Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bra månbilder
- Trådstartare varmdo_at1981
- Start datum
paco
Aktiv medlem
Menyval D10; On (Finns tyvärr ingen mirror lock up på D90)
Slå på live view? Bara en tanke, jag har ingen D90.
Naomi Eklöf
Aktiv medlem
Slå på live view? Bara en tanke, jag har ingen D90.
Njae! Då slår spegeln dubbelt, den fäller ner innan den exponerar antagligen för att mäta ljus.
Muni
Aktiv medlem
Passade också på att fotografera månen.
D2x samt Sigma 1000mm f/13,5
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1789673.htm
Jupiter med tre månar. Lite dålig seeing pga dis.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1789677.htm
D2x samt Sigma 1000mm f/13,5
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1789673.htm
Jupiter med tre månar. Lite dålig seeing pga dis.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1789677.htm
The_SuedeII
Aktiv medlem
Man ska inte överdriva rädslan för spegelvibrationerna - de är dels inte så speciellt starka (amplituden på slutarvibrationen är faktiskt precis lika hög!) - och dels har de till 90% klingat ut på ca 5ms (1/200s) - dvs i de allra flesta fall INNAN slutaren öppnat helt.
Att använda remote eller timer för att sköta exponeringen är betydligt viktigare isf. Den största delen av det som man brukar skylla på "spegelvibration" är att man kramar till om kameran när man trycker av och därigenom orsakar en vridningshastighet i kameran - ett lagom känsligt avtryckarfinger som inte mular kameran gör mycket skillnad om man fotar handhållet.
Om vi sen skulle anta att HELA spegelvibrationen kommer med i bilden, och vi kör en slutartid på ~1s för nattfotografering så ligger alltså ljuset som påverkats av skakoskärpan i vilket fall som helst 7Ev mörkad ner i bilden (det är ju bara en 200-del av tiden som sensorn belyses som berörs av spegelvibrationen...)
Nerbländat till F/32???? oj, om det blir SKARPARE av att man bländar ner till F/32 - då är det VERKLIGEN något som är fel... Normalt sett ser man en liten skärpeförlust redan när man går från F/11 till F/16, och på F/22 börjar det bli ordentligt mjukt....
Att använda remote eller timer för att sköta exponeringen är betydligt viktigare isf. Den största delen av det som man brukar skylla på "spegelvibration" är att man kramar till om kameran när man trycker av och därigenom orsakar en vridningshastighet i kameran - ett lagom känsligt avtryckarfinger som inte mular kameran gör mycket skillnad om man fotar handhållet.
Om vi sen skulle anta att HELA spegelvibrationen kommer med i bilden, och vi kör en slutartid på ~1s för nattfotografering så ligger alltså ljuset som påverkats av skakoskärpan i vilket fall som helst 7Ev mörkad ner i bilden (det är ju bara en 200-del av tiden som sensorn belyses som berörs av spegelvibrationen...)
Nerbländat till F/32???? oj, om det blir SKARPARE av att man bländar ner till F/32 - då är det VERKLIGEN något som är fel... Normalt sett ser man en liten skärpeförlust redan när man går från F/11 till F/16, och på F/22 börjar det bli ordentligt mjukt....
The_SuedeII
Aktiv medlem
Det är faktiskt inte helt lätt om man inte har live-view - som någon tidigare påpekade så flyttar sig "infinity-point" med temperatur, framför allt ju mer specialglas objektivet innehåller...
Lätt/snabb variant utan LV är att köra manell fokus med kameran i "A"-läge - så stor bländare som möjligt. Dra fokusringen till ändstoppet och klicka en bild. backa av en liten bit med fokusringen (två-tre mm?), klicka en till. Backa lite till, en bild till.
I review, zooma in så långt du kan i de tre bilderna. Är dom lika skarpa/finns det någon skillnad? Ser du ingen skillnad, ta en bild till med ännu lite närmre fokus. Den ska förhoppningsvis vara lite suddigare... Är alla lika skarpa, välj ett läge nånstans "mitt i", någonstans lite innan ändstoppet... Blända ner till det du tänkt dig, ta bilden (bilderna).
Lätt/snabb variant utan LV är att köra manell fokus med kameran i "A"-läge - så stor bländare som möjligt. Dra fokusringen till ändstoppet och klicka en bild. backa av en liten bit med fokusringen (två-tre mm?), klicka en till. Backa lite till, en bild till.
I review, zooma in så långt du kan i de tre bilderna. Är dom lika skarpa/finns det någon skillnad? Ser du ingen skillnad, ta en bild till med ännu lite närmre fokus. Den ska förhoppningsvis vara lite suddigare... Är alla lika skarpa, välj ett läge nånstans "mitt i", någonstans lite innan ändstoppet... Blända ner till det du tänkt dig, ta bilden (bilderna).
AlmJ
Medlem
Det är faktiskt inte helt lätt om man inte har live-view - som någon tidigare påpekade så flyttar sig "infinity-point" med temperatur, framför allt ju mer specialglas objektivet innehåller...
Lätt/snabb variant utan LV är att köra manell fokus med kameran i "A"-läge - så stor bländare som möjligt. Dra fokusringen till ändstoppet och klicka en bild. backa av en liten bit med fokusringen (två-tre mm?), klicka en till. Backa lite till, en bild till.
I review, zooma in så långt du kan i de tre bilderna. Är dom lika skarpa/finns det någon skillnad? Ser du ingen skillnad, ta en bild till med ännu lite närmre fokus. Den ska förhoppningsvis vara lite suddigare... Är alla lika skarpa, välj ett läge nånstans "mitt i", någonstans lite innan ändstoppet... Blända ner till det du tänkt dig, ta bilden (bilderna).
Tack! Ska testa det ikväll/natt.
MVH
paco
Aktiv medlem
Njae! Då slår spegeln dubbelt, den fäller ner innan den exponerar antagligen för att mäta ljus.
På 5D:n hör man bara ett litet klick när man tar bild med live view. Det var märkligt.
Naomi Eklöf
Aktiv medlem
Nerbländat till F/32???? oj, om det blir SKARPARE av att man bländar ner till F/32 - då är det VERKLIGEN något som är fel... Normalt sett ser man en liten skärpeförlust redan när man går från F/11 till F/16, och på F/22 börjar det bli ordentligt mjukt....
Du har så rätt så att det är pinsamt för mig. Får tillskriva det den sena tiden eller nåt :-/
holck
Aktiv medlem
http://holck.se/moon.jpg
Nedbländat till 14. Skarpt eller inte - vad vet jag. Taget från soffan med knän som stativ
Mitt lilla bidrag iaf
// A
Nedbländat till 14. Skarpt eller inte - vad vet jag. Taget från soffan med knän som stativ
Mitt lilla bidrag iaf
// A
MillanD
Aktiv medlem
Nu tjuvar jag in mig här..
Men jag har en fråga.. Jag har ett Tamron 28-75 2,8 objektiv & eos 500D.. Det jag undrar kan jag fota en natt landskaps bild med månen utan att den blir som en sol?? Isf hur ska jag göra?? Jag vill att månen ska se ut som en måne & inte helt vit som det blir på mina bilder.
//Camilla
Men jag har en fråga.. Jag har ett Tamron 28-75 2,8 objektiv & eos 500D.. Det jag undrar kan jag fota en natt landskaps bild med månen utan att den blir som en sol?? Isf hur ska jag göra?? Jag vill att månen ska se ut som en måne & inte helt vit som det blir på mina bilder.
//Camilla
holck
Aktiv medlem
Har själv tagit den typen av bild du efterfrågar.
Dock så måste jag berätta att jag fuskat
Tog först landskapsbilden - sedan bild på månen.
Antingen en helt annan bild på månen som du sedan sätter i rätt aspect eller
så tar du en med samma motiv, dock inställningar för månen.
Tar du den sistnämda kan du lägga bägge bilderna i separata layers och sudda bort
solmånen så kratermånen kommer fram.
Jag har inte kommit på ett enda sätt att faktiskt ta den typen av bild du frågar efter.
Kameran är tyvärr inte lika bra som våra ögon på att få rätt ljus på allt :-(
// A
Dock så måste jag berätta att jag fuskat
Tog först landskapsbilden - sedan bild på månen.
Antingen en helt annan bild på månen som du sedan sätter i rätt aspect eller
så tar du en med samma motiv, dock inställningar för månen.
Tar du den sistnämda kan du lägga bägge bilderna i separata layers och sudda bort
solmånen så kratermånen kommer fram.
Jag har inte kommit på ett enda sätt att faktiskt ta den typen av bild du frågar efter.
Kameran är tyvärr inte lika bra som våra ögon på att få rätt ljus på allt :-(
// A
Maximus3D
Aktiv medlem
Du kan nog slänga på ett filter för att reducera halon runt månen, ungefär som man gör när man fotar en solnedgång då. Sen så naturligtvis om du vill komma närmare månen så lär ju ett större objektiv vara till nytta, 300-400mm eller mer är inte dumt då.
Här kan du kanske få lite mer tips och hjälp från andra månfotografer..
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=934974
/ Magnus
Här kan du kanske få lite mer tips och hjälp från andra månfotografer..
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=934974
/ Magnus
holck
Aktiv medlem
Ahaa.. Okej.. Men om jag vill ha månen med kratrar & allt vad ska jag då tänka på med inställningar? Är inte såå haj på det här.. Ännu.. =) Eller är det så att jag kanske måste ha en med bättre zoom?
//Camilla
Kontrasten mot en mörk himmel är ju väldigt stor.
Blända ned ordentligt. Jag tror jag tog min med ISO 100, 1/30, F12 eller liknande.
Skulle nog helst ha haft minst 200mm så du får den hyfsat detaljerad. Sen kan du ju
minska ned den lite
// A
holck
Aktiv medlem
Tackar för era tips!! Får ta & inhandla mig ett zoom objektiv inom en snar framtid. Ska även testa & blända ner & kolla om jag klarar mig en stund iaf med detta objektiv. =)
//Camilla (snart månfotograf)
Tycker du ska titta på Canon EF 70-200 f/4 L.
Bra pris och skarpa fina bilder. Funkar fint att ta månbilder med.
Dock förminskad lite
MillanD
Aktiv medlem
Tycker du ska titta på Canon EF 70-200 f/4 L.
Bra pris och skarpa fina bilder. Funkar fint att ta månbilder med.
Dock förminskad lite
Jepps är just en sån jag tittat på. Men denna arbetslöshet gör att man får vänta till man sparat ihop lite. =)
//Camilla