Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra månbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ahaa.. Okej.. Men om jag vill ha månen med kratrar & allt vad ska jag då tänka på med inställningar? Är inte såå haj på det här.. Ännu.. =) Eller är det så att jag kanske måste ha en med bättre zoom?

//Camilla
Vill du få fram månkratrar så är grundregel nr 1 att INTE fota vid fullmåne! Kratrarna behöver släpljus för att synas ordentligt.

När det gäller exponering så kan du utgå från F9,5 ifall du väljer exponeringstiden till att bli samma tal som ditt valda ISO-värde.

"Bättre" i detta fall innebär så lång brännvidd som möjligt, och hellre ett fast än ett zoom-objektiv (fasta objektiv ger normalt bättre skärpa). Med 75 mm, ifall det är det längsta du har, kan det bli svårt att se några kratrar alls (har inte testat med så kort brännvidd). Som en tumregel kan du räkna med att det behövs minst 300 mm brännvidd ifall du vill få fram någorlunda "anständiga" månkratrar.
 
Nu tjuvar jag in mig här..

Men jag har en fråga.. Jag har ett Tamron 28-75 2,8 objektiv & eos 500D.. Det jag undrar kan jag fota en natt landskaps bild med månen utan att den blir som en sol?? Isf hur ska jag göra?? Jag vill att månen ska se ut som en måne & inte helt vit som det blir på mina bilder. Visa bilaga 109504

//Camilla

Månen är väldigt ljus jämfört med det omgivande landskapet. Det gör att du får ta två bilder med olika exponering, en bild där du exponerar så landskapet blir bra, precis som i den bild du visar. Sedan får du ta en bild till där du exponerar efter månen så den blir som du vill ha den. På denna bild kommer landskapet förmodligen att bli helt svart.

Jag vet inte hur bra du är på att ställa in på kameran, men använd det manuella läget och prova dig fram till lämpliga exponeringar. Du kommer att få onödigt långa exponeringstider för landskapsbilden om du bländar ner mer än till omkring 5,6. Använder du brännvidder närmare 75 mm kommer du antagligen att få blända ner mer om du vill ha både månen och landskapet helt skarpt. Ställ ISO lågt då du vill undvika brus och har möjlighet till det, då du ändå måste använda stativ, kanske 200. Det som är viktigt är att exponeringstiden för månen inte blir mycket längre än 600/brännvidden gånger cropfaktorn. I annat fall kommer månen att bli suddig på bilden och utdragen till en oval pga att den rör sig över himlen under exponeringen. Nu är månen så ljusstark att detta inte torde vara något problem då du borde få mer än väl tillräckligt korta exponeringstider med den brännvidd du har använt för ditt bildexempel. Men om du bländar ner mycket kan tiderna dra iväg. Likaså om man använder långa brännvidder kan månens egenrörelse bli en faktor att räkna med. Vid bländare11 och mindre börjar diffraktionen också göra sig påmind och bilden blir oskarp genom detta. Ett riktvärde för månens exponering kan vara ISO 200, F 5,6 och 1/100 sekund.

När du sedan har bilderna som du vill ha dem lägger du in dem som var sitt lager i ett bildredigeringsprogram. Enklast är att lägga landskapsexponeringen över månexponeringen och sedan med suddgummit bara sudda fram månen från det undre lagret genom det övre lagret så den kommer fram där du vill ha den. Det finns dock många olika sätt att göra detta, många mer sofistikerade än som jag beskriver här. Ett annat sätt som kan fungera är att markera den korrekt exponerade månen med trollspöet, sedan fjädra denna markering med lämpligt värde som du får prova fram. Kopiera sedan innehållet i markeringen och klistra in det som ett eget lager ovanpå landskapsexponeringen och flytta det inkopierade lagret på plats över månen. Det är inte alltid helt enkelt att få det att se naturligt ut, då övergången mellan månen i landskapsexponeringen med den överstrålning den intensivt exponerade månen ger skall blandas snyggt med det bakomliggande lagrets snålare månexponering. När det gäller detta moment är kunskaper i bildbehandling värdefulla och övning ger färdighet. Det kan faktiskt vara lättare då att lägga in en korrekt exponerad måne i en landskapsbild där det inte finns någon måne alls sedan tidigare. Men detta är ju lite fusk :)

Vill du ha en större måne än på ditt bildexempel där kratrarna verkligen syns behöver du ett objektiv runt 300 mm. Ju längre desto bättre. 200 mm är nog att se som ett minimum. Men du kommer då istället att få svårigheter att få med något av landskapet i dina bilder, då bildutsnittet blir väldigt litet. Passa på då månen går upp och ner.

Lycka till!
 
Jag har testfotat månen med mitt 70-200 och tycker nog det var i minsta laget, så jag skulle säga absolut minimum är 400mm men gärna mer + eventuellt en extender på det så du får ännu mer räckvidd. Fota med stativ och trådutlösare också, visst går det med handhållet men risken för skakoskärpa blir ju betydligt större.

Här är ett exempel på månfoto som jag tog med 70-200:an, det är beskuret ganska kraftigt pga den når inte ända fram.. :/
http://www.galleryhosted.com/images/img000qiq.jpg

/ Magnus
 
Ett annat enklare sätt att få både landskapet och månen korrekt exponerade är ju att passa på i gryning och skymning, då landskapet inte är så mörkt. Man kan också passa på då månen går ner och upp, då den inte är lika intensivt ljus då. Månuppgång/nedgång i kombination med gryning/skymning ger ofta bra resultat.
 
Tack igen för alla tips!! =)

Eftersom jag nu ska köpa ett 70-200 & har en eos500D.. Blir det väl ggr 1,6, alltså blir objektivet på min kamera 112-320? Så det borde nog räcka eller har jag fel?
Ska testa vid gryning/skyming om det kanske blir bättre. =)

Tack igen!!

//Camilla
 
Mina erfarenheter av brännvidd baserar jag på APS-C-formatet, alltså 200 mm med cropfaktor 1,6 är ett minimum (motsvarande 320 mm på 24x36). Längre är bättre. Visst ger dock 200 mm en betydligt större måne än 75 mm. Det beror ju också på vad man är ute efter för bilder. Vill man ha bra bilder där månen fyller hela bilden är det ett teleskop man skall titta efter.
 
Mina erfarenheter av brännvidd baserar jag på APS-C-formatet, alltså 200 mm med cropfaktor 1,6 är ett minimum (motsvarande 320 mm på 24x36). Längre är bättre. Visst ger dock 200 mm en betydligt större måne än 75 mm. Det beror ju också på vad man är ute efter för bilder. Vill man ha bra bilder där månen fyller hela bilden är det ett teleskop man skall titta efter.

Det är ju mer landskaps foto med måne jag vill ha. Som ungefär bilden jag satte in tidigare, fast med lite större & bättre måne, där den inte lyser som en sol. Så då räcker nog 70-200 till det jag behöver. Får bli lite mer avancerad när jag blir rikare & mer kunnig på detta område.. ;)

//Camilla
 
Snyggt... Du får altså skarpare bilder på 270mm än om du tar på 300 ock skalar ner 10%? Eller varför annars "270mm"?
 
Snyggt... Du får altså skarpare bilder på 270mm än om du tar på 300 ock skalar ner 10%? Eller varför annars "270mm"?

Har läst att just på 300mm är objektivet som svagast. Därför brukar jag bara zooma så nära 300 som möjligt men ändå inte hela vägen ut till 300.
Tror inte det påverkar så oerhört på en vanlig bild, men när man skall "croppa" till 100% så är det stor skillnad(har jag läst i alla fall.) Men har faktiskt inte testat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.