Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Bra" minolta kameror med "billigare" objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Sitter för tillfället med en Minolta Dynax 505si, som jag börjar tröttna lite på.

Anledningarna e många...bla att den saknar blixt på andra ridån, saknar pckontakt mm....

Rejält sugen på storebrorsan "Dynax7" *dregla*

Problemet är som alltid pengar, den här kameran går loss på nästan 10 000:- med optik, dock kan man få bort en tusenlapp eller två om man köper dne utan optiken.

Så det är väl det frågan gäller.
Hur värt är det att köpa enbart kamerahuset och använda gluggarna jag har på kamerna jag använder idag? (minolta orginal glugg 28-80, samt Sigma 100-300 4.5-6.7)

Är det helt lönlöst att göra så, passar ens gluggarna rakt över?

Eller?

Tänker mest på att spara så mycket pengar som möjligt...o enda få en bättre kamera snabbare än om man skulle behöva spara ihop o köpa kamera med glugg.

Synpunkter & erfarenheter är välkomna!

/Tobbe

Flera alternativ.

Tänker du behålla ditt nuvarande hus som reserv?
Isåfall kan jag tänka mig att du kan ha 28-80 gluggen sittandes på den.
Min 28-80 ligger längst in i en låda, den kanske inte är såååå dålig men jag trivdes aldrig med den riktigt. Din 100-300 känner jag inte till något om tyvärr.

Annars kan jag tänka mig att bästa affären är att försöka sälja det du har i ett paket och köpa en 7.a med någon lämplig glugg.

Titta oxå efter några bra beg Minoltaobjektiv.
en 50mm f1,7 är inte så dyr.En 70-210 f4 är en kanonglugg till rimligt pris.
på så sätt kan du kanske få både nytt hus och flera objektiv till en rimligare peng.

Jag är enig med "gundj" om valet av nya gluggar,70-210/4 och en 50 mm får du för max:2000:- och då får du kvalite för dom slantarna..det är ju objektivet som är viktigast..
mvh/gunte..

Jag är ingen Minoltaexpert, men vill ändå ge Gunte medhåll. Fundera på om det verkligen är ett nytt hus du behöver. Det är lätt att dregla över finesserna när man inte har dem. När man sen får dem så märker man att man sällan behöver dem.

Du nämner blixtsynk på andraridån, hur ofta har du tänkt använda det...? Det är en finess som de flesta kan vara utan.

PC-kontakt bör du kunna fixa via någon enkel adapter som du fäster i blixtskon på 505:an.

Eftersom stålarna är en begränsning, fundera på att satsa dem på bra gluggar istället. Det har du mer långsiktig nytta av. Som Gunte säger, det är gluggen som gör bilden.

Ta't som ett tips!/Acke:)

Acke:

Blixten på andra ridån var bara ett exempel =)

En annan viktig funktion funktion som jag saknar är att 505´an inte har ngn funktion för att kolla skärpedjupet.
+ lite småsaker med customfunktioner, programshift osv..

Hade dock plaerat att ha kvar huset som ett reservhus att ha i väskan

Håller med om att många funktioner klarar man sig utan, iaf om man inte jobbar med foto.

Visst, man blir lätt lite av en "prylbög" med fotogrejer, mycket vill ha mer så att säga =)

Men skadar det att lägga till ngn tusenlapp och köpa en bättre kamera när man väl ska uppgradera? Även om den här kameran nog är lite "overkill" för mig så ligger modellerna mittemellan bara ngn tusenlapp efter, så jag antar det är mer värt med en kamera för framtiden, så man slipper byta igen om ngt år.
Men håller med helt o hållet, utan bra gluggar spelar det ingen roll vilket hus man har.

/Tobbe

Haller med Gunte och Ackelid. Om du har begransat med pengar sa investera i ett eller tva bra objektiv istallet. Nar du senare far rad kan du ju kopa till ett nytt hus. Huset anvander man ju anda till 99 % for att stalla in blandare, slutartid och fokus och det klarar val de flesta kamerahus av.

Fredrik
www.worldsphotos.com

Jag kan förstå om du vill byta hus, och det tror jag de flesta gör igentligen. Det är lätt att säga till någon att skaffa bra gluggar när man själv sitter på ett bra hus och har glömt bort hur begränsad man kände sig med de första husen man hade.

Jag skulle vilja säja att om valet står mellan behålla gluggarna eller skaffa en 7:a med glugg för 10' sek så behåll de linser du har och köp bara huset. De linser du har motsvarar troligen redan den glugg du får med till det priset. Får de pengarna lär det inte vara kvalitativ lins de skickar med. Låter mer som ett försäljningstrick för att kunna säga att kameran är komplett.

Men jag skulle vilja tipsa om 800si som fortfarande säljs på sina håll. Den är på utgående och har därmed sjunkit i pris. Där kan du nog få tag del i en bra kamera och dels en bra glugg för under 10' sek. Jag har en 700si som fungerar alldeles utmärkt och 800si är ju inte sämre. Förvisso tittar jag också på en dynax 7, fast utan glugg. Men så är ju lite prylkåt av mig :D

När det gäller gluggar så kan jag rekomendera Minoltas 24-105mm objektiv som jag tycker helt suveränt.

Mvh
Maverick

varför inte en 700 eller 800 då?

om du vill gå upp ett steg i funktioner varför inte en 700 eller 800? de får du väl för typ 5000kr eller billigare om de är begagnade? sålde min 700 o bytte till 7:an. 700 och 800 har skärpedjupskontroll, dubbelexp, blixtstyrkejustering, över-underexp. mm mm mm:)

Medhåll ..

Får nog hålla med Acke o Gunte där att det är gluggarna som gör bilderna. Varför inte en 70-200 f/2.8 zoom? Eller 24-105an som Maverick rekommenderar? Om du har tur får du pengar över som du kan lägga på film o tillbehör istället ..

Om imponansfaktorn är viktig...?

...så tror jag faktiskt att seriösa fotografer blir mer impade av schyssta gluggar än av dyra kamerahus med miljoner finesser. Rätta mig om jag har fel.:D

Man väljer alltså själv vem man vill impa på...

***skämtsamt inlägg***

700/800 vs 7

vet ej vad 800 har men 700 har ej blixt på andra ridån, 700 känns lite plastig och knakig, ioförsig inte viktigt men jag gillade inte det. byta rulle mitt i filmen ville jag också ha. möjlighet till flera multiexp och inte bara 2st. inte så viktiga men bra o ha grejer. :D

Min 700:a

fyller alla mina behov med god marginal, det blir inte bättre eller sämre bilder än med någon av mina gamla manuella kameror.
skillnade är bara att 700:an gör en större del av jobbet åt mig t ex ljusmätningen på 14 punkter, när jag förr fick mäta o räkna själv.

Skillnaden till 800:an är marginell men säkert värd en liten slant om man väljer mellan beg hus.

Vertikalgrepp ska man absolut ha till vilken som av modellerna.

Om tomten kommer med en säck pengar så köper jag en 7:a men det är bara för att jag är prylbög

800Si

Hej! Jag skulle vilja tipsa om paketet med 800:an och vertikalgrepp VC-700 och en 28-80 glugg som cyberphoto.se säljer för 6400:- Ett riktigt bra paketpris. En 7:a med vertikalgrepp och en standard 28-80 får du ju lägga över 10000:- för så satsa på en 800 om du har ont om pengar.. Var själv i samma sits. Hade en 505Si.

Utan att vara helt säker så tror jag att 700 har blixt på andra ridån. Fast det kallas för
"slow sync".

Vidare håller jag inte med om att 700 känns plastig, jag har sett betydligt värre. Hur som haver så har jag i alla fall krachtestat min 700 och den höll förvånadsvärt bra.

Fast 700 kan väl vara lite svår att få tag på så 800 med 24-205mm objektiv borde gå att få tag på för under 10'sek. Det är inte så mycket som skiljer men det är lite bättre inbyggd blixt och så tror jag att det finns en pc-kontakt på huset vilket inte finns på 700:an.

Den stora skillnaden mellan 7:an och 700:an är att 7:an har ett minne för exponeringsdata. Det vill jag ha, eftersom jag aldrig orkar skriva upp dessa innan jag fotograferar. Kan man skriva av när man kommer hem i lugn och ro framför tv:n istället.

/Maverick

Är du intresserad av Dynax 800...

så finns det en med vert grepp och ett par objektiv och blixt tror jag på www.ibazar.se. pris från 3500kr. 800 har förövrigt marknades starkaste inbyggda blixt.

//Jens

Fredrik, 800:an har lagring för exponeringsdata. Finns plats för 9st (36b) rullar. Det räcker gott och väl. Har man plats för en miljon rullar så kommer man säkerligen att blanda ihopp det...

Jossy, på 800:an så kan man byta rulle mitt i filmen. Man har också tillgång till multiexponerning!!!

Tobbe76, Mitt tips är: köp 800:an med VC-700grepp + 28-105, eller 24-85. Då får du lite pengar över till film/framkallning,

Jag ställer min fråga igen: Vad har 7:an, som 800:an (700:an) inte har????? /KG

700 plastig!

jo jag tycker 700 är plastig jämfört med 7:an men jag gillar den ändå, jag tycker den sitter bättre i handen än 7:an. vad 7 har som 800 inte har vet jag ej, har aldrig hållt i en 800, tänkte dock köpa en men det blev en 7:a främst pga av att 800 är så lik 700 och jag ville testa något nytt men jag betvivlar inte att 800 är väldigt bra!:)

klas_gidlof skrev:
[B
Jag ställer min fråga igen: Vad har 7:an, som 800:an (700:an) inte har????? /KG [/B]

Spegel uppfällning kanske...

Nu är det inte så där vansinnigt många rullar 7:an kan lagra heller så risk för hopblandning är det nog inte. 7:an verkar något mer ergonomisk. På 700si finns inte möjligthet till multiexponering utan enbart dubbelexponering, om man inte köper till en programmodul förstås. Vidare har 700si inte stöd för byte av rulle mitt i filmen. Så visst är det skillnader, och visst är skillnaderna små på den här nivån.

Men det är ungefär som att trimma bilar. De första femtio hästarna är nästan gratis medans de sista hästarna kostar skjortan och halva byxorna.

/Maverick

Är spegeluppfällning värt några extra tusen???? Hur ofta skulle/använder du andvända det???? Jag har jämför 800si (det är en sån jag har) litegrann med 7:an och det är väll spegeluppfällning, 4 bilder/sek (800 3b/s) större utrymme för exponeringsdata 18 rullar, den nyaste 'upphotade' modellen, (800 9 rullar) som den är bättre på. Men 800:an är också bättre än 7:an i ett par avseenden. Jag hänvisar till;Minoltas sida, med teknisk data för sina modeller. Sen finns det en stor nackdel med 7:an, den kan inte andvända alla piratobjektiv!

Men visst, jag kan lätt förstå att man blir sugen på den kameran, den är ju mycket snyggare... :rolleyes: /KG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar