Nu tjuvar jag in mig här..
Men jag har en fråga.. Jag har ett Tamron 28-75 2,8 objektiv & eos 500D.. Det jag undrar kan jag fota en natt landskaps bild med månen utan att den blir som en sol?? Isf hur ska jag göra?? Jag vill att månen ska se ut som en måne & inte helt vit som det blir på mina bilder.
Visa bilaga 109504
//Camilla
Månen är väldigt ljus jämfört med det omgivande landskapet. Det gör att du får ta två bilder med olika exponering, en bild där du exponerar så landskapet blir bra, precis som i den bild du visar. Sedan får du ta en bild till där du exponerar efter månen så den blir som du vill ha den. På denna bild kommer landskapet förmodligen att bli helt svart.
Jag vet inte hur bra du är på att ställa in på kameran, men använd det manuella läget och prova dig fram till lämpliga exponeringar. Du kommer att få onödigt långa exponeringstider för landskapsbilden om du bländar ner mer än till omkring 5,6. Använder du brännvidder närmare 75 mm kommer du antagligen att få blända ner mer om du vill ha både månen och landskapet helt skarpt. Ställ ISO lågt då du vill undvika brus och har möjlighet till det, då du ändå måste använda stativ, kanske 200. Det som är viktigt är att exponeringstiden för månen inte blir mycket längre än 600/brännvidden gånger cropfaktorn. I annat fall kommer månen att bli suddig på bilden och utdragen till en oval pga att den rör sig över himlen under exponeringen. Nu är månen så ljusstark att detta inte torde vara något problem då du borde få mer än väl tillräckligt korta exponeringstider med den brännvidd du har använt för ditt bildexempel. Men om du bländar ner mycket kan tiderna dra iväg. Likaså om man använder långa brännvidder kan månens egenrörelse bli en faktor att räkna med. Vid bländare11 och mindre börjar diffraktionen också göra sig påmind och bilden blir oskarp genom detta. Ett riktvärde för månens exponering kan vara ISO 200, F 5,6 och 1/100 sekund.
När du sedan har bilderna som du vill ha dem lägger du in dem som var sitt lager i ett bildredigeringsprogram. Enklast är att lägga landskapsexponeringen över månexponeringen och sedan med suddgummit bara sudda fram månen från det undre lagret genom det övre lagret så den kommer fram där du vill ha den. Det finns dock många olika sätt att göra detta, många mer sofistikerade än som jag beskriver här. Ett annat sätt som kan fungera är att markera den korrekt exponerade månen med trollspöet, sedan fjädra denna markering med lämpligt värde som du får prova fram. Kopiera sedan innehållet i markeringen och klistra in det som ett eget lager ovanpå landskapsexponeringen och flytta det inkopierade lagret på plats över månen. Det är inte alltid helt enkelt att få det att se naturligt ut, då övergången mellan månen i landskapsexponeringen med den överstrålning den intensivt exponerade månen ger skall blandas snyggt med det bakomliggande lagrets snålare månexponering. När det gäller detta moment är kunskaper i bildbehandling värdefulla och övning ger färdighet. Det kan faktiskt vara lättare då att lägga in en korrekt exponerad måne i en landskapsbild där det inte finns någon måne alls sedan tidigare. Men detta är ju lite fusk
Vill du ha en större måne än på ditt bildexempel där kratrarna verkligen syns behöver du ett objektiv runt 300 mm. Ju längre desto bättre. 200 mm är nog att se som ett minimum. Men du kommer då istället att få svårigheter att få med något av landskapet i dina bilder, då bildutsnittet blir väldigt litet. Passa på då månen går upp och ner.
Lycka till!