Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv för gruppfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

mirandawbs

Medlem
Hej, har en Canon 40D och behöver ett objektiv för gruppbilder (ca 20-30 pers). Ska användas både ute i dagsljus och inne i ishall med dåligt ljus. Har funderat på 24 mm 2.8. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Tack på förhand.
MVH/Christina
 
Hej, har en Canon 40D och behöver ett objektiv för gruppbilder (ca 20-30 pers). Ska användas både ute i dagsljus och inne i ishall med dåligt ljus. Har funderat på 24 mm 2.8. Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Tack på förhand.
MVH/Christina


24/2,8 i all ära, men blir du inte lite låst till just 24mm, då de är lite olika stora gruppbilder du skall ta, sen kanske du inte alltid har obegränsad yta att röra dig på.
I den prisklassen som 24/2,8 spelar i kan du väl kika på Tamron 17-50/2,8... även den nya versionen med VC (bildstabilisering)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcC

Ett ljusstarkt normalzoom kanske du ändå får användning för till annat? Ingen dålig investering!
 
du behöver ett objektiv med god kantskärpa, särskilt med stor öppning i en ishall. Då tror jag inte Sigmas objektiv är så lämpligt. den har kass kantskärpa, även ganska nedbländad, och det blir ju inte så kul för ansikten i hörnen. Jag skulle säga att Canons 24:a, som ger motsvarande 38mm på fullformat, är rätt perfekt, hade en sådan, och nedbländad ett steg var i vart fall min rätt ok. Men kan ju inte mäta sig med nya 24/1,4 som jag bytte till senare. Men även den är inte snorskarp (behövs inte vid porträtt, men gärna vid gruppfoto), och då antar jag att det är Zeiss nya 21:a som du skall ha, manuell fokus. Men den är också dyr som fan. Beror på vilka krav du har. Någon skrev Tamrons 17-50. Sigmas 18-50 är skarpare påstår jag, men kommer bli motsagd. Står du för långt ifrån vid gruppfoton så tappar du kontakten med motiven, därför tror jag att du inte skall överväga 50mm, som i sig skulle ge dig bäst kvalitet och störst bländaröppning för en vettig peng. Zoom kanske skulle passa dig bäst.
 
du behöver ett objektiv med god kantskärpa, särkilt med stor öppning i en ishall. Då tror jag inte Sigmas objektiv är så lämpligt.
Det har du nog rätt i. Jag tycks ha förträngt att syftet var just gruppfoto. Sigmas ljusstarka 30 är trevligt på många sätt, men just kantskärpa är kanske inte dess starkaste sida.
 
Det har du nog rätt i. Jag tycks ha förträngt att syftet var just gruppfoto. Sigmas ljusstarka 30 är trevligt på många sätt, men just kantskärpa är kanske inte dess starkaste sida.

precis, jag har ett sånt till min 500d och den är underbar, älskar den, har ett superskarpt ex, i mitten, kantskärpan är inte lika topp, men jag använder den inte så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.