halvmeter (beroende på objektivet) som är i fokus.
Dessutom så kan det vara värt att använda typ 85 mm-objektiv om man ska fota bröllop. Dels så får man stå en bit bort så man inte tränger sig på, och man slipper ett för ytligt skärpedjup trots att man använder låga f-tal. Dessutom är det lagom ljust så kan man brassa på ISO:n utan att det blir för synliga artefakter. Det är mest när det blir mörkt som det syns - med vissa undantag så klart.
Ska man fota i skum belysning så bör man ställa in kameran på manuellt läge, då iaf Nikon D90 och D700 har en tendens att vilja exponera bilden som om det vore dagsljus och väntar sig att bilden ska bli lagom ljus. Om inte annat så kan man ställa in kompensationen på EV-2 eller mer.
Ang skärpedjupet så är det inte konstant. Tex f/2 betyder oftast att man har 1 cm som är i fokus på en halvmeters avstånd, men det är betydligt djupare om du fotar ngt som står 10 meter bort, kanske snarare en halvmeter (beroende på objektivet) som är i fokus.
Dessutom så kan det vara värt att använda typ 85 mm-objektiv om man ska fota bröllop. Dels så får man stå en bit bort så man inte tränger sig på, och man slipper ett för ytligt skärpedjup trots att man använder låga f-tal. Dessutom är det lagom ljust så kan man brassa på ISO:n utan att det blir för synliga artefakter. Det är mest när det blir mörkt som det syns - med vissa undantag så klart.
Senast ändrad:
Helmetrock
Aktiv medlem
Med samma utsnitt av motivet blir det samma skärpedjup på samma bländare oavsett brännvidd, eller du kanske menar något annat? Du får gärna utveckla lite.
Falumas
Aktiv medlem
Min personliga erfarenhet är att f/1.4 - 2 och ISO 800-1600 räcker gott och väl i de flesta mörka situationer. Tex f/1.8 vid ISO 1000 så kan man fotografera dunkla gator om natten utan problem med en slutartid på 1/10-1/50 s - dvs sånt man inte behöver stativ för utan klarar handhållet. (Ha i åtanke att man kan skaka dubbelt så mkt på handen med 24 mm f/1.4 än vad man kan med 50 mm f/1.4 för att få samma skärpa)
Jag har mitt på dagen haft problem att få slutartiderna att räcka till vid f1.4
Vid 1/6000sek så lyckades jag inte frysa rörelserna i en Baseballsving, så jag var tvungen att fotografera vid 1/8000sek.
http://www.gilen.ch/bilder/Baseball/slides/DSC_7835.html
Vid 1/200sek så försvinner basebollträdet (och bollen) i en sving.
http://www.gilen.ch/bilder/Baseball/slides/DSC_7657.html
Vid detta fallet var det faktiskt bara f1.4 som klarade av jobbet med för mig godtjänt resultat.
Min D70 klarade inte av att plocka bländaren från mitt MF50 f1.4. Min D70 blev också klart sämmre på ISO400 mot ISO200. Bländaren på dom bilderna som det stog 0 på var f1.4.
Gällande skärpedjupet så kanske det inte ser så kort ut i den övre bilden, men faktum är att det korta skärpedjupet trollar bort stålnätet 5cm framför linsen helt och hållet.
/Karl
Fixer
Aktiv medlem
Eiii! Ser ut som lumberjacks. Heja leksand!
Har de flesta av 1,8-objektiven och några 2,8-telen för sport. För mitt fotograferande gäller tider kortare än 1/500 för att frysa hockey, basket eller biljardspelare - då är 2,8 och bra iso-egenskaper viktigare än ett fint stativ i garderoben.
På Ölands stränder däremot får stativet jobba sig trött.
Köp nu snällt ett av 1,8-objektiven och ett stativ. Ut och prova. Du kommer garanterat att behålla båda ändå, men vet bättre till vad du skall spara veckopengen. (85 1,4 eller ett värstingstativ eller starkare blixt).
Lycka till.
Har de flesta av 1,8-objektiven och några 2,8-telen för sport. För mitt fotograferande gäller tider kortare än 1/500 för att frysa hockey, basket eller biljardspelare - då är 2,8 och bra iso-egenskaper viktigare än ett fint stativ i garderoben.
På Ölands stränder däremot får stativet jobba sig trött.
Köp nu snällt ett av 1,8-objektiven och ett stativ. Ut och prova. Du kommer garanterat att behålla båda ändå, men vet bättre till vad du skall spara veckopengen. (85 1,4 eller ett värstingstativ eller starkare blixt).
Lycka till.
Falumas
Aktiv medlem
Eiii! Ser ut som lumberjacks. Heja leksand!
Skenet kan bedraga vilket det gör i detta fallet, Lausanne Indians och Zürich Barracudas.
/Karl
nuevasuecia2
Ny medlem
Till den som söker proffsoptik med snabb bländare:
http://fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=140641
Helmetrock
Aktiv medlem
Sätt ett pris som du får sålt det för istället för ovidkommande reklam i trådar...
Falumas
Aktiv medlem
Till den som söker proffsoptik med snabb bländare:
Det är ett bra objektiv men inte speciellt ljusstarkt.
/Karl