Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en ny lill-kamera att ha med när de stora tunga kamerorna inte kan följa med (tex promenader. resor och familje-sammanhang).

Nu funderar jag på en Panasonic GF-1 med 20mm pancake, alternativt LX-5, Olympus XZ-1 eller kanske en Fujifilm Finepix X100 (men den är väl lite större än de andra? vill ha en storlek och form som lätt går ner i en ficka eller väska utan att behöva packas in).

Har ni några åsikter om bra val?
Mina prio är:
1 Bildkvalitet
2 Lättmanövrerad (med egen kontroll i manuell och bländarautomatik)
3 Robust/tålig
4 Låg-ljusegenskaper
5 Liten storlek
6 Snygg.

Har idag en Ricoh gx 100, men tycker inte att den ger riktigt bra kvalitet. dessutom har den börjat dränera batteriet, så den känns inte speciellt tillförlitlig. Har också kört en Canon 7D med voightänder pancake 40mm, men manuell fokus är lite begränsande med en inte jättebra sökare, jag missar en hel del bilder. Dessutom blir den aningens stor även om det är en aspekt jag delvis kan kompromissa bort för bra egenskaper i övrigt.

Just det ja, Leica glömde jag bort ...
Har inte X1v fått kritik för att var långsam? Nu är det förvisso inte någon actionkamera jag söker, men det är trist om den inte hänger med vid uppstart och snabba byten av stillastående motiv...

Just det ja, Leica glömde jag bort ...
Har inte X1v fått kritik för att var långsam? Nu är det förvisso inte någon actionkamera jag söker, men det är trist om den inte hänger med vid uppstart och snabba byten av stillastående motiv...

Den fick kritik för det, men med den senaste uppdateringen så är den riktigt snabb. Mycket snabbare än tex. Sigma DP2. Nu är den ju såklart mycket dyrare än alla de andra, men bildkvaliteten är mycket bra!

Sony NEX 5?
Köpte en själv alldeles nyligen och är som nyförälskad. D700:an får stanna hemma allt oftare.

Nex 5 styrs väl nästan bara via menyer? (eller har jag fel) Vill gärna ha "riktiga" reglage för bländare, tid etc.

Här ligger ju Leica X1v väldigt bra till förstås, men priset kräver lite eftertanke...

Nex 5 styrs väl nästan bara via menyer? (eller har jag fel) Vill gärna ha "riktiga" reglage för bländare, tid etc.

Här ligger ju Leica X1v väldigt bra till förstås, men priset kräver lite eftertanke...

Japp, men med den ny FW:n kan man dedikera vissa knappar för det som är viktigast för en. Dessutom vänjer man sig snabbt. Bildkvaliteten är superb sett till det låga priset, särskilt jämfört med alla kompakter. Själv har jag ibland svårt att se skillnad på vilka bilder jag tagit med D700:an och med NEX:en.

Funderar på att skaffa en ny lill-kamera att ha med när de stora tunga kamerorna inte kan följa med (tex promenader. resor och familje-sammanhang).

Nu funderar jag på en Panasonic GF-1 med 20mm pancake, alternativt LX-5, Olympus XZ-1 eller kanske en Fujifilm Finepix X100 (men den är väl lite större än de andra? vill ha en storlek och form som lätt går ner i en ficka eller väska utan att behöva packas in).

För en kamera som alltid är med, så skulle jag idag helst se att möjlighet till zoom finns. På filmtiden fanns ju små kompakter med fasta objektiv, typ Minox eller Olympus XA. Idag heter de Canon S95, Lumix LX-5, eller Olympus XZ-1, där samtliga kan filma och därmed nödvändigtvis zooma.

Är filmandet mindre viktigt, så varför inte en Panasonic GF-1, eller den ännu mindre GF-2. Pancake-objektiven skiljer sig åt i brännvidd. 40mm för småbild hade jag på en mycket bra kompakt Olympus 35RD 40mm/1.7, så inte att undra på att GF-1 med 20mm/1.7 blivit populär också. Behöver du en zoom till den, finns ju flera förhållandevis kompakta objektiv att välja mellan.

Fujin och Leican faller på att de enbart har en enda brännvidd.
Själv har jag mycket goda erfarenheter av Panasonics småkameror.
Den jag använder mest av alla mina kameror är GH2 som i ett behändigt format klarar de flesta uppgifter galant. Sedan jag hittade ett 50 mm 1,2 (Zuiko) så har jag också det perfekta porträtt och filmobjektivet.
Jag ångrar att jag sålde min GF1 som med 14 eller 20 gluggen blir en perfekt gatukamera i samma klass som först nämda, dock med valmöjlighet vad gäller brännvidder.

Har ni några åsikter om bra val?
Mina prio är:
1 Bildkvalitet
2 Lättmanövrerad (med egen kontroll i manuell och bländarautomatik)
3 Robust/tålig
4 Låg-ljusegenskaper
5 Liten storlek
6 Snygg.

Har idag en Ricoh gx 100, men tycker inte att den ger riktigt bra kvalitet. dessutom har den börjat dränera batteriet, så den känns inte speciellt tillförlitlig. Har också kört en Canon 7D med voightänder pancake 40mm, men manuell fokus är lite begränsande med en inte jättebra sökare, jag missar en hel del bilder. Dessutom blir den aningens stor även om det är en aspekt jag delvis kan kompromissa bort för bra egenskaper i övrigt.

Har precis fått hem en GF-1 med pannkakan. Första intrycket är att den känns otroligt välbyggd, blev faktiskt förvånad över hur "tajt" den verkar vara ihopsatt.

Sedan är den snabb. Riktigt snabb. Märker i princip ingen skillnad i AF mot mina Nikons och Sonys systemare.

Och pannkakan. Helt underbart att få ett litet DOF på en sån här liten kamera. 1.7 är ung som 2.5 på aps-sensor, och 3.4 på fullformat.

Utifrån vad jag känt, och sett, är GF1an helt klart en kamera jag kan rekommendera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar